Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení
20.2.2020 | Petr Prokopec
Nová sezóna Formule 1 ještě ani pořádně nezačala, přesto se Mercedes už při testech nebál ukázat řešení, které mu může dát rozhodující náskok před konkurencí. Není totiž možné jej bryskně zkopírovat.
Letošní rok je ve Formuli 1 vůbec posledním, kdy se jede s třináctipalcovými koly. Od příští sezóny je totiž nahradí osmnáctipalcové ráfky, se kterými dorazí také zcela nová pravidla. Ta stávající jsou však naprosto stejná jako loni, a bylo tedy nepravděpodobné, že by se někomu přes zimu povedlo v nich najít skulinku, která by té či oné stáji dala výhodu před konkurencí. Mercedes to ale zjevně dokázal.
Třícípá hvězda během druhého dne předsezónních testů v Barceloně způsobila hotové pozdvižení, neboť skutečně své monoposty osadila systémem DAS (Dual Axis Steering), který nikdo jiný nepoužívá. A je si navíc naprosto jista tím, že je v souladu s existujícími pravidly. Oč jde?
Pokud se zadíváte na video na oficiálním webu Formule 1, můžete si povšimnout toho, kterak Lewis Hamilton na rovinkách přitahuje volant k sobě, aby jej v zatáčkách zase odsunoval od sebe. Těmito pohyby podle všeho upravuje sbíhavost kol, skutečná výhoda by však měla spočívat někde jinde. Je totiž třeba si uvědomit, že monoposty F1 sice jedou nejrychleji na rovinkách, v té době však paradoxně dochází ke snižování teploty pneumatik. A tím, že je systém DAS posune dovnitř, onen problém neguje. Díky tomu si pneumatiky ponechávají ideální teplotu a auto pak lépe brzdí i zatáčí, úprava obtékání vzduchu navíc mění i aerodynamiku a zvyšuje tedy přítlak v zatáčkách, snižuje na rovinkách.
Podobně překvapivé jako odhalení samotného systému je i sebevědomí Mercedesu spojené s jeho odhalením. Technický šéf týmu James Allison totiž uvedl, že DAS „není pro FIA novinkou. Je to něco, co s federací probíráme již delší dobu. Pravidla upravující systémy řízení jsou jasně daná a my jsme si jisti, že je nikterak neporušujeme. Pouze jsme představili další rozměr řízení, který, jak doufáme, prospěje v průběhu roku jezdcům. Jak ovšem funguje a proč ho používáme, je něco, co si necháme pouze pro sebe.“
Andy Green, technický šéf konkurenčního Racing Pointu, přitom již na neobvyklé řešení Mercedesu zareagoval. A také dle něj systém skutečně může být legální. To by ovšem pro takové Ferrari či Red Bull znamenalo, že letošní sezónu pomalu mohou odepsat. Tedy za předpokladu, že nemají v záloze podobný trik. Dle Greena by totiž jakémukoli dalšímu týmu trvalo minimálně půl roku, než by přišly s vlastním řešením, i když ví, že jej konkurence používá. Tou dobou již Mercedes může oba šampionáty téměř v kapse.
Bude tedy již šestiletá krasojízda třícípé hvězdy pokračovat i letos? Zatím to tak vypadá, neboť první den testů byl Hamilton jediným, komu se povedlo pokořit hranici 1 minuty a 17 sekund. Takový Max Verstappen z Red Bullu tak na šestinásobného šampiona ztrácel přes půl sekundy. Britský pilot navíc dle všeho systém DAS dosud ještě tolik nevyužíval.
Letošní sezóna tedy začíná vypadat zajímavě. Mercedes se navíc snaží všemi možnými způsoby vyvracet spekulace, že by na konci letošního roku v šampionátu kvůli své finanční situaci skončil. Šéf stáje Toto Wolff i proto věří, že Hamilton, jemuž letos končí kontrakt, bude s třícípou hvězdou pokračovat také v letech příštích, aby mohl pokořit veškeré rekordy Michaela Schumachera. Těch aktuálně již příliš nezbývá, největším oříškem bude sedm titulů.
Aktuálně se sice zdá, že DAS britskému pilotovi dopomůže rovněž k sedmé koruně, tím však bude Schumacherův rekord pouze vyrovnán. Aby však Hamilton mohl pomýšlet na překonání, musí v F1 pokračovat. A nejspíše s Mercedesem, který byl až dosud nejlépe připraveným týmem v rámci turbo-hybridní éry. Stojí za tím i zázemí německé automobilky, díky kterému tým vyvíjí vůz na každou novou sezónu nikoliv rok jako všichni ostatní, ale dokonce neskutečných 18 měsíců.
Mercedes v Barceloně zaskočil celý paddock novým systémem DAS. Mohl jej vytáhnout už nyní, neboť jej není možné rychlé napodobit
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 - WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva