Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu

Češi nad novými diesely zlomili hůl, to už se zdá být jasné. Obzvláště zajímavé je to ale v kontextu s vývojem na trhu ojetých aut, kde naopak naprosto kralují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu

8.8.2018 | Petr Prokopec

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Češi nad novými diesely zlomili hůl, to už se zdá být jasné. Obzvláště zajímavé je to ale v kontextu s vývojem na trhu ojetých aut, kde naopak naprosto kralují.

S příchodem nového měsíce si můžeme zrekapitulovat české prodeje nových aut za předchozí období, v tomto případě tedy za červenec. Prodáno bylo 21 638 aut, což je o 10 % více než loni. V rámci prozatímní bilance za prvních sedm měsíců letošního roku již situace tak růžová není, 165 422 aut ale pořád představuje meziroční posun skoro o procento.

S ohledem na aktuální vývoj v Evropě nás samozřejmě nejvíce zajímalo, zda se také v případě Čechů mění vztah k dieselům. Na trhu ojetých aut zažívají díky dovozům levných ojetin z Německa zlaté časy a člověk by mohl čekat, že je Češi budou brát na milost i v případě nových vozů. Realita ale nemůže být odlišnější - zájem o nové diesely během července razantně poklesl, když se v jejich prospěch vyjádřilo jen 26,86 procenta kupujících. Takřka 70 procent ovšem již oslovil benzin, zbytek pak další alternativy.

Aktuální stav tak není pro „naftožrouty“ vůbec dobrý, ještě loni je žádalo 37,88 procenta kupujících. To je obrovský propad během jediného roku - přes 11 procentních bodů a 30procentní pokles. To je bezprecedentní změna, však předloni činil jejich podíl 40,43 procenta a v roce 2015 to bylo 41,28 procenta, tedy relativně stabilní čísla. Ani propuknutí kauzy Dieselgate bezprostředně nic podstatného nezměnilo, nicméně stále větší mediální i politické odsuzování nakonec nejspíše vedly k razantnímu poklesu zájmu, který se má postupem času projevit i na trhu ojetin.

Zajímavé pak je, jací zákazníci si diesely stále kupují. Aktuálně se již role obrací také v jedné z neochvějných bašt těchto pohonných jednotek, a sice ve vyšší střední třídě. Díky Škodě Superb jsou sice diesely i nadále ve většině, ovšem třeba Mercedes třídy E již více táhne v benzinovém provedení (!). A situace se začíná vyrovnávat rovněž u šestkového BMW, byť u pětky lidé stále sahají častěji po vozech s naftovým pohonem.


Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 1 - Prodeje CR 7-2018 22Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 2 - Prodeje CR 7-2018 23Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 3 - Prodeje CR 7-2018 24
Volvo by sice velmi rádo skoncovalo s diesely, ovšem zákazníci v showroomech chtějí hlavně ty

Naprosto jasnou vládu tak diesely přebírají hlavně v segmentu velkých a luxusních SUV, kde benzinové vozy válcují v poměru 1:9, respektive 2:8. V tomto ohledu přitom musíme poukázat hlavně na Volvo, které by chtělo vyřadit diesely z výrobního programu. Pohled na registrace ovšem dokazuje, že u modelů XC40, XC60 a XC90 je toto palivo v nadvládě, stejně je tomu i u Volva S90, V90 a V90 Cross Country.

Švédové by samozřejmě velmi rádi danou klientelu přeorientovali na hybridní vozy, ostatně jak jako řada dalších výrobců. To se ale snadněji řekne než udělá, hybridy stále nejsou tak provozně efektivní a pro mnohé ani tak uživatelsky příjemné jako diesely.

Jelikož u členění dle paliv jsme se trochu zdrželi, nastal čas zbytek prodejního reportu prolétnout na nejvyšší rychlost. Lídrem trhu je nadále Škoda, která si dokonce připsala takřka šestiprocentní zlepšení. Nicméně registrace Volkswagenu či Hyundai narostly dokonce o více než 40 %. Celkový podíl mladoboleslavské automobilky tak v červenci poklesl jen na 26,22 %. V rámci roku je Škoda nad 30 procenty a trhu dále neochvějně vládne.

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 4 - Prodeje CR 7-2018 19Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 5 - Prodeje CR 7-2018 20Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 6 - Prodeje CR 7-2018 21
Škoda je sice nadále lídrem českého trhu, její pozice v červenci však byla slabší než v minulých letech

Přesto stojí za pozornost pokles zájmu o Superb a bůhvíjak dobře na tom nejsou ani Karoq a Kodiaq. Česká dvojice totiž nevládne segmentu SUV a vlastně nemá na kontě ani stříbrnou medaili. Místo toho se musela sklonit před Dacií Duster a především pak před Volkswagenem Tiguan, který překvapivě vyšplhal na první příčku. Když přitom do rovnice zakomponujeme jeho vyšší cenu, ukazuje se, že v Mladé Boleslavi by opravdu měli začít bít na poplach.

Volkswagenu se daří i o třídu výše, zlato v příslušném segmentu bral Touareg. Audi Q7 pro změnu převálcovalo konkurenci mezi luxusními SUV, kde sebralo vítr z plachet hlavně BMW X5. Řada 4 pro změnu opětovně prohrála s Fordem Mustang mezi sporťáky, i tato značka tak začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama. Ač stále celkově je před Audi, vůči loňsku na rozdíl od čtyř kruhů zaznamenala velký propad.

Za dalšími informacemi vás odkážeme na níže přiložené tabulky, ve kterých si můžete povšimnout i Tesly. Ta má pro letošek na kontě 56 prodaných aut, což může vypadat působivě. Nicméně Ferrari jich má 42 a Maserati 49. Ač tedy lidé kalifornskou značku rádi vynášejí až do nebes, ke koupi se odhodlá málokdo.

Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 7 - Prodeje CR 7-2018 01

Celkové registrace aut v ČR, červenec a leden až červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 8 - Prodeje CR 7-2018 02Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 9 - Prodeje CR 7-2018 03

Celkové registrace dle jednotlivých tříd, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 10 - Prodeje CR 7-2018 04

Registrace mini vozů, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 11 - Prodeje CR 7-2018 05

Registrace malých vozů, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 12 - Prodeje CR 7-2018 06

Registrace v nižší střední třídě, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 13 - Prodeje CR 7-2018 07

Registrace ve střední třídě, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 14 - Prodeje CR 7-2018 08

Registrace ve vyšší střední třídě, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 15 - Prodeje CR 7-2018 09

Registrace luxusních vozů, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 16 - Prodeje CR 7-2018 10

Registrace sportovních vozů, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 17 - Prodeje CR 7-2018 11

Registrace terénních vozů, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 18 - Prodeje CR 7-2018 12Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 19 - Prodeje CR 7-2018 13Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 20 - Prodeje CR 7-2018 14Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 21 - Prodeje CR 7-2018 15

Registrace MPV, červenec 2018

Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 22 - Prodeje CR 7-2018 16Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 23 - Prodeje CR 7-2018 17Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu - 24 - Prodeje CR 7-2018 18

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.