Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let

Na válcové zkušebně už jsme viděli měřit řadu starších motorů, dekády staré Ferrari je ale na tomto místě něčím výjimečným. Jak moc výkonu ztratil jeho osmiválcový motor?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let

4.9.2020 | Petr Prokopec

Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let

/

Foto: TTTNIS, Wikimedia Commons

Na válcové zkušebně už jsme viděli měřit řadu starších motorů, dekády staré Ferrari je ale na tomto místě něčím výjimečným. Jak moc výkonu ztratil jeho osmiválcový motor?

Stará či starší auta mají své kouzlo, problémem však je, že se používáním opotřebovávají a ztrácí své původní vlastnosti. Ani my nemládneme, na rozdíl od lidí je však možné starší techniku za pomoci náhradních dílů a šikovných rukou držet při životě do nekonečna. Jen je nicméně třeba počítat s tím, že vše něco stojí. A čím starší dané auto je, tím vyšší je i suma potřebná k jeho opravě. Na druhou stranu se nicméně poté může pyšnit jak stejnou kondicí, tak i technickými parametry, s nimiž opouštělo továrnu.

Že nejde o pouhé plácání do větru, dokazuje pohled na Ferrari 348, které zamířilo na motorovou brzdu. Italská automobilka s jeho výrobou začala v roce 1989 a skončila o šest let později, přičemž u všech variant instalovala pod kapotu 3,4litrový osmiválec Tipo F119. V závislosti na zvoleném provedení se přitom výkon pohyboval mezi 300 a 320 koňmi, což na atmosférickou jednotku z konce devadesátých let rozhodně nebylo špatné. Zvláště když toto stádo mělo na starosti přijatelných 1 500 kilogramů hmotnosti.

Zmíněné parametry nicméně byly spojené se zcela novým vozem. Jak je tomu ovšem v roce 2020? Ve výsledku nijak špatně, jakkoliv na oněch 320 koní lze rovnou zapomenout. Ostatně v tomto ohledu je otázkou, zda jimi Ferrari vůbec kdy disponovalo, přeci jen italské automobilky se zejména v minulosti neproslavily zrovna upřímností. To ale nyní hoďme za hlavu, spíše se věnujme samotným výsledkům, které jsou přitom dvojí. Tedy vlastně trojí.

Je totiž nutné zmínit, že toto Ferrari 348 bylo na motorové brzdě nejprve loni. Ovšem v té době nebylo zrovna ve špičkovém stavu. Motor potřeboval nejen novou palivovou pumpu, ale i celkový servis. Toho se během posledních měsíců skutečně dočkal a při prvním měření vyprodukoval 259 koní. Při druhém tak výkon vzrostl na konečných 261 koní na kolech.

Tyto výsledky jsou o nějakých 24 koní lepší než při loňském měření, nezasvěcený by však při pohledu na ně asi nezajásal. Přeci jen se jedná o řádný propad vůči továrním parametrům. Ty jsou nicméně spojené s výkonem motoru na klice, nikoliv na kolech. Pokud tedy připočteme třecí ztráty, které se pohybují okolo 20 %, jsme někde nad třemi stovkami koní. Několikerá návštěva servisu se tedy zjevně majiteli vyplatila, i když jistě nebyla levná.


Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 1 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 01Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 2 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 02Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 3 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 03Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 4 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 04Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 5 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 05Majitel vzal na brzdu své Ferrari a ukázal, kolik výkonu ztratil jeho motor za 30 let - 6 - Ferrari 348 motorova brzda 2020 videoscreen 06
Ještě loni na tom Ferrari 348 bylo výkonově docela bídně. Poté však dostalo pořádný servis i některé nové komponenty. Aktuálně tak přibližně dorovnává tovární parametry, což po 30 letech na světě není špatné. Foto: Normal Guy Supercar@YouTube

Zdroj: Normal Guy Supercar@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.