Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů

Je fascinující, jak rychle se někdejší neopomenutelné show plné lesku a slávy změnily v nevýznamné lokální akce, které ignorují návštěvníci, automobilky i média. Poslední autosalon v Detroitu budiž jasným důkazem, dokonce i Ford nový Mustang představil kousek jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů

19.9.2022 | Petr Prokopec

Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů

/

Foto: Škoda Auto

Je fascinující, jak rychle se někdejší neopomenutelné show plné lesku a slávy změnily v nevýznamné lokální akce, které ignorují návštěvníci, automobilky i média. Poslední autosalon v Detroitu budiž jasným důkazem, dokonce i Ford nový Mustang představil kousek jinde.

Již před příchodem pandemie se zdálo, že zlatá éra autosalonů je u konce. Důvodů k jejich návštěvě bylo stále méně, a to ze strany výrobců i návštěvníků. Ty první začaly odrazovat horentní sumy, které bylo třeba zaplatit za pronájem stánků výměnou za relativně omezenou pozornost. S pomocí online premiéry mohli oslovit daleko více lidí, přitom se o pozornost nemuseli dělit, všechna byla pozornost zaměřena jen na jimi představovaný produkt. Pokud ten následně chyběl právě na autosalonu, netoužili po koupi vstupenky ani lidé, kteří jej chtěli vidět naživo. Obojí stálo na začátku smrtící spirály, která se rychle roztočila do extrémních otáček.

Organizátoři se snažili atraktivitu autosalonů zvýšit všemožnými způsoby. Došlo tedy na stěhování na atraktivnější adresy či přesuny na jiné termíny, stejně jako byla přidána řada doprovodných aktivit, třeba jízdy ve vystavených novinkách na improvizovaném okruhu či off-roadové dráze. Než však prakticky cokoliv z toho stihli zavést, přišel koronavirus, který dal autosalonům poslední ránu. Nahnání mnohasettisícových davů do několika obřích hal přestalo být v kurzu, místo toho byl upřednostňován právě virtuální kontakt.

Dnes už má svět zase trochu jiné starosti, i tak se zdá, že s velkými mezinárodními motor show je konec - s každou další se to ukazuje jen zřetelně. Své k tomu řekl i letošní ročník autosalonu v Detroitu, který odstartoval minulý týden. Na tlačenici u vstupu došlo možná ve chvíli, kdy NAIAS (North American International Auto Show) navštívil americký prezident Joe Biden. Jinak podle amerických kolegů show připomínala město duchů - poloprázdné stánky obcházel jen zlomek někdejších návštěvníků, minimum aktivity během novinářských dnů pak jen podtrhuje, že zájem se vytratil na všech úrovních.

Spousta značek NAIAS zcela vynechala, mezi nimi třeba i Bugatti, Ferrari, Lamborghini a Rolls-Royce zcela chyběly. Zrovna Ferrari přitom minulý týden představilo své první SUV, tedy vůz, který je pro zámořský trh doslova jako ušitý. Přesto se však v Maranellu rozhodli pro separátní akci. Na autosalonu by se přitom Ferrari dělilo o pozornost maximálně s Fordem, jenž v uplynulých dnech vyrukoval se sedmou generací Mustangu. Premiéra ale paradoxně neproběhla na ploše autosalonu, nýbrž na nedalekém náměstí Hart Plaza.

V důsledku toho nicméně padnul pomalu jediný důvod, proč se na NAIAS vydat. Neodehrála se zde žádná významná premiéra, chybělo i velké množství renomovaných značek. O obrovské prostranství se pak Ford, Stellantis, General Motors a pár dalších začaly dělit s majiteli sbírek či úpravci. Tedy s těmi, kterým dříve bylo vyhrazeno podzemí, do kterého jen málokdo zavítal. Momentálně nicméně z nich byl dělán středobod celé show, která tak zaujala pouze liduprázdnými a nadmíru širokými uličkami mezi exponáty.

Kde chybí auta ke koukání, tam se lidé opravdu nehrnou. Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakou návštěvností se organizátoři vytasí. Rekordní čísla ale opravdu nečekáme, tedy alespoň ne v pozitivním slova smyslu. Ve finále tedy nebude překvapením, když v následujících měsících dojde na oznámení, že show se bude konat pouze jednou za dva roky. Či organizátoři rovnou uvedou, že konat se již nebude vůbec. Což je rozhodnutí, kterého sice můžeme litovat, racionálně jej ale půjde snadno chápat.

Za pár dnů se koná autosalon v Paříži, kde bude automobilek přítomno více. Dá se nicméně předpokládat, že veškeré premiéry se odehrají předem a online. Kromě toho je třeba připomenout, že světem zmítá nemalá inflace daná mimo jiné energetickou krizí. Výlet do Francie si díky tomu řada lidí odpustí, i proto, že vše bude možné sledovat z pohodlí obývacího pokoje. Tím ovšem nejspíše bude zatlučen jen další z velkých hřebíků do rakve těchto kdysi nadmíru důležitých show.


Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 1 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 01Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 2 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 02Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 3 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 03Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 4 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 04Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 5 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 06Každý další autosalon jen zatlouká nový hřebíček do jejich rakve, ten poslední připomínal město duchů - 6 - VW Group Night IAA 2015 atmosfera 07
Doby, kdy velké autosalony přitahovaly prakticky všechny významné automobilky a s nimi i davy návštěvníků, nejsou zase tak dávno, tohle je IAA ve Frankfurtu v roce 2015. Ve Frankfurtu už se nekoná nic a Detroit nebo Paříž mohou snadno dopadnout stejně. Foto: Ondřej Vávra, Autoforum.cz

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.