Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra

Ford v poslední době stíhá řada nepříjemností, na všechny by ale snadno dal zapomenout opravdový prodejní hit, který by nakrmil firemní kasu. Nový Explorer jím měl být, ale není jím, právě naopak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra

25.10.2019 | Petr Prokopec

Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ford v poslední době stíhá řada nepříjemností, na všechny by ale snadno dal zapomenout opravdový prodejní hit, který by nakrmil firemní kasu. Nový Explorer jím měl být, ale není jím, právě naopak.

Ford Explorer je jedním z nejdůležitějších modelů modrého oválu. Prodeje v posledních letech sice už nejsou tak vysoké jako na přelomu milénia, to je však dáno hlavně větším množstvím konkurentů. Nicméně i tak velké SUV od roku 2014 nikdy nekleslo pod 200 tisíc prodaných exemplářů ročně, a to mluvíme pouze o americkém trhu. Když tedy automobilka v lednu na autosalonu v Detroitu přišla se zcela novou generací, měla nemalá očekávání, pro jinými potížemi stíhanou firmu to měla být spása. Jenže místo toho se z Exploreru stala spíše další noční můra.

Pokud se zadíváte do statistik, zjistíte, že během července a srpna nebyl zaregistrován jediný kus. To je neobvyklé i při střídání stráží, různé generace běžně způsobí nanejvýš menší výkyv, pokud dokonce nezpůsobí růst kvůli současnému výprodeji starého modelu a vysokému zájmu o ten nový. Nyní zde ale máme opravdu velkou propast, která sice je následována prodejem 31 546 kusů v září, nicméně jde pouze o slabou náplast. Zvláště když není jisté, jak se bude situace vyvíjet nadále. Pravdou totiž je, že Ford má problémy s výrobou.

Oblastí, kde se objevují závady, je opravdu hodně. Hlášeny jsou komplikace s podvozkem, převodovkami i klimatizací. V mnoha případech na karoserii chyběly emblémy, v dalších byl dokonce problém s vnitřní výbavou a nezřídka vůz dorazil do showroomů s odlišnými litými koly. Pro Ford je však nejhorší ta skutečnost, že automobilka momentálně neví, co za těmito problémy stojí. Jakkoliv se tedy dělají různé úpravy výrobního procesu, které způsobily i zmíněné výpadky, výroba a dodávky váznou a spokojenost zákazníků má k vysoké daleko.

Ford vozí veškeré vyrobené exempláře modelu Explorer z továrny v Chicagu do více než 400 kilometrů vzdáleného závodu v michiganském Flat Rocku. Zde dochází na jejich opravy, přičemž skutečně nejde o snadný úkol. Továrna od pondělí do čtvrtka vyrábí Ford Mustang a Lincoln Continental, aby se od pátku do neděle mohla věnovat opravám SUV a spřízněného Lincolnu Aviator. Dělníci přitom jedou na dvanáctihodinové směny, ovšem ani to nestačí.

Dokládají to identifikační čísla aut, dle kterých je možné sledovat aktuální stav. V polovině září tak kupříkladu dělníci začali opravovat auta, která byla vyrobena na počátku srpna. Běžně se přitom za směnu stihnou zrevidovat desítky či stovky kusů, nicméně před showroomy již stojí tisíce či spíše desetitisíce netrpělivých zákazníků. Dealeři pak sice oceňují, že značka dělá vše proto, aby nepustila do oběhu zmetky, ovšem zároveň jsou pod nemalým tlakem - lidé na nové auto nebudou čekat měsíce (ne v USA) a problematické vozy se stejně k některým lidem dostali.

Pod tlakem je i šéf Fordu Jim Hackett, jenž po svém nástupu do funkce v roce 2017 přislíbil velkou restrukturalizaci firmy a návrat do ziskových vod. Nicméně aktuálně je s jeho prací spojena velká nespokojenost, neboť akcie firmy za dobu jeho kralování poklesly o 15 procent. Křeslo pod ním se tedy nebezpečně kýve, a pokud nebude velmi rychle vyřešena situace okolo klíčového SUV, je pravděpodobné, že bude nahrazen.

Jak jsme ovšem zmínili, zdroj problémů prozatím nebyl odhalen, a to i přesto, že dělníci používají rentgenové brýle. Dle spekulací ale může za vším stát pracovní chaos v továrně v Chicagu. Mezi dělníky panuje značná nevraživost, což se má projevovat na jejich častém propouštění a nabírání nových lidí. Ti ovšem nejsou dostatečně zaškoleni, čímž by nám skutečně mohla vyvstat příčina stojící za nedostatečnou kvalitou.

Zda tomu tak je či není, stoprocentně nelze potvrdit. Nicméně samotná automobilka se aktuálně snaží tvářit, že se naprosto nic neděje. Skrze své mluvčí proto vzkazuje celému světu, že v továrnách je naprostý klid a převoz SUV z jedné továrny do druhé prý není ničím jiným než standardním opatřením, jež má zamezit stížnostem zákazníků a jejich častým návratům k servisním technikům.

Do takového stavu má ale Ford opravdu hodně daleko, a pohled na absentující letní registrace modelu Explorer to jen potvrzují. Navíc se dá předpokládat, že čím déle bude tato situace trvat, tím hůře. Převoz aut se totiž neodehrává na železnici, nýbrž po silnici, což je ta nejdražší možná varianta. Lidé se tak již obávají, že přijdou o bonusy. A to nepovede ani ke spokojenosti, ani ke zkvalitnění odvedené práce.


Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 1 - Ford Explorer 2019 nova sada 01Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 2 - Ford Explorer 2019 nova sada 02Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 3 - Ford Explorer 2019 nova sada 03Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 4 - Ford Explorer 2019 nova sada 04Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 5 - Ford Explorer 2019 nova sada 05Klíčové SUV mělo být pro Ford spásou, vyklubala se z něj ale jen další noční můra - 6 - Ford Explorer 2019 nova sada 06
Pro Ford je Explorer klíčovým SUV, o to závažnější jsou aktuální problémy s výrobou. Jakkoliv se je značka snaží bagatelizovat, už z registrací jsou zjevné

Zdroj: Detroit Free Press

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.