Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc

Kdyby vůz z odtahovky spadl nebo cokoli podobného, dá se to snadno chápat, autu se tady ale na pohled nestalo vůbec nic. Přesto došlo jen nesprávnou manipulací ke škodě za takové peníze a nikdo se nemá k tomu, aby je vytáhl ze své kapsy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc

21.1.2022 | Petr Prokopec

Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc

/

Foto: Ford

Kdyby vůz z odtahovky spadl nebo cokoli podobného, dá se to snadno chápat, autu se tady ale na pohled nestalo vůbec nic. Přesto došlo jen nesprávnou manipulací ke škodě za takové peníze a nikdo se nemá k tomu, aby je vytáhl ze své kapsy.


Pokud se vám porouchá auto, je často jediným možným řešením využitím odtahové služby, která jej dopraví do servisu. Tam se na něj podívají páni technici a dají ho obvykle dokupy, tím se ale aktuálně nezabývejme. Místo toho si posvítíme na samotný odtah, tedy činnost, ke které dosud nebyl potřeba doktorát z raketových věd. Víceméně jste jen vytáhli kolejnice, nasměrovali na ně kola odtahovaného vozu, ten jste připojili za tažné oko či často klidně i za rameno, stiskli tlačítko navijáku, a bylo vymalováno. Pozor bylo třeba dát maximálně na automatické převodovky.

S příchodem elektromobilů ale přichází dosud neznámé problémy. Pokud hnaná kola zůstávají na vozovce, začne hnací hřídel fungovat jako alternátor. Dochází tak k dobíjení, což může vést ke škodám. Výrobci sice na to pamatují a instalují do aut režim, kdy je možné bateriové vozy odtáhnout, ovšem ten můžete aktivovat jen ve chvíli, kdy vám zbývá energie či je palubní systém aktivní. Když nicméně obrazovky zčernají, nemáte mnoho šancí jak situaci řešit, neboť třeba mechanickou rukou není vybaven zdaleka každý odtahový vůz.

Řešením v té chvíli mohou být pomocné nápravy, které se instalují pod odtahovaný vůz, aby se jeho kola již po vozovce nepohybovala. Ani poté však nemáte vyhráno, pokud obsluha bude přistupovat k věci stejně jako u spalovacích aut. U nich je přitom skutečně možné naviják připevnit na řadu bodů, aniž by hrozilo jakékoliv riziko. Nicméně je třeba vzpomenout na to, že u elektromobilů jsou součástí podvozku baterie. Stačí tedy drobná chybka a rázem může pomalu dojít i k odepsání zcela nového vozu.

Přesně o tom se přesvědčil i majitel Fordu Mustang Mach-E, kterému jeho vůz vypověděl službu a na palubní desce jej vyzval k zastavení. Muž si přitom skrze asistenční službu značky přivolal odtahovku, která měla elektrické SUV dopravit do nejbližšího dealerství. To i udělala, nicméně naviják uchytila za kolejnici předního rámu baterií. Díky tomu došlo k jejich poškození, přičemž dle majitele „protékají“. Zjevně tak byl narušen chladící okruh, jehož oprava není dle automobilky možná.

Majitel tak musí vyměnit baterie, což vychází na 28 tisíc dolarů, tedy asi 600 tisíc korun. To je bláznivá částka, kterou ovšem majitel platit nechce, neboť vina prý neleží na jeho straně. Odpovědnost nicméně odmítá převzít i odtahovka, servis či samotný Ford. Jinými slovy si všichni daný případ přehazují jako horkou bramboru. Majitelé elektromobilů by si proto zjevně informace o odtahu měli zapsat pevně za uši a bedlivě kontrolovat obsluhu odtahovky, jinak také mohou skončit bez auta nebo bez peněz.


Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc - 1 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 01Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc - 2 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 02Majitel poukázal na další úskalí elektromobilů, při odtahu byl zničen tak, že je třeba oprava za 600 tisíc - 3 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 03
Odtah elektrických aut vyžaduje specifické know-how, jehož absence může vyjít velmi draho. Právě o tom se mohl přesvědčit majitel Fordu Mustang Mach-E po selhání vozu. Foto: Ford

Zdroj: Inside EVs

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.