Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk

Kochejte se a nebo zamáčkněte slzu, protože takové auto už nejspíše nikdy nevznikne. Je až neuvěřitelné, jak málo se tak obrovská kilometráž podepsala na autě s image nezničitelného vozu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk

7.10.2021 | Petr Miler

Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk

/

Foto: Elias Gertler, publikováno se souhlasem

Kochejte se a nebo zamáčkněte slzu, protože takové auto už nejspíše nikdy nevznikne. Je až neuvěřitelné, jak málo se tak obrovská kilometráž podepsala na autě s image nezničitelného vozu.

Nechceme působit jako ti, kteří dokola tvrdí, že lépe už bylo a svět byl nejkrásnějším místem už někdy před velkým třeskem, to je nesmysl. Současně ale nemíníme zavírat oči nad tím, že některé věci byly lepší, z tohoto světa zmizely a už se nejspíše nikdy nevrátí. Jednou z nich je snaha o „neprůstřelnou” kvalitu produktů, která se svého času stala hnacím motorem firem z různých odvětví, ty automobilové nevyjímaje.

Dává to smysl - kvalitní a trvanlivý produkt je dobrým marketingem sám o sobě, buduje image svou i své značky, plní pýchou jeho tvůrce nebo vytváří silné pouto mezi výrobkem a zákazníkem, což se dá využít nespočtem způsobů. Nám byl tento přístup k věci vždy blízký a máme pocit, že se nikdy zcela nepřežil, automobilový svět ale bohužel dávno opustil.

Vládl někdy na přelomu 80. a 90. let minulého století s tím, že v některých firmách jeho dozvuky vydržely až do přelomu milénia. Pak přišly ke slovu jiné strategie, které jej postupně zcela nahradily. Nehledejme za tím nějaký komplot, firmy určitě záměrně nedělají určité věci na X let, aby si pak kupci museli přijít pro nové, třebaže to tak z jejich životnosti může vypadat. Jde o následek řady faktorů a největší „vinu” na tom neseme my všichni.

V prvé řadě jde o následek touhy zákazníků po co nejlepším produktu za co nejmenší peníze, kdy se dlouhodobé aspekty prodávají hůře než ty krátkodobé. Kdybychom všichni chtěli auta navěky bez ohledu na cenu, automobilky je vyrobí, nic jiného jim nezbude. My ale chceme co nejlépe působící stroje za co možná nejnižší cenu a takové je skrze nižší náklady na vývoj a výrobu vždy možné dosáhnout snáz. A nedělejme si iluze, svou roli tu sehrály i rozličné regulace zejména Evropské unie, která nařídila milion věcí, jež musí někdo zaplatit, zákazník ale adekvátní navýšení ceny nepřijme. Tak se holt sáhne do všeho zbylého - následky se projeví za 5, možná 10 let, to už stejně většinu prvních kupců zajímat nebude. Kam až vše zašlo, vidíme dnes velmi zřetelně. Třeba takový VW ID.3 a do značné míry i Golf VIII jsou kvalitativními odvary proti tomu, co tatáž automobilka nabízela třeba jako Golf IV. A není to zdaleka jen případ VW.

Dnes ale nechceme hořekovat nad tím, co z nových aut zmizelo, ale připomenout si to, co bylo. Přiměla nás k tomu nabídka auta na fotkách níže, která naprosto potvrzuje zvěsti o nezničitelnosti Mercedesu 190 alias W201, který se vyráběl mezi léty 1982 a 1993. Bylo to auto z dob, kdy třícípá hvězda investovala enormní peníze zejména do vývoje nových modelů s cílem udělat je nekonečně odolné a trvanlivé. A uspěla na všech frontách - technicky i vizuálně vypadají „merkly” z té doby neskutečně dobře i dnes, uvážíme-li, že některým bude brzy 40 let.

Vůz, který máme před sebou, není tak starý, pochází z roku 1988. A už jej nevlastní první majitel, nabízí ho ten druhý, který auto koupil teprve loni a teď se jej prý z finančních důvodů zbavuje. Okolnosti prodeje nechme být, nakonec o prodej samotný tu ani moc nejde, zaujala nás historie auta a jeho současný stav. Od onoho roku 1988 až do roku 2020, tedy dlouhých 32 let, jej vlastnil jediný člověk, který jej normálně pravidelně používal, až s ním najel 690 tisíc km.

Současný vlastník a prodávající říká, že auto pro prvního majitele prostě fungovalo pořád stejně dobře jen s minimálními servisními náklady, tak proč by jej prodával? Strávit 32 let za volantem jednoho vozu je extrém, ale podívejte se na něj. Podle prodávajícího je kompletně originální jen s vyměněnými technickými nezbytnostmi, jinak má ale původní lak, světla, sedadla, volant... Prostě většinu na první pohled viditelného. Měl pravidelnou péči, to je zjevné, ale i tak. Je skoro k nevíře, jak vypadá zvenčí, jak vypadá čalounění, jak vypadá volant, který jen „vyleštěním” v levé části přizná, že sloužil stovky tisíc kilometrů. Všechny tyto prvky musel někdo vymýšlet s tím, aby takto dlouho vydržely.

Zachovalý Mercedes 190 s vysokou kilometráží nevidíme poprvé, tímto jsme ale skutečně ohromeni, na normálně používané auto po takovou dobu a po takový nájezd je v až absurdně dobrém vizuálním stavu. Technika je navíc ze stejného ranku - atmosféricky plněný diesel 2,5 s výkonem jen 90 koní přežije i apokalypsu, nepotřebuje ke své funkci pořádně ani alternátor. Je to opravdu auto na celý život, jak se Mercedesu W201 také někdy přezdívá.

Podívejte se na něj sami a mějte na paměti, že má za sebou 33 let služby a více jak 690 tisíc najetých km. Jsme zvědavi, co bude za stejnou dobu třeba z onoho VW ID.3. Asi nic, sám Volkswagen je chce tato auta po 8 letech šrotovat, s takovou vizí jsou dnes vyráběna. Děkujeme pěkně, snad bychom raději dali přednost i tomuto Mercedesu - s tím dalších 8 let na světě stěží zamává.


Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 1 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 01Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 2 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 02Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 3 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 03Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 4 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 04Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 5 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 05Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 6 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 06Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 7 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 07Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 8 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 08Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 9 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 09Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 10 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 10Kde jsou ty časy? Takto vypadá Mercedes, s nímž 32 let a 690 tisíc km jezdil jediný člověk - 11 - Mercedes-Benz 190 D 2 5 690 tkm prodej 11
Věřte nebo ne, ale tohle auto za 32 let v rukou jediného majitele najelo přes 690 tisíc km. Jeho stav je s ohledem na udávanou míru originality až neuvěřitelný. Foto: Elias Gertler, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.