Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno
13.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Mazda CX-3 je mezi slepými jednookým králem, téměř doslova. Nejhorší hodnocení získala většina aut v testu, dražší navíc neznamená lepší.
Světlomety jsou podstatné nejen kvůli designu a aby vám policista nedal pokutu, když ve dne nesvítíte, ale zejména proto, že v noci díky nim vidíte, kam jedete. Přesto spousta světlometů nových aut není v této své základní funkci uspokojivá. Podruhé o tom informuje test IIHS - koncem března se zaměřil na vozy střední třídy, dnes tu máme SUV. A jejich výsledky jsou ještě horší.
Jistě to znáte z vlastní zkušenosti - v jednom autě svítí světla výborně tak, jak jsou, v dalším z nich nejde dostat uspokojivé osvětlení silnice, ani když laborujete s nastavením sklonu a natočení, jak dlouho chcete. Automatické naklápění xenonů zase leckdy stáhne světelný kužel o kousek níž, než by člověk potřeboval, takže dvě třetiny času nevidíte skoro nic. A mohli bychom v rozdílech pokračovat.
Americký institut IIHS provedl test 21 malých a kompaktních SUV za stejných podmínek jako minule. Zkoušel je na svém testovacím polygonu po setmění a na rovné trati a v zatáčkách o poloměru 150 a 250 m. Měřil nikoliv pocitem, ale přístroji, aby byla měření skutečně srovnatelná. Nesahal do jejich seřízení, testoval auta tak, jak je dostal. „Světla vozů SUV jsou výše nad silnicí, takže by měla být namířena spíše níže. Seřízení mnoha z nich je ale ještě výš než u běžných aut, která jsme testovali,” říká výzkumník Matthew Brumbelow. Právě tohle je podle něj často důvod nadměrného oslnění protijedoucích.
IIHS výsledky rozdělil do čtyř kategorií - „Dobré”, „Dostatečné”, „Na hraně” a „Špatné”. Nejlepší hodnocení tentokrát nezískalo ani jediné auto a většina zkoumaných vozů získala hodnocení „špatné”. Patří k nim i námi testované vozy Fiat 500X, Kia Sportage a Honda HR-V.
Honda HR-V, zde testovaná se základními halogenovými světlomety, byla nejhorší ze všech. Neposkytla dostatek světla ani na rovince, ani v zatáčkách, také ale nebyla zdrojem oslnění pro protijedoucí. Kia Sportage naopak oslňovala ve všech třech testovaných variantách. Na druhém konci spektra stojí Mazda CX-3, která dosáhla nejlepších výsledků ve verzi s adaptivními LEDkovými světly s příplatkovým asistentem dálkových.
Výsledky testu světel malých a kompaktních SUV
Jako minule, i zde jsme vynechali auta, která se u nás neprodávají, takže z 21 vozů tu máme 18. A i nyní vidíme, že LEDky, xenonové výbojky či asistenty nejsou zárukou lepšího výsledku, stejně jako to, že světla aut prémiových značek můžou být dost špatná. BMW X1 se trochu drží nad vodou jen má-li LEDková světla, která jsou u nás za příplatek téměř 34 tisíc korun. Audi Q3 je ovšem špatné s xenony i s LEDkami.
Opět platí, že automobily jsou obvykle dostupné s několika rozličnými typy světel a ne vždy byl testována všechny. Je to vidět i v nabídce některých aut - Honda HR-V třeba nabízí i LEDková světla, která mají potenciál být lepší, ale s jistotou tvrdit to nemůžeme. My jsme pak Fiat 500X testovali s klasickými halogenovými reflektory a vyloženě špatný nebyl; IIHS testovalo projektorová halogenová světla.
Stále nicméně platí, že dražší volba neznamená lepší světelný výkon či lepší chování automatických systémů, ať už naklápění či asistentů dálkových světel. Zrovna tomu bychom věřili u značky Honda, v testu Civicu fungoval velmi dobře, ale u Fiatu bychom za něj peníze navíc neutráceli, jak ukázal již víckrát zmíněný test modelu 500X. Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte novou HR-V s jedněmi nebo druhými světly? Podělte se o ně v komentářích.
Mazda CX-3 byla v testu nejlepší, ale ani ona nedosáhla na hodnocení „Dobré”
Srovnání s nejhorší Hondou HR-V jasně ukazuje rozdíly
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva