Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje

S tímhle autem i zámožní sběratelé obvykle sotvakdy vjedou a trpělivě čekají, až bude zase o pár milionů dražší. John McGurk není z těch, zachází s ním tak, jako kdysi Češi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje

3.3.2020 | Mirek Mazal

Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S tímhle autem i zámožní sběratelé obvykle sotvakdy vjedou a trpělivě čekají, až bude zase o pár milionů dražší. John McGurk není z těch, zachází s ním tak, jako kdysi Češi.

Ikonické Ferrari F40 je dnes sběratelským artiklem první kategorie, které se v aukcích prodává za ceny okolo 30 milionů Kč. Typické auto z plakátů nejčastěji vídáme stát ve sbírkách a když už s ním někdo vyrazí, nejčastěji je to na automobilové sešlosti výjimečného charakteru. Mezi masovou produkcí moderních aut dnešních silnic působí jako zjevení a když při náhodné projížďce shoří, staromilci vyhlašují minimálně jednodenní smutek. Poslední vůz, jehož vývoj dozoroval sám Enzo Ferrari, si oprávněně drží auru výjimečnosti, proto majitelé upřednostňují bezpečné parkování vozu před jeho pravidelným používáním.

Navzdory všemu zmíněnému se John McGurk na rostoucí hodnotu obdivovaného Ferrari neohlíží a používá jej k jeho primárnímu účelu. Automobil slouží k pravidelnému ježdění, jiným smysl John nedokáže pochopit. Majitel autosalonu není typickým majitelem předchůdce modelu F50, on je naopak možná příkladem nefalšovaného požitkáře, který má tu čest stále dokola vnímat syrovost italské techniky z konce 80. let 20. století. „Všechno velmi dobře funguje v kopcích i ve sjezdech, ale musíte jet delší trasu, pěkně zahřát turba a zezadu nechat šlehat plameny,“ říká nadšeně.

McGurk koupil F40 před deseti lety a od té doby s ním najezdil přes 21 tisíc kilometrů. První kontakt s puristickým strojem zažil při prodeji několika kusů prostřednictvím jeho firmy McGurk Performance Cars. „Pokaždé, když jsem vůz prodal, vzrostly ceny o 50 000 liber,“ tvrdí obchodník. „Bylo to v dobách, kdy jste za dnešní cenu F40 mohli mít 288 GTO, F40 a F50 a ještě by nějaké drobné zbyly,“ dodává.

Rudý exemplář majitele firmy byl úplně poslední v jeho nabídce. „Zavolal jsem manželce a řekl, že bychom ho měli koupit,“ objasňuje John historii svého času třímilionového nákupu. Pořízení vychází jej vyšlo na 100 tisíc liber, ale tím vše jen začalo . Roční náklady na servis u autorizovaného dealera dosahují sumy zhruba pěti až šesti tisíc liber (147 až 176 tisíc Kč), proto si pravidelný uživatel udržuje auto vlastními silami.

Schopný automechanik tím šetří peníze na lepší investice, výhodou je dostupnost veškerého dílenského zázemí včetně zvedáku a všech druhů nářadí. Po ruce jsou vždy kolegové s odbornými znalostmi, ovšem John si většinou všechno chce udělat sám podle vlastní úvahy. Někteří lidé mu říkají, že bude mít problémy s udáním F40 po přiznání domácího servisování - to ale může být naopak i výhodou, pakliže šlo o poctivě odvedenou práci přesně podle všech dostupných dílenských příruček. „Je to všechno součástí zážitku a kdokoli, komu to prodám, nakonec bude potřebovat vědět, jak moc jsem auto miloval a sám se o něj staral. Mohl bych to dát specialistovi, který by každoročně vypisoval obrovské účty, ale já vím o tom autě víc než kdokoli jiný,“ oponuje McGurk.

Příkladný opatrovatel si o všech úkonech vede záznamy, složitější situace konzultuje s profesionálním specialistou na maranellskou techniku Bobem Houghtonem. Naposledy John prohlížel brzdy, protože v poslední době dostaly zabrat. Kromě vizuální kontroly některá místa postříkal přípravkem WD-40, kterým preventivně čistí a chrání určité části Ferrari. Minulý týden měnil olej, prý postup nemůže být jednodušší. Bude následovat náhrada palivových nádrží, po minulých zkušenostech John hned jmenoval celý postup s dodatkem, že by vše zvládla i jeho malá dcera.

Potřebné úkony jsou prý tak snadné, že je zvládne každý. Například řemen, který je potřeba měnit každé dva roky, je šikovně přístupný za sedadly, tlumiče komplet za 1 200 liber (35 tisíc Kč) drží jen dva šrouby, což je ukázkový příklad jednoduchosti stavby supersportovního modelu, kterého se mohou zbytečně bát mnohem zkušenější opraváři. U Ferrari F40 je vše dostupné a snadno vyměnitelné, jinak by si majitel těžko poradil se správným uložením nových palivových čerpadel, snímače klepání, a také zakázkového výfuku.


Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 1 - Ferrari F40 servis John McGurk 01Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 2 - Ferrari F40 servis John McGurk 02Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 3 - Ferrari F40 servis John McGurk 03Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 4 - Ferrari F40 servis John McGurk 04Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 5 - Ferrari F40 servis John McGurk 05Majitel Ferrari za 30 milionů auto běžně používá a sám si ho i opravuje - 6 - Ferrari F40 servis John McGurk 06
Ferrari F40 servisované mimo autorizované dílny vypadá velmi dobře a podle slov majitele tak i funguje. Koupil ho kdysi za 3 miliony Kč, teď má desetinásobnou hodnotu - přesto s ním pravidelně jezdí jako s normálním autem

Zdroje: Drive Tribe

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše