Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu

Je to úžasný obraz doby, která byla, není a už se těžko kdy vrátí. Sama existence vozu tohoto charakteru je optikou současné nabídky téže automobilky skoro neuvěřitelná, podobně jako to, co bylo ještě před dvěma dekádami prodejním argumentem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu

8.8.2022 | Petr Miler

Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu

/

Foto: Automobile Comtois, publikováno se souhlasem

Je to úžasný obraz doby, která byla, není a už se těžko kdy vrátí. Sama existence vozu tohoto charakteru je optikou současné nabídky téže automobilky skoro neuvěřitelná, podobně jako to, co bylo ještě před dvěma dekádami prodejním argumentem.

Dnes v autech najdeme sedmistupňové manuály, devítistupňové automaty, elektrická turba a hybridní pohony, v 90. letech bylo ale něčím, co jste mohli hrdě vystavit v názvu auta, i šestikvalt nebo šestnáctiventilový motor. Odtud se vzala dvě označení pozoruhodného auta z přelomu milénia - Peugeotu 306 S16 a verze GTi-6.

Obě jména působí docela dramaticky a tajuplně, S16 ale neznamená nic jiného než 16 ventilů (protože ventil se řekne francouzsky soupape) a GTi-6 nebylo nic většího než sportovní verze s 6stupňovou převodovkou. Vůz přišel na trh v první polovině 90. let jako skutečný pokračovatel odkazu vynikající 205 GTi. Pod kapotou měl atmosféricky plněny dvoulitr nejprve o 155 a později dokonce o 167 koních a bez zajímavosti není, že onen manuální šestikvalt byl nakrátko poskládaný - kde jsou ty časy.

Za normálních okolností značí S16 původní provedení a GTi-6 to modernizované, v názvu auta ale není až tak snadné se vyznat. Na některých trzích se totiž Peugeot dále držel označení S16, i když vůz dostal motor se 167 koňmi, jinde z GTi zmizela ona šestka. Tak či onak pod kapotou trůnil agregát, o který se postarala divize Peugeot Motorsport a proti původnímu provedení zaručoval vozu nejen lepší akceleraci, ale také lepší pružnost. Díky kvaltu navíc a kratšímu zpřevodování šlo sílu motoru mnohem lépe využít. Standardní 306 GTi-6 měla ještě ostřejší sestru zvanou Rallye, odlehčenou o 65 kg vymontováním elektrických oken a zrcátek, klimatizace, předních mlhovek nebo nahrazením kůže a alcantary na sedačkách obyčejnou látkou. To je taková rarita, že jsme ji neviděli v prodeji už dávno.

Ona se totiž naprostá rarita stala i z obou zmíněných provedení, najít v Evropě na prodej ať už 306 S16 nebo GTi-6 v jakkoli pěkném stavu a nájezdem pod 200 tisíc km je vzácnost. Auto na fotkách níže ale mezi takové vzácnosti patří - k dispozici je kde jinde než ve Francii a s nájezdem 118 tisíc km to není žádná garážová primadona. Ovšem stav vozu je opravdu krásný, exteriér i interiér jsou velmi zachovalé a prodávající říká, že i technicky je auto v kondici 1A. Kdo chce zažít francouzský uragán s točivým dvoulitrem v hlavní roli, kterému musíte měnit převody rychleji než novorozeněti plíny, je to jedinečná šance.

Auto i proto není levné, 17 490 Euro (asi 430 tisíc Kč) je docela drsná suma na dnes už 24 let starý stroj, který ve své době rozhodně neposílal kolemjdoucí do kolen. Ale dnes bude, najít v prodeji lepší bude čekáním na Godota, a tak podle toho stojí. Dodejme, že auto má pozoruhodně řešený podvozek s pasivním natáčením zadních kol, takže zvládne víc, než se zdá. Je to zajímavé svezení - při pomalé jízdě může působit nudně, jakmile ale přitlačíte na pilu, dá se tento systém do chodu. A problém není ani to, aby auto při ubrání plynu divoce hodilo zádí do zatáčky, do které se právě vrháte. I to je dnes nemyslitelné, nadšenému řidiči se 306 S16 resp. GTi zkrátka odvděčí vlastnostmi, které dnes u jiného ostrého hatchbacku budete hledat marně.


Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 1 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 01Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 2 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 02Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 3 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 03Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 4 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 04Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 5 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 05Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 6 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 06Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 7 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 07Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 8 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 08Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 9 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 09Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 10 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 10Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 11 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 11Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 12 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 12Pozoruhodná francouzská silniční stíhačka už skoro zmizela ze silnic, jedna je ale teď k mání v krásném stavu - 13 - Peugeot 306 S16 1998 hezky prodej 13
Takhle pěkný Peugeot 306 S16 resp. GTi resp. GTi-6 se v prodeji hned tak nevidí. Jeho cena ovšem odpovídá vzácnosti. Foto: Automobile Comtois, publikováno se souhlasem

Zdroj: Le Boncoin

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.