Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet

Vysloveně o rozmachu elektromobilů nechceme hovořit, s jejich přece jen přibývajícím počtem se ale objevují situace, které řidiči dosud znát nemohli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet

16.11.2013 | Petr Miler | 15 příspěvků

Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vysloveně o rozmachu elektromobilů nechceme hovořit, s jejich přece jen přibývajícím počtem se ale objevují situace, které řidiči dosud znát nemohli.

Asi vám neprozradíme žádné tajemství, když konstatujeme, že největší brzdou rozmachu elektřinou poháněných vozů jsou akumulátory. Problémem je v jejich případě prakticky všechno důležité - i ty nejlepší mají mizernou měrnou kapacitu, jsou tedy velké a těžké vzhledem k množství energie, které uloží, standardně se dlouho dobíjejí a když je budete často dobíjet rychleji (pokud je to za daných podmínek vůbec možné), citelně to zkrátí jejich životnost. Nic z toho by nutně nebylo problémem, kdyby byly levné a daly se snadno měnit, jenže nejsou. Realitou je pravý opak a vysoká cena je dalším z výrazných minus.

Snadno se tak může stát, že samotné akumulátory pro elektromobil jsou dražší než celý zbytek auta. To pochopitelně snižuje atraktivitu takových vozů pro potenciální kupce, zvláště když musí žít s vědomím, že investovali statisíce do něčeho, co vlastně nemusí vydržet dlouho a výrobce jim žádnou náhradu negarantuje. I proto automobilky napadlo akumulátory pouze pronajímat, tedy prodat kupci samotný vůz a baterie mu k němu pouze půjčit. Příkladem budiž třeba takový Smart ForTwo ED, který stojí okolo půl milionu Kč a akumulátory k němu pak dostanete za 65 Eur (necelých 1 800 Kč) měsíčně. Rozdělit vlastnictví vozu a pronájem baterek ale může způsobit situace, na které z automobilového světa nejsme úplně zvyklí.

Je tedy otázkou, jak se něco takového může stát, neboť pokud má někdo statisíce na koupi podobného auta, patrně by měl mít i maximálně jednotky tisíc měsíčně na pronájem akumulátorů. Možná tedy šlo jen o pokus „ušetřit”, na každý pád se objevily zprávy, že někteří majitelé Renaultu Zoe, mimochodem také menšího elektrického průšvihu, za pronájem akumulátorů neplatí. Překvapeni pak byli tím, když jim vlastní auto, ovšem s půjčenými bateriemi, nebylo dovoleno dobíjet.

Renault totiž na tuto situaci byl předem připraven fakticky i právně a dokáže, v souladu se smluvními podmínkami, v takovém případě dobíjení akumulátorů na dálku zakázat. Stěžovat si zde asi není na co, neboť pokud neplatíte za pronájem cizího majetku, může vám jeho majitel užívání zakázat. Na druhou stranu jde o docela bizarní situaci - koupili jste si auto za docela velké peníze, nezaplatili jste pár tisíc a stejně je vám k ničemu, bez nabitých baterek s ním nedáte ani ránu.

Leckoho by mohlo napadnout v takovém případě baterky od Renaultu „zahodit” a využít služeb jiného pronajímatele, což by ostatně bylo relevantní i v případě, kdy ceny akumulátorů poklesnou a došlo by i ke snížení ceny pronájmu. Jenže také toto mají Francouzi „ošéfované” a použití pronajatých zdrojů energie od jiné společnosti předem vylučují opět ve smluvních podmínkách souvisejících s koupí vozu a pronájmem aku.

Přístup Renaultu je logický a stesky majitelů Zoe nehodláme podporovat, je ale dobré vědět, co všechno může koupě elektromobilu tímto způsobem znamenat. I když snížení kupní ceny díky „nekoupi” úložiště elektrické energie je lákavé, nutnost platit po dalších mnoho let zdánlivě drobné částky za pronájem baterií se může ukázat nepříjemnější, než se zdálo. Za pár let můžete platit třeba 20 či 30 tisíc korun ročně za něco, co v tu chvíli bude mít zlomkovou cenu. A nenaděláte s tím zhola nic - pokud nezaplatíte, nepojedete...


Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 1 - Renault Zoe Pariz 2010 07Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 2 - Renault Zoe Pariz 2010 01Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 3 - Renault Zoe Pariz 2010 02Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 4 - Renault Zoe Pariz 2010 08Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 5 - Renault Zoe Pariz 2010 05Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 6 - Renault Zoe Pariz 2010 06Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 7 - Renault Zoe Pariz 2010 10Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 8 - Renault Zoe Pariz 2010 09
Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 9 - Renault Zoe Pariz 2010 11Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 10 - Renault Zoe Pariz 2010 14Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 11 - Renault Zoe Pariz 2010 13Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 12 - Renault Zoe produkcni 04aJen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 13 - Renault Zoe produkcni 04cJen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 14 - Renault Zoe produkcni 04bJen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 15 - Renault Zoe produkcni 05Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet - 16 - Renault Zoe produkcni 06
Renault Zoe není zrovna skvělá koupě a ani snížení kupní ceny pouze pronájmem akumulátorů není zadarmo...

Zdroj: Autoblog Spanish

Petr Miler

Diskuze 15 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.