Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus Omega: britská M5 pro zločince je k mání. Hezká, ne drahá
11.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Lotus Omega byl oblíbený u zločinců pro svou nenápadnost a maximálku 283 km/h - v roce 1990. Vzniklo jich pár, jeden může být váš.
Mnichovský supersedan s označením M5 znají snad všichni, kteří se alespoň trochu zajímají o auta. Na začátku 90. let však koncern General Motors zplodil stroj, který se M5 E34 vyrovnal - a v některých parametrech ji dokonce předčil. Hovoříme o stroji, který začal jako Opel Omega a po kúře úpravce se prodával pod značkou Lotus - o Lotusu Omega.
Do automobilky Lotus přišel Opel Omega první generace s úkolem z něj udělat stroj, který by byl rychlejší než všechna ostatní podobná auta. Pod kapotou byl atmosférický řadový třílitr, který dával lehce přes 200 koní. To pochopitelně nestačilo, takže byl motor kompletně předělán. K hlavním změnám patří nárůst objemu na 3,6 litru a instalace dvou turbodmychadel Garrett T25.
Výsledný výkon byl 382 koní a 568 Nm, které téměř 1,7 tuny těžký supersedan rozpohybovaly na stovku za 5,2 vteřiny a zvládly maximálku 283 km/h. Ta zůstala po mnoho let světově nejvyšší mezi sedany. Ani ostatní technika nezaostávala - manuální šestikvalt od ZF byl úplně stejný, jaký se montoval do Corvette ZR1, protože byl jediný v celém koncernu GM, který byl schopen zvládnout tak ohromný výkon. První stupeň stačil do nějakých 89 km/h, zato pátý a šestý kvalt byly kratší, takže auto nemělo problém maximálky skutečně dosáhnout. A mezi zadními koly pracoval samosvorný diferenciál.
Připomeňme, že jsme stále v roce 1990 a takovýchto rychlostí dosahují nejlepší Ferrari a Lamborghini, že se Německo dohodlo na omezovačích rychlosti na 250 km/h - a že britská policie zrovna pořídila flotilu Vauxhallů Senator, schopných maximálky „jen” 240 km/h. Na adresu Lotusu Omega, v Británii zvaného Carlton, se tedy snesla kritika, a to zejména ze strany policie - bylo to prý auto nebezpečné, či také pozvánka k překračování zákona.
Image rebela je také dost pravděpodobně svázána s tím, že tyto stroje byly velmi oblíbené u britských zločinců. Byly totiž rychlejší než cokoliv, s čím mohla přijít policie, snad až na vrtulníky, ale na první pohled vypadaly jako lehce upravené Carltony, kterých po Británii jezdily desetitisíce. A hledejte auto, které vám svědek zločinu popíše jako „velký černý sedan Vauxhall”. Navíc, když ta barva není černá, ale velmi tmavý odstín zelené, nazvaný Imperial Green. V jiné barvě se Lotusy Carlton/Omega nevyráběly.
Opel chtěl za tuhle super-Omegu na počátku 90. let zhruba dvojnásobek toho, na kolik přišla běžná Omega. Velké objemy produkce nebyly plánovány, hovořilo se o 1 100 autech, ale se začínající ekonomickou krizí se produkce zastavila na nějakých 950 kusech, z čehož asi třetina byly Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny tvořily Omegy s volantem vlevo. Jsou to tedy auta dost vzácná, unikátní navíc tím, že musíte vědět o existenci takového stroje, abyste ho při pohledu nepovažovali za Omegu z bazaru za pár tisíc s extra laminátovými nárazníky.
Pokud ale patříte mezi ty, kterým myšlenka na Lotus Omega v garáži nedá spát, máme dobré zprávy. Objevil se jeden kousek na prodej, který podle fotografií, přiložených k tomuto článku, je ve velmi dobrém stavu. A není ani zas tak drahý, přijde na nějakých 890 tisíc korun, srovnatelně s Octavií RS, když ji nacpete výbavou. Kdybyste měli zájem, víte, kde jej hledat. Pokud po něm sáhnete, můžete si být jisti, že další takové auto v ulici nikdo mít nebude...
Tento Lotus Omega může být váš, a to za relativně dobré peníze
Takto o Lotusu Carlton hovořil Top Gear v roce 2000
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda