Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení

Nová sezóna Formule 1 ještě ani pořádně nezačala, přesto se Mercedes už při testech nebál ukázat řešení, které mu může dát rozhodující náskok před konkurencí. Není totiž možné jej bryskně zkopírovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení

20.2.2020 | Petr Prokopec

Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová sezóna Formule 1 ještě ani pořádně nezačala, přesto se Mercedes už při testech nebál ukázat řešení, které mu může dát rozhodující náskok před konkurencí. Není totiž možné jej bryskně zkopírovat.

Letošní rok je ve Formuli 1 vůbec posledním, kdy se jede s třináctipalcovými koly. Od příští sezóny je totiž nahradí osmnáctipalcové ráfky, se kterými dorazí také zcela nová pravidla. Ta stávající jsou však naprosto stejná jako loni, a bylo tedy nepravděpodobné, že by se někomu přes zimu povedlo v nich najít skulinku, která by té či oné stáji dala výhodu před konkurencí. Mercedes to ale zjevně dokázal.

Třícípá hvězda během druhého dne předsezónních testů v Barceloně způsobila hotové pozdvižení, neboť skutečně své monoposty osadila systémem DAS (Dual Axis Steering), který nikdo jiný nepoužívá. A je si navíc naprosto jista tím, že je v souladu s existujícími pravidly. Oč jde?

Pokud se zadíváte na video na oficiálním webu Formule 1, můžete si povšimnout toho, kterak Lewis Hamilton na rovinkách přitahuje volant k sobě, aby jej v zatáčkách zase odsunoval od sebe. Těmito pohyby podle všeho upravuje sbíhavost kol, skutečná výhoda by však měla spočívat někde jinde. Je totiž třeba si uvědomit, že monoposty F1 sice jedou nejrychleji na rovinkách, v té době však paradoxně dochází ke snižování teploty pneumatik. A tím, že je systém DAS posune dovnitř, onen problém neguje. Díky tomu si pneumatiky ponechávají ideální teplotu a auto pak lépe brzdí i zatáčí, úprava obtékání vzduchu navíc mění i aerodynamiku a zvyšuje tedy přítlak v zatáčkách, snižuje na rovinkách.

Podobně překvapivé jako odhalení samotného systému je i sebevědomí Mercedesu spojené s jeho odhalením. Technický šéf týmu James Allison totiž uvedl, že DAS „není pro FIA novinkou. Je to něco, co s federací probíráme již delší dobu. Pravidla upravující systémy řízení jsou jasně daná a my jsme si jisti, že je nikterak neporušujeme. Pouze jsme představili další rozměr řízení, který, jak doufáme, prospěje v průběhu roku jezdcům. Jak ovšem funguje a proč ho používáme, je něco, co si necháme pouze pro sebe.“

Andy Green, technický šéf konkurenčního Racing Pointu, přitom již na neobvyklé řešení Mercedesu zareagoval. A také dle něj systém skutečně může být legální. To by ovšem pro takové Ferrari či Red Bull znamenalo, že letošní sezónu pomalu mohou odepsat. Tedy za předpokladu, že nemají v záloze podobný trik. Dle Greena by totiž jakémukoli dalšímu týmu trvalo minimálně půl roku, než by přišly s vlastním řešením, i když ví, že jej konkurence používá. Tou dobou již Mercedes může oba šampionáty téměř v kapse.

Bude tedy již šestiletá krasojízda třícípé hvězdy pokračovat i letos? Zatím to tak vypadá, neboť první den testů byl Hamilton jediným, komu se povedlo pokořit hranici 1 minuty a 17 sekund. Takový Max Verstappen z Red Bullu tak na šestinásobného šampiona ztrácel přes půl sekundy. Britský pilot navíc dle všeho systém DAS dosud ještě tolik nevyužíval.

Letošní sezóna tedy začíná vypadat zajímavě. Mercedes se navíc snaží všemi možnými způsoby vyvracet spekulace, že by na konci letošního roku v šampionátu kvůli své finanční situaci skončil. Šéf stáje Toto Wolff i proto věří, že Hamilton, jemuž letos končí kontrakt, bude s třícípou hvězdou pokračovat také v letech příštích, aby mohl pokořit veškeré rekordy Michaela Schumachera. Těch aktuálně již příliš nezbývá, největším oříškem bude sedm titulů.

Aktuálně se sice zdá, že DAS britskému pilotovi dopomůže rovněž k sedmé koruně, tím však bude Schumacherův rekord pouze vyrovnán. Aby však Hamilton mohl pomýšlet na překonání, musí v F1 pokračovat. A nejspíše s Mercedesem, který byl až dosud nejlépe připraveným týmem v rámci turbo-hybridní éry. Stojí za tím i zázemí německé automobilky, díky kterému tým vyvíjí vůz na každou novou sezónu nikoliv rok jako všichni ostatní, ale dokonce neskutečných 18 měsíců.


Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení - 1 - Mercedes F1 2020 Barcelona Hamilton DAS 01Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení - 2 - Mercedes F1 2020 Barcelona Hamilton DAS 02
Mercedes v Barceloně zaskočil celý paddock novým systémem DAS. Mohl jej vytáhnout už nyní, neboť jej není možné rychlé napodobit

Zdroj: Formula 1

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.