Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je asi nejbizarnější dieselová ojetina vůbec, vzácný stroj má celkem pět motorů
17.10.2021 | Petr Miler
Velmi pravděpodobně jste o ní nikdy neslyšeli, to ale neznamená, že byste se o ni neměli zajímat. Přišla v době, kdy byl internet teprve v plenkách, s technickým řešením, které teprve v posledních letech získává na vážnosti.
Giotto Bizzarrini může působit jako pseudonym, je to ale skutečné jméno věhlasného italského technika. Ve svém životě jako by se snažil dostát svému příjmení a dal za vznik řadě vpravdě zvláštních technických řešení i automobilů, které hleděly daleko za horizont, na němž končily vize jeho kolegů. Mezitím jako by snad jen chtěl ukázat, že cokoli normálního zvládá levou zadní - ostruhy získal u Alfy Romeo, u Ferrari se podílel na řadě výjimečných strojů včetně extrémně ceněného 250 GTO a později v ATS a nakonec ve své vlastní firmě vyvíjel motory třeba i pro Lamborghini.
Touha posouvat vpřed automobilový svět ho ovšem nikdy neopustila, a tak se v roce 1998 - ve svých 72 letech - pustil do konstrukce vozu Bizzarrini Kjara. Mělo jít o kompaktní sportovní roadster s odvážným designem, to nejzajímavější měl ale jako vždy skrývat v útrobách. Bizzarrini měl za cíl použít hybridní pohon s jedním spalovacím a čtveřicí elektrických motorů, přičemž onen spalovací moto měl být diesel. Odvážné? Nepochybně, však si vzpomeňte, co jiní vyráběli v roce 1998.
Jakkoli to mohlo znít bláhově, Bizzarrini nezklamal a v roce 2000 ukázal hotový koncept Kjara, který skutečně spojoval dieselový pětiválec 2,4 JTD z Lancie s čtveřicí malých elektrických motorů. Nevíme, kolik celá soustava dávala koní, stačila ale na akceleraci na stovku za 6,3 sekundy. Maximální rychlost 205 km/h už tak zajímavě nezní, o tu už se jistě staral jen sám diesel, uvážíme-li ale zmíněnou akceleraci a spotřebu údajně v nízkých jednotkách litrů nafty na 100 km, byl to zajímavý stroj.
Pozoruhodný je i svým designem, který sází na obecně nepříliš používaný (a připusťme, že u aut také nepříliš oblíbený) základní tvar - trojúhelník. Celé auto je tak trochu trojúhelník, k tomu jsou tu trojúhelníková světla či některé další drobné prvky jako výdechy na zadní kapotě - tam se nachází onen dieselový motor. Pozoruhodné je ale i řešení vstupu chladícího vzduchu či spartánsky koncipovaný interiér s jedinou možností výhledu vzad - digitálním, v podstatě vnějším zrcátkem nad svérázně koncipovaným čelním sklem.
Tohle auto vzniklo jedno jediné, byl to jen koncept ukazující, kam se ubírají Bizzarriniho myšlenky. A jako obvykle nemířily úplně mimo terč, však hybridní pohony, byť ne až tak pokročilé, přišly později ke slovu a nyní jsou prodávané více než kdykoli v historii. Je pochopitelně otázkou, jakou mají budoucnost při tlaku na ryzí elektromobilitu, vzhledem k její omezené použitelnosti a zvlášť dnes nejasným vyhlídkám už na výrobu dostatečného množství elektřiny (natož pak cokoli dalšího) ale mohou hybridy kdykoli získat na vážnosti.
Bizzarrini si auto nenechal, pustil jej do světa mezi sběratele, kteří si jej prodávají mezi sebou. Aktuální majitel vůz nabízí skrze firmu Gallery Aaldering v nizozemském Brummenu v ne zcela dokonalém stavu, zvláště pak technicky - elektrické motory musely být odpojeny a auto dále funguje jen na naftový pohon. Na druhou stranu, tohle není vůz na ježdění, spíše stroj do sbírky italských sporťáků či automobilových... bizarností. K dispozici je za neznámou cenu, patrně nebude extrémně drahý, nejméně pár milionů korun ale jistě stát bude. Je to nakonec i s Bizzarriniho jménem za zády kus automobilové historie.
Vizuálně i technicky podivnější auto abyste v prodeji pohledali, zvláště pak s naftovým pohonem. Jménu svého autora dostává skoro dokonale. Foto: Gallery Aaldering, publikováno se souhlasem
Zdroj: Gallery Aaldering
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB