Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácné auto sultána Bruneje, na 1 z 281 exemplářů je překvapivě levné
29.10.2020 | Mirek Mazal
O absolutní láci v tomto případě nemůže být řeč, je to pořád auto za osmimístnou sumu v korunách. S ohledem na výjimečnost tohoto vozu a historii konkrétního kusu ale vážně moc nestojí.
Na počátku devadesátých let byl segment nejlepších supersportů planety obohacen o pozoruhodné vozy, které prakticky z ničeho usilovaly o titul nejrychlejšího auta planety. Bugatti EB110 na tomto poli uspělo, ještě před ním se ale na vrchol potravinového řetězce postavil jiný stroj - Jaguar XJ220. Ten byl mezi léty 1992 a 1993 nejrychlejším silničním vozem planety a v roce 1991 s časem 7:46,36 na dlouho stanovil i rekord produkčních aut na Severní smyčce Nürburgringu.
Stroj byl původně představen jako koncept na autosalonu v Birminghamu v roce 1988. Prototyp byl osazen atmosférickým dvanáctiválcem s pohonem všech kol, ale kvůli rozpočtovým škrtům reagujícím na globální recesi počátku devadesátých let skončila výrobní verze modelu XJ220 u šestiválce a dvojitým přeplňováním. Výkon 404 kW (549 koní) motoru s 642 Nm točivého momentu navíc mířil výhradně na zadní nápravu.
Auto i proto ve své době nebylo úspěšně a za zdmi fabriky Jaguaru v Bloxhamu vzniklo pouze 281 kusů, každý v ceně 470 000 BGP (dobovým kursem 24,4 milionu Kč). Není divu, že šlo o jedno z nejdražších nových aut světa. I dnes se za ojetý Jaguar XJ220 platí mimořádně hodně, zejména pokud má vozidlo zajímavou historii.
Tmavě zelený kus z roku 1991 s výrobním číslem 220693 vlastnil jeden z nejbohatších lidí světa a druhý nejvýznamnější současný monarcha planety. Miliardář a sultán Hassanal Bolkiah vládne Bruneji z největší soukromé rezidence, která má téměř 1 788 pokojů, z toho 257 koupelen.
Sultán je známý velkolepými požadavky, jako vášnivý sběratel aut tuto zálibu posunul úplně do jiných sfér. Ve svém vlastnictví schraňuje tisíce vozů, některé zdroje uvádí dva tisíce, ale jiní hovoří až o sedmitisícové kolekci těch nejlepších aut. Do této šokující flotily spadá třeba přes 600 Rolls-Royců, na 400 Bentley, 13 Koenigseggů, 5 McLarenů F1 nebo 10 Astonů Martin One-77, kterých se vyrobilo jen 77. Schraňovat by měl též jediný Koenigsegg Agera CC GT, jediné Porsche Carma, jediný Aston Martin DB4 GT Zagato, jediný Mercedes-Benz CLK-GTR a spoustu specialit od Ferrari. Cena toho všeho se odhaduje minimálně na 100 miliard Kč.
Zpět k prodávanému Jaguaru, který byl vylosován jako ten, který půjde z kola ven a v roce 2002 putoval z Bruneje do Velké Británie. S ohledem na množství aut v Sultánově garáži nepřekvapí, že do září prodejního roku měl supersport na tachometru jen 2 272 kilometrů. Také další vlastník jej šetřil a dnes má najeto 9 633 kilometrů.
Stav odpovídá minulým vlastníkům, kteří mají miliony na pořízení a neváhají podobné sumy investovat do údržby svých kolekcí, jak můžete vidět na zdrojovém odkazu. Proto se zakázková barva karoserie nesetkala s žádným poškozením, exteriér je snad v lepší kondici než po opuštění továrny. Interiér člověku připomíná nedotknutelný prostor, kam se bojí usednout, aby nepocuchal přesně nažehlené koberečky pískové barvy ladící s ostatními potahy kabiny. Jen volant, řadicí páka, palubní deska a výplně dveří kontrastují černým zbarvením. Nic přehnaného, naopak vše do sebe krásně zapadá.
Prodejní cena vozu je stanovena na 399 995 GBP (12,1 milionu Kč), což je málo nejen ve srovnání s původní cenou vozu, ale i překvapivě málo s ohledem na historii tohoto výjimečného exempláře - sultánova auta bývají často perlami kolekcí zámožných majitelů. Inu, tyto Jaguary, byť jde o velice vzácná auta, stále nedosahují renomé svých zejména italských konkurentů, u kterých cena stále závratně roste.
Jaguar XJ202 s pořadovým číslem 269 říkal pane brunejskému sultánovi, to jej činí ještě zajímavějším. Přesto nestojí až tak mnoho. Ilustrační foto: Jaguar
Zdroj: Amari Supercars
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 44 minutami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 3 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva