Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno

(+ video) Mazda CX-3 je mezi slepými jednookým králem, téměř doslova. Nejhorší hodnocení získala většina aut v testu, dražší navíc neznamená lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno

13.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Mazda CX-3 je mezi slepými jednookým králem, téměř doslova. Nejhorší hodnocení získala většina aut v testu, dražší navíc neznamená lepší.

Světlomety jsou podstatné nejen kvůli designu a aby vám policista nedal pokutu, když ve dne nesvítíte, ale zejména proto, že v noci díky nim vidíte, kam jedete. Přesto spousta světlometů nových aut není v této své základní funkci uspokojivá. Podruhé o tom informuje test IIHS - koncem března se zaměřil na vozy střední třídy, dnes tu máme SUV. A jejich výsledky jsou ještě horší.

Jistě to znáte z vlastní zkušenosti - v jednom autě svítí světla výborně tak, jak jsou, v dalším z nich nejde dostat uspokojivé osvětlení silnice, ani když laborujete s nastavením sklonu a natočení, jak dlouho chcete. Automatické naklápění xenonů zase leckdy stáhne světelný kužel o kousek níž, než by člověk potřeboval, takže dvě třetiny času nevidíte skoro nic. A mohli bychom v rozdílech pokračovat.

Americký institut IIHS provedl test 21 malých a kompaktních SUV za stejných podmínek jako minule. Zkoušel je na svém testovacím polygonu po setmění a na rovné trati a v zatáčkách o poloměru 150 a 250 m. Měřil nikoliv pocitem, ale přístroji, aby byla měření skutečně srovnatelná. Nesahal do jejich seřízení, testoval auta tak, jak je dostal. „Světla vozů SUV jsou výše nad silnicí, takže by měla být namířena spíše níže. Seřízení mnoha z nich je ale ještě výš než u běžných aut, která jsme testovali,” říká výzkumník Matthew Brumbelow. Právě tohle je podle něj často důvod nadměrného oslnění protijedoucích.

IIHS výsledky rozdělil do čtyř kategorií - „Dobré”, „Dostatečné”, „Na hraně” a „Špatné”. Nejlepší hodnocení tentokrát nezískalo ani jediné auto a většina zkoumaných vozů získala hodnocení „špatné”. Patří k nim i námi testované vozy Fiat 500X, Kia Sportage a Honda HR-V.

Honda HR-V, zde testovaná se základními halogenovými světlomety, byla nejhorší ze všech. Neposkytla dostatek světla ani na rovince, ani v zatáčkách, také ale nebyla zdrojem oslnění pro protijedoucí. Kia Sportage naopak oslňovala ve všech třech testovaných variantách. Na druhém konci spektra stojí Mazda CX-3, která dosáhla nejlepších výsledků ve verzi s adaptivními LEDkovými světly s příplatkovým asistentem dálkových.

Výsledky testu světel malých a kompaktních SUV


Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 1 - test svetel iihs mala suv tab 01Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 2 - test svetel iihs mala suv tab 02

Jako minule, i zde jsme vynechali auta, která se u nás neprodávají, takže z 21 vozů tu máme 18. A i nyní vidíme, že LEDky, xenonové výbojky či asistenty nejsou zárukou lepšího výsledku, stejně jako to, že světla aut prémiových značek můžou být dost špatná. BMW X1 se trochu drží nad vodou jen má-li LEDková světla, která jsou u nás za příplatek téměř 34 tisíc korun. Audi Q3 je ovšem špatné s xenony i s LEDkami.

Opět platí, že automobily jsou obvykle dostupné s několika rozličnými typy světel a ne vždy byl testována všechny. Je to vidět i v nabídce některých aut - Honda HR-V třeba nabízí i LEDková světla, která mají potenciál být lepší, ale s jistotou tvrdit to nemůžeme. My jsme pak Fiat 500X testovali s klasickými halogenovými reflektory a vyloženě špatný nebyl; IIHS testovalo projektorová halogenová světla.

Stále nicméně platí, že dražší volba neznamená lepší světelný výkon či lepší chování automatických systémů, ať už naklápění či asistentů dálkových světel. Zrovna tomu bychom věřili u značky Honda, v testu Civicu fungoval velmi dobře, ale u Fiatu bychom za něj peníze navíc neutráceli, jak ukázal již víckrát zmíněný test modelu 500X. Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte novou HR-V s jedněmi nebo druhými světly? Podělte se o ně v komentářích.

Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 3 - test svetel iihs mala suv 02 mazda cx-3Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 4 - test svetel iihs mala suv 03 mazda cx-3Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 5 - test svetel iihs mala suv 04 mazda cx-3
Mazda CX-3 byla v testu nejlepší, ale ani ona nedosáhla na hodnocení „Dobré”

Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 6 - mazda cx-3 vs honda hr-v 01Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno - 7 - mazda cx-3 vs honda hr-v 02
Srovnání s nejhorší Hondou HR-V jasně ukazuje rozdíly

Zdroj: IIHS

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.