Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4

Japonci se dlouho snažili vysvětlovat, že přeplňované benzinové motory jsou špatné nabízeli je jen ve větších modelech. Dnes už to neplatí, nové provedení typu 3 dostalo motor 2,5 turbo a 4x4.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4

6.7.2020 | Petr Prokopec

Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4

/

Foto: Mazda@Youtube

Japonci se dlouho snažili vysvětlovat, že přeplňované benzinové motory jsou špatné nabízeli je jen ve větších modelech. Dnes už to neplatí, nové provedení typu 3 dostalo motor 2,5 turbo a 4x4.

Mazdě 3 toho nelze mnoho vytknout. Je pohledná, má komunikativní podvozek a již v základním provedení za 555 900 Kč můžete počítat s bohatou standardní výbavou. O to více tak vlastně mrzí pohled pod kapotu, kde je sice možné počítat s dvoulitrovým motorem, ovšem zároveň také s nikterak ohromujícím výkonem. Začíná se na 122 koních, tedy na méně početném stádu, než u konkurence produkují jedna-šestky, a končí na 180 koních, o něž se již kromě objemu a čtyř válců musí starat rovněž kompresor, mild-hybridní technika a revoluční řešení zapálení směsi.

Japonský hatchback a sedan tedy výrazně ztrácí na veškerou konkurenci, jakkoliv je třeba zmínit, že v jejím případě disponují výkonem výrazně nad 200 koní víceméně jen sportovní varianty. Mazda 3 MPS je však aktuálně pouze smutnou vzpomínkou, na jejíž oživení fanoušci značky stále marně čekají. A je otázkou, zda se vůbec kdy dočkají, neboť v současné době, kdy výrobci čelí koronavirové krizi a zároveň musí enormně investovat do elektromobility, není mnoho prostoru pro verze, které se nebudou prodávat masově.

O to více tak vlastně lze ocenit, že se Mazda rozhodla dojít alespoň na půl cesty. Japonci totiž skrze své zastoupení v Mexiku odhalili nové provedení, které se dočkalo 2,5litrového přeplňovaného čtyřválce. Tedy objemnější jednotky, než je třeba 2,3litrový Ecoboost, jenž pod kapotou Fordu Focus ST dává 280 koní. S tak obřím výkonem sice u Mazdy nadále nelze počítat, koneckonců stále nejde o sportovní derivát, nýbrž součást běžné nabídky. Nicméně i 230 koní je již zajímavým výkonem, navíc točivým momentem 420 Nm je modrý ovál dorovnán.

Japonci agregát SkyActiv-G Turbo párují pouze se šestistupňovým automatem, což sice nadšencům může radost poněkud zkazit, na druhou stranu ale v tomto výkonovém spektru již jsou manuální převodovky stále ojedinělejší. Naopak pohon všech kol, kterým toto provedení disponuje, začíná být novodobý standard. Stejně tak lze mimo to počítat ještě s 18palcovými litými koly, automatickými čelními LEDkami, elektricky ovládaným střešním oknem, audio systémem Bose s 12 reproduktory nebo samozřejmě také s klimatizací.

Suma sumárum tu tedy máme zajímavé zprávy, po kterých ale zákonitě musí přijít ta, která může jen zklamat. Oč půjde, nejspíše naznačilo již místo premiéry. Zatím se totiž zdá, že Mazda 3 s 2,5litrovým turbem je určena pouze pro zámořské trhy jako jistá náhrada za onen revoluční „diesel na benzin“. Jeho zmiňovaných 180 koní totiž pro Ameriku či Mexiko byl nízký výkon, přičemž Japoncům se jej nejspíše nedaří navýšit na požadovanou úroveň. A proto nakonec pod kapotu zamířil motor známý z větších modelů jako je třeba SUV CX-9.

Tento agregát pak sice v případě takové Mazdy 6 zamířil rovněž do Evropy, ovšem s nižšími 194 koňmi a zejména pouze s 258 Nm. I tak ovšem produkuje 153 gramů CO2 na kilometr, což je pro Evropu přílišná porce. Je tak otázkou, jak dlouho s ním na starém kontinentu můžeme počítat. A jelikož toto naladění je vlastně výkonově velmi blízko dvoulitrovému SkyActiv-X, nelze u nás s rozšířením přeplňované dva-pětky pod kapotu Mazdy 3 příliš počítat, bohužel.

A není to jediná potenciálně špatná zpráva. Automobilka může tímto krokem řadu svých příznivců zklamat, neboť léta trávila vysvětlováním, proč jsou moderní turbomotory špatné a bazírovala na atmosférickém plnění. To už zjevně neplatí, bez turba se neobejde ani „trojka”.


Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 1 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 01Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 2 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 02Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 3 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 03Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 4 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 04Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 5 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 05Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4 - 6 - Mazda 3 Turbo 2020 prezentace videoscreen 06
Mazda 3 dostala 2,5litrové turbo a 230 koní, ovšem ne u nás. Jestli se to někdy změní, ukáže čas, velmi o tom ale pochybujeme. Foto: Mazda@Youtube

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.