Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jeden z pouhých tří kdy postavených supersedanů Bugatti, jediný vzniklý přímo v továrně
30.11.2021 | Petr Miler
Jsou auta výjimečná, vzácná, raritní a pak je tu tohle. Stroj tak mimořádný, že spousta lidí ani netuší, že vůbec vznikl. V době, kdy Bugatti ještě neovládal VW, se měl stát nejrychlejším sériovým sedanem světa, firmu ale spíše přivedl ke krachu.
Vozy značky Bugatti, které nevznikly pod taktovou koncernu Volkswagen, nejsou na prodej zase tak často, však postavena jich byla jen hrstka. Když se nějaký přece jen objeví, obvykle se jedná o supersportovní Bugatti EB110, tentokrát tu ale máme něco jiného. Jde o černý sedan EB112 z časů, kdy se o velký návrat značky pokoušel Romano Artioli, bohužel neúspěšně.
EB110 se v mezičase stihlo dostat do širšího povědomí, EB112 ale nikoli. Důkaz velikášství Artioliho záměrů byl vyvíjen téměř současně a odbyl si premiéru v roce 1993 na autosalonu v Ženevě. Vzhledem k tomu, že design auta měl na starosti Giorgetto Giugiaro, byl onen výstavní stroj postaven přímo u jeho Italdesignu, kterému patří dodnes. Tou dobou ale už Bugatti dávalo dohromady první funkční prototyp ve své továrně v Campogalliano a přesně ten nyní máme před sebou. Podle prodávajícího, firmy Schaltkulisse, je to jediné auto, jehož stavba byla na tomto místě alespoň započata.
Dokončena s ohledem na krach tehdejšího Bugatti nebyla, v rámci pozdější aukce aktiv společnosti jej ale v rozestavěném stavu spolu s dalšími díly potřebnými pro jeho stavbu koupil Gildo Pallanca Pastor. Syn nejbohatší ženy Monačanky měl tehdy na starosti rodinnou realitní firmu a mimo jiné také vlastnil a řídil automobilku Venturi. Dlouhá léta držel rychlostní rekord v jízdě autem po ledu a také byl amatérským automobilovým závodníkem. A má velmi rád značku Bugatti, jak vidno i z tohoto nákupu.
Oba sedany EB112 nechal dokončit z dostupných dílů a jeden si ponechal ve svém vlastnictví, ten jediný alespoň částečně postavený ještě Bugatti ale poslal do světa jako nejrychlejší sedan na světě. S akcelerací na stovku za 4,7 sekundy a maximálkou přes 300 km/h byl na svou dobu technicky velmi pokročilý, měl mimo jiné stálý pohon všech kol, ABS a natáčecí zadní nápravu. O pohon se staral šestilitrový dvanáctiválec umístěný za přední nápravou, který nabídl 455 koní. Ale to všechno jste si mohli přečíst už v článku věnovaném jen tomuto vozu.
Není to žádný krasavec, berme ale ohledy na to, že nejde o hotové auto - být tehdejší Bugatti dále naživu, mohlo řadu detailů ztvárnit jinak. Na autě ostatně vidíme díly, které vznikly spíše díky pozdější kreativitě, například světla jsou jiná než na ostatních exemplářích. Jinak je ale prodávaný vůz v perfektní kondici, prý na něm nenajdete ani jediný škrábaneček, kůže v interiéru je v dokonalém stavu, motor startuje bez problémů. Nakonec má najeto jen něco přes 3 000 kilometrů.
Jde o jeden z nejvzácnějších vozů moderní automobilové historie, dokonalý klenot a netroufáme si odhadovat, za jakou cenu může změnit majitele. Něco nám říká, že o stovky milionů korun půjde určitě. Dát dohromady peníze na jeho koupi se asi podaří málokomu, podívat se na stroj na přiložených fotkách pořízených u dodnes stojící úžasné továrny Bugatti v Campogallianu ale může každý zdarma...
Bugatti EB112 patří k nejvzácnějším autům na světě. Toto je jediný kus, jehož stavba byla započata přímo dobovým Bugatti, nyní je na prodej za blíže neupřesněnou, ale jistě enormní cenu. Foto: Schaltkulisse, publikováno se souhlasem
Zdroj: Schaltkulisse
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024