Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času
16.1.2021 | Petr Miler
Jde o skoro zapomenutý, v pouhých 55 kusech vyrobený vůz. Přesto jeden z nich dodnes přežil nejetý ve stavu, v jakém před 20 roky sjel z výrobní linky ve Stuttgartu.
Každý příběh má svůj začátek a konec. Ten jménem „karbon-keramické brzdy v silničních autech” dnes už píší i relativně dostupné modely, jako Renault Mégane RS nebo Audi RS3 a byť jde pořád o výjimečnou techniku za stovky tisíc korun, nedostupná není. Před dvěma dekádami bylo všechno jinak - tehdy jste se museli i v supersportech Ferrari, Lamborghini nebo Porsche spokojit s „ubohými” ocelovými brzdami, jedno silniční auto si ale s karbon-keramikou koupit šlo.
Vzpomínali jsme na něj shodou okolností docela nedávno, neboť od jeho zrodu uplynulo 20 let. Příběh této vskutku výjimečné brzdné techniky, která krotí i dynamiku velmi rychlých aut s naprostou samozřejmostí, tichostí a skoro neúnavností, začal psát Mercedes. Obecně vzato to nepřekvapí, protože třícípá hvězda začala psát příběhy skoro všech dnes rozšířených vymožeností, nakonec i auta jako takového. Přesto by člověk nečekal, že takové brzdy poprvé najde v relativně slabém a velkém modelu CL 55 AMG bez přeplňování (360 koní), který platil spíše za luxusní grand tourer.
Jen kvůli tomu vznikl v tzv. F1 Limited Edition, která dostala několik vizuálních specifik a právě ony revoluční brzdy. Jak můžete vidět na fotkách níže, obešlo se to bez velkých vizuálních fanfár - zatímco dnes volba karbon-keramiky znamená dostat obrovské děrované „talíře” s ještě většími třmeny často záměrně vyvedené ve zlaté (BMW, Mercedes) či žluté barvě (Porsche, jiná provedení jsou na přání), u CL 55 AMG F1 Limited Edition prostě jsou a všimne si jich jen znalec.
Čeho si všimne snad každý, je, že auto na přiložených záběrech je jako nové. Vlastně ne jako, je nové a nejde o dobové fotky. Jeho první a stávající majitel, někdejší prodejce Mercedesů, si jej koupil na sklad v roce 2000 za tučných 330 000 marek, tehdy skoro 6 milionů Kč. Zaregistrováno bylo následně jen na jeden den v roce 2007 a od té chvíle čeká na svou slávu - dodnes má totiž na tachometru jen 215 km, tedy prakticky nic.
Jeho faktická hodnota je omezená, na ježdění si asi můžete koupit jakékoli jiné CL 55 AMG z té doby a o mnoho jiné pocity nezažijete. Jeho historická cena je ale nezměrná - první auto s dodnes nejlepší brzdnou technikou vzniklo jen jedno a jako nejetý vůz představuje vskutku pozoruhodný stroj času. Vyrobeno jich bylo navíc jen 55 a skoro bychom se nedivili, kdyby si tento kousek koupil do muzea sám Mercedes. Vlastně by na tom i vydělal - i když je aktuálně požadovaná cena 129 499 eur, tedy asi 3,4 milionu Kč, na 20 let staré-nové SL vysoká, oproti původně zaplacené sumě je to skoro polovina, navíc ignorujíc inflaci.
Podívejte se na tento vůz sami, kdybyste si o něm chtěli přečíst víc, naše vzpomínka na něj je vám stále k dispozici.
Malou revoluci znamenal příchod karbon-keramických brzd do sériových silničních aut, o který se v roce 2000 postaral Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition. Jedno z pouhých 55 vyrobených aut je dnes k mání nejeté jako dokonalý stroj času posouvající letopočet od 20 let zpět. Foto: Auto Geissel, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera