K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho

Legenda svého druhu přišla o dieselový pohon, který se do značné míry postaral o to, že se legendou stala. Místo 130 koní se ale nyní pod kapotou prohání téměř trojnásobné stádo, upraven navíc nebyl jen motorový prostor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho

20.9.2022 | Petr Prokopec

K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho

/

Foto: h11cwg, publikováno se souhlasem

Legenda svého druhu přišla o dieselový pohon, který se do značné míry postaral o to, že se legendou stala. Místo 130 koní se ale nyní pod kapotou prohání téměř trojnásobné stádo, upraven navíc nebyl jen motorový prostor.

Vůbec první Škoda Fabia RS přišla na svět v roce 2003. Šlo tehdy o první hot hatch historie, který byl nabízen výlučně s dieselovým agregátem. Pod kapotou si našla místo dnes legendární jedna-devítka Pumpe-Düse, která byla známa jak svou nízkou spotřebou, tak robustností. I když si tedy nadšenci při pohledu na mladoboleslavskou vábničku ťukali prstem na čelo, v mnoha lidech vzbuzovala kombinace naléhavě servírované dynamiky s nízkou spotřebou nadšení, díky čemuž se legendou stal i celý tento model.

Na první pohled přitom pohonná jednotka vypadala podvyživeně. Z necelých dvou litrů objemu totiž bylo vydolováno jen 130 koní výkonu a 310 Nm točivého momentu. Tomu odpovídal i tovární údaj pro zrychlení, stovky totiž měla Fabia RS dosahovat po 9,6 sekundách. Ne snad, že by to bylo špatné číslo, i tehdejší hot hatche ale byly jinde. Auto ale subjektivně působilo rychleji a i s levnými úpravami dokázalo dosahovat stovky okolo 7 sekund. A pružné zrychlení pak dokázalo konkurovat i daleko dražším strojům.

Právě díky velkému zájmu o modifikace je nicméně dnes pomalu nemožné narazit na kousek v originálním stavu. Koneckonců, dnes vám jej neukážeme ani my, místo toho si posvítíme právě na jednu z přestaveb. Ta je ovšem opravdu mimořádná, neboť na přední kola nyní míří 380 koní, tedy pomalu trojnásobek původního výkonu. Dosavadní majitel přitom uvádí, že vůz je díky tomu „extrémně rychlý“, což při hmotnosti 1 200 kg není žádným překvapením. S 317 koňmi na tunu se dostáváme někam do rajónu supersportů.

Jak už jistě tušíte, v motorovém prostoru nezůstal kámen na kameni. Na místo původního dieselu se totiž nastěhovala benzinová jedna-osma ze Seatu Ibiza Cupra. Tuto přeplňovanou jednotku používal i Golf GTI čtvrté generace, v jehož případě produkovala 180 koní a 235 Nm. Naladěna však mohla být i na 150 koní a 210 Nm.

Původně 180koňový motor si vzala na paškál společnost Jabbasport, která objem převrtáním zvedla na 1,9 litru. Mimo to dorazily kované písty, zesílené ojnice, hybridní turbo či nová řídicí jednotka a výfuk. Souběžně s tím byla zesílena i původní šestistupňová manuální převodovka, se kterou nyní spolupracuje spojka Sachs a diferenciál Quaife. Došlo pak i na instalaci šestipístkových předních a čtyřpístkových zadních brzd Billet, jenž se skrývají za 17palcovými litými koly.

Přestavbě se nevyhnul ani interiér, kam se nastěhovala přední karbonová sedadla Cobra Misano a zadní ze Škody Fabia RS druhé generace. Vůz zároveň disponuje i přístroji ze Seatu Ibiza, ze kterého pochází také ovládání klimatizace. Nicméně zrovna pohled na středovou konzoli vás o neprůstřelných kvalitách konverze úplně nepřesvědčí. Majitel nicméně dodává, že s vozem od roku 2018, kdy byl projekt dokončen, najel přes 16 tisíc km bez nejmenších problémů.

Lze už jen dodat, že majitele veškeré modifikace vyšly na 30 tisíc liber (cca 837 000 Kč), do čehož navíc není započítána jeho práce. Benzinovou Fabii RS nicméně nabízí k prodeji za pouhých 15 995 GBP (446 000 Kč), což je částka, jaká vám aktuálně nestačí ani na provedení Monte Carlo. To přitom stejně jako standardní provedení disponuje litrovým tříválcem a tedy jen 110 koňmi. Zamířit na eBay tak rázem vypadá lákavěji, než se harcovat po oficiálních showroomech.


K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 1 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 01K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 2 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 02K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 3 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 03K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 4 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 04K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 5 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 05K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 6 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 06K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 7 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 07K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 8 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 08K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 9 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 09K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 10 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 10K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 11 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 11K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho - 12 - Skoda Fabia I RS benzin 380 koni prodej 12
Přepracováním dieselové Škody Fabia RS nedošlo pouze na navýšení výkonu, ale také snížení hmotnosti, která je navíc lépe rozložena. Pod kapotou je nově rozsáhle upravený motor 1,8 20V Turbo se 180 koňmi. Foto: h11cwg, publikováno se souhlasem

Zdroj: eBay

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.