Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět

Honba za minimalizací výrobních nákladů přiměje Mercedes k návratu k řadovým motorům o šesti válcích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět

10.11.2013 | Petr Miler | 11 příspěvků

Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Honba za minimalizací výrobních nákladů přiměje Mercedes k návratu k řadovým motorům o šesti válcích.

Šestiválcový motor s řadovým uspořádáním byl po dlouhé dekády vývoje automobilismu něčím docela běžným a pro pár automobilek i bez nadsázky definujícím. Hovoříme zejména o německých značkách BMW a Mercedes, které až do poloviny devadesátých let minulého století bojovaly o to, kdo stvoří lepší agregát této koncepce. Snahu držet se tradic ale postupně vystřídaly jiné preference. Nejprve to byl Mercedes, kdo byl okouzlen zřejmě hlavně kompaktnější stavbou vidlicových jednotek, které u vozů klasické koncepce umožňují lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy. Později jej následovalo BMW - to se sice řadových šestiválců nikdy nevzdalo a pokud v jeho nabídce nějaký šestiválcový motor najdete, je pořád řadový, jenže mnoho takových už nenabízí ani neprodává. O masivnějším zastoupením můžeme hovořit leda v případě naftových třílitrů, jinak byly šestiválce vesměs ušlapány čtyřválcovými náhradníky všeho druhu.

Za stavu, kdy z větších výrobců už na řadové šestiválce nikdy jiný nespoléhá, se zdá být čas vhodný leda na vyndání šátku a zvonce. Jenže realita nakonec taková být nemusí. U BMW tedy downsizingu ad absurdum jako optimálnímu řešení nadále věří, u Mercedesu si ale stále myslí, že auto jako sedan třídy E se bez benzinového šestiválce neobejde a připravují novou generaci motorů s řadovým uspořádáním.

Že to po opačném kroku z předminulé dekády nedává smysl? Ale dává. Sice bychom v historii těžko našli jakoukoli dlouhodobě fungující firmu, která by se nesnažila minimalizovat náklady související s její činností, tato otázka je ale dnes pro výrobce tíživější než kdykoli dříve. A tak zatímco v devadesátých letech si mohl Mercedes dovolit preferovat nějaké řešení z funkčních důvodů, dnes budou při podobných rozhodováních hrát prim výrobní a vývojové náklady. K jejich snížení pak vedou všemožné modulární platformy pro libovolné technické prvky, které dovolují sdílet maximum konstrukčních prvků mezi velikostně odlišnými řešeními. A přesně do této šablony skvěle zapadá i víceválcový motor řadové koncepce.

Pokud totiž budete vyrábět zejména čtyřválce (a nebo tříválce, i když se jim Mercedes brání), půjde vždy o řadové jednotky, vidlicový čtyřválec byl v autech exotem už před desítkami let. Jakkoli řadu prvků budou motory sdílet za všech okolností, i když budou vidlicové, té správné souhry dosáhnete pouze tehdy, když budete agregát pouze „natahovat”. A přesně tento faktor přivedl Mercedes k návratu k er-šestkám.

Jsou součástí nové „modulární motorové architektury”, která bude používat maximum totožných prvků pro řadové motory až do šestiválců. Ty by se v řadové podobě měly objevit poprvé v nové generaci třídy E, jež s interním označením W213 pozná svět někdy v roce 2015 a do prodeje by měla zamířit do roku 2016. Vidlicové uspořádání by si pak měly udržet až osmi- a dvanáctiválcové motory, což potvrdí i příchod nové generace Mercedesu C 63 AMG, který by měl jako první vsadit pro změnu na jednotku 4,0 V8 biturbo.

Nejsou to ale jediné novinky, které Mercedes chystá. Pomineme-li zprávy o nových hybridních pohonech schopných vtipkovat ve stylu Opelu Ampera o spotřebě paliva, pak se zajímavým řešením zdá být tzv. Autobahn Pilot. Jak už jméno naznačuje, půjde o „ještě adaptivnější” tempomat než na jaké jsme zvyklí dnes - ty umí nejvíce držet jízdní pruh a odstup za vozidlem jedoucím před vámi. Autobahn Pilot bude sledovat i dění v okolí vozu a za ním a bude s to udržovat zvolenou rychlost a jiná auta i předjet a zařadit se do vlastního pruhu.

Půjde tak o další smělý krok směřující k úplnému autopilotu, o nějž Mercedes nepokrytě usiluje. Tento systém by se znovu měl objevit nejprve v nové třídě E, dá se ale očekávat, že nemine ani třídu S coby výstavní skříň značky a později ani nové Céčko coby obchodně klíčový model.


Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 1 - Mercedes radovy sestivalec R6 01

Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 2 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 22Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 3 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 23Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 4 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 24Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 5 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 25Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 6 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 26Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 7 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 27Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 8 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 28Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 9 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 29Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 10 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 30Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 11 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 61Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 12 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 62}Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 13 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 64Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům, přijde i tempomat schopný předjíždět - 14 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 70
Řadový šestiválec Mercedesu nezůstane jen hříčkou historie, vrátí se i do aktivní služby s příchodem nástupce současné generace třídy E. Toho stihnou i další zajímavé novinky

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Diskuze 11 příspěvků