Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný, už zapomenutý pokus Francouzů o lidový luxus, 1 ze 150 aut je dodnes nejeté
21.6.2022 | Petr Miler
Když se automobilce podaří stvořit opravdu úspěšný model, dříve nebo později začne přemýšlet o tom, jak s ním díky jeho renomé oslovit i klientelu, kterou obvykle neoslovuje. Tento vůz je dodnes zánovním mementem toho, jak Peugeot v 90. letech lovil v mainstreamu luxusem.
Pokusy automobilek hlavního proudu oslovit náročnější klientelu jsou staré pomalu jako automobilismus sám. I dnes najdeme v nabídce běžných výrobců vrcholná provedení běžných modelů, která mají za cíl buď udržet značce přízeň tradičního klienta, který je s jejími vozy v zásadě spokojen, jeho možnosti už mu ale dovolují sáhnout i po něčem lepším. A nebo se díky renomé toho kterého modelu pokoušejí získat pozornost kupců, které sama značka běžně neoslovuje.
Pro příklad nemusíme chodit daleko - taková Škoda Superb Laurin & Klement je v podstatě „nemístně noblesní” provedení obyčejného auta, ale daří se mu. I škodovka má svou náročnou klientelu, která nemá problém dát za její vůz klidně 1,5 milionu Kč. A někteří kupci dražších značek občas zjistí, že za méně peněz nedostanou u Škody zase o tolik méně muziky.
Tento recept funguje u velkých aut, u těch menších ani ne. Je to logické - kdo je spokojen se Superbem a chce víc od Škody, koupí si lepší Superb, dál už jít nejde. Kdo je ale spokojen s Fabií a chce i může mít víc, koupí si spíše větší model, třeba Octavii. A typické kupce drahých značek malá auta obvykle nezajímají. Nepamatujeme tak případ, kdy by nějaký mainstreamový výrobce výrazně uspěl s malým luxusním autem, to ale neznamená, že to kdy automobilky přestaly zkoušet. A některé pokusy se datují do už pěkně dávné minulosti.
Auto, které vidíte níže, je Peugeot 205, to asi pozná každý. Není to ale ani trochu obyčejný Peugeot 205, přitom to není verze GTi a tuning to není už vůbec. Jde o luxusní verzi zvanou SEVE nazvanou podle golfisty Seveho Ballesterose (odtud také písmena SB na boku), která dostala tu nejlepší technickou i komfortní výbavu své doby, ovšem nikoli s cílem oslovit příznivce rychlých aut, ale s cílem oslovit náročnou klientelu toužící po v podstatě normálním autě.
Pod kapotou tak skončil motor 1,9 z verze GTi, akorát odladěný na 105 koní. Mezi koly se daly zvolit u známé 15" ráfky z verze GTi, zrovna na autě na fotkách níže ale skončily trochu jinak pojaté disky. Dovnitř ale vždy putovaly veškeré myslitelné prvky. Tohle auto tak má nejen věci jako dálkový centrál, elektricky ovládaná okna a další prvky nebo klimatizaci, ale i kožené čalounění a dřevení obložení. Když se k tomu přidá vyparáděné provedení zevnějšku, nelze říci, že by tohle auto nemělo šmrnc - dodnes působí jako černá labuť mezi bílými, i když jeho barva je oficiálně tmavě zelená (Vert Sorrento Nacre).
Takové věci se nám líbí, svého času ale vůz oslovil minimum zákazníků, byl prostě moc drahý. Verze SEVE se tak během několika let neprodalo víc než 150 kusů a je jasné, že většina z nich dávno neexistuje. Tento kousek je ale dodnes prakticky nejetý, pouhých 27 019 km za 30 let je prakticky nic. Navíc jej dodnes vlastnil jeden člověk, původní kupec ze Španělska, který jej více garážoval než používal. A když vyjel, bylo to za sucha. Říci, že auto vypadá podle toho, je slabé vyjádření, vypadá skoro perfektně.
Podívejte se na něj sami, je to pozoruhodná vzácnost. A nebo si jej kupte, na prodej je nyní v Nizozemsku. Cena ale odpovídá výjimečnosti, 22 950 Eur je v přepočtu tučných asi 568 tisíc Kč. Když ale dnes někam dorazíte ve v podstatě luxusní verzi slavného GTi... Kterou hlavu automobilového nadšence takový stroj neotočí?
Takto chtěl Peugeot v první polovině 90. let oslovit náročnou klientelu jinak tuctovým malým autem. Moc neskóroval, jeden z mála jeho 205 SEVE je ale teď na prodej v mimořádně pěkném stavu. Foto: E en S Automotive, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autoscout24
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry