Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů
19.9.2022 | Petr Prokopec
Je fascinující, jak rychle se někdejší neopomenutelné show plné lesku a slávy změnily v nevýznamné lokální akce, které ignorují návštěvníci, automobilky i média. Poslední autosalon v Detroitu budiž jasným důkazem, dokonce i Ford nový Mustang představil kousek jinde.
Již před příchodem pandemie se zdálo, že zlatá éra autosalonů je u konce. Důvodů k jejich návštěvě bylo stále méně, a to ze strany výrobců i návštěvníků. Ty první začaly odrazovat horentní sumy, které bylo třeba zaplatit za pronájem stánků výměnou za relativně omezenou pozornost. S pomocí online premiéry mohli oslovit daleko více lidí, přitom se o pozornost nemuseli dělit, všechna byla pozornost zaměřena jen na jimi představovaný produkt. Pokud ten následně chyběl právě na autosalonu, netoužili po koupi vstupenky ani lidé, kteří jej chtěli vidět naživo. Obojí stálo na začátku smrtící spirály, která se rychle roztočila do extrémních otáček.
Organizátoři se snažili atraktivitu autosalonů zvýšit všemožnými způsoby. Došlo tedy na stěhování na atraktivnější adresy či přesuny na jiné termíny, stejně jako byla přidána řada doprovodných aktivit, třeba jízdy ve vystavených novinkách na improvizovaném okruhu či off-roadové dráze. Než však prakticky cokoliv z toho stihli zavést, přišel koronavirus, který dal autosalonům poslední ránu. Nahnání mnohasettisícových davů do několika obřích hal přestalo být v kurzu, místo toho byl upřednostňován právě virtuální kontakt.
Dnes už má svět zase trochu jiné starosti, i tak se zdá, že s velkými mezinárodními motor show je konec - s každou další se to ukazuje jen zřetelně. Své k tomu řekl i letošní ročník autosalonu v Detroitu, který odstartoval minulý týden. Na tlačenici u vstupu došlo možná ve chvíli, kdy NAIAS (North American International Auto Show) navštívil americký prezident Joe Biden. Jinak podle amerických kolegů show připomínala město duchů - poloprázdné stánky obcházel jen zlomek někdejších návštěvníků, minimum aktivity během novinářských dnů pak jen podtrhuje, že zájem se vytratil na všech úrovních.
Spousta značek NAIAS zcela vynechala, mezi nimi třeba i Bugatti, Ferrari, Lamborghini a Rolls-Royce zcela chyběly. Zrovna Ferrari přitom minulý týden představilo své první SUV, tedy vůz, který je pro zámořský trh doslova jako ušitý. Přesto se však v Maranellu rozhodli pro separátní akci. Na autosalonu by se přitom Ferrari dělilo o pozornost maximálně s Fordem, jenž v uplynulých dnech vyrukoval se sedmou generací Mustangu. Premiéra ale paradoxně neproběhla na ploše autosalonu, nýbrž na nedalekém náměstí Hart Plaza.
V důsledku toho nicméně padnul pomalu jediný důvod, proč se na NAIAS vydat. Neodehrála se zde žádná významná premiéra, chybělo i velké množství renomovaných značek. O obrovské prostranství se pak Ford, Stellantis, General Motors a pár dalších začaly dělit s majiteli sbírek či úpravci. Tedy s těmi, kterým dříve bylo vyhrazeno podzemí, do kterého jen málokdo zavítal. Momentálně nicméně z nich byl dělán středobod celé show, která tak zaujala pouze liduprázdnými a nadmíru širokými uličkami mezi exponáty.
Kde chybí auta ke koukání, tam se lidé opravdu nehrnou. Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakou návštěvností se organizátoři vytasí. Rekordní čísla ale opravdu nečekáme, tedy alespoň ne v pozitivním slova smyslu. Ve finále tedy nebude překvapením, když v následujících měsících dojde na oznámení, že show se bude konat pouze jednou za dva roky. Či organizátoři rovnou uvedou, že konat se již nebude vůbec. Což je rozhodnutí, kterého sice můžeme litovat, racionálně jej ale půjde snadno chápat.
Za pár dnů se koná autosalon v Paříži, kde bude automobilek přítomno více. Dá se nicméně předpokládat, že veškeré premiéry se odehrají předem a online. Kromě toho je třeba připomenout, že světem zmítá nemalá inflace daná mimo jiné energetickou krizí. Výlet do Francie si díky tomu řada lidí odpustí, i proto, že vše bude možné sledovat z pohodlí obývacího pokoje. Tím ovšem nejspíše bude zatlučen jen další z velkých hřebíků do rakve těchto kdysi nadmíru důležitých show.
Doby, kdy velké autosalony přitahovaly prakticky všechny významné automobilky a s nimi i davy návštěvníků, nejsou zase tak dávno, tohle je IAA ve Frankfurtu v roce 2015. Ve Frankfurtu už se nekoná nic a Detroit nebo Paříž mohou snadno dopadnout stejně. Foto: Ondřej Vávra, Autoforum.cz
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva