Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Moderátor Top Gearu předpověděl příchod nejcennějšího moderního Porsche roky před premiérou
3.2.2019 | Petr Prokopec
Když už nic jiného, je třeba ocenit jeho cit pro vnímání určitých aspektů aut ze strany jejich skutečných zákazníků. Má jej očividně o hodně více než celý Jaguar.
Show Joe Rogana vešla ve světovou známost hlavně v loňském roce, kdy v jednom ze zářijových dílů vystoupil Elon Musk. Nestalo se tak ani kvůli slovům šéfa Tesly, třebaže byla velmi zajímavá, ale spíše kvůli jeho činům. Musk si totiž v živém vysílání potáhl z jointa marihuany. To samozřejmě není nic hrůzostrašného, a pokud by něco takového zůstalo za zavřenými dveřmi jeho privátní rezidence, nejspíše by nikdo neřekl ani popel. Nicméně Musk je zároveň i šéfem společnosti SpaceX, která získává i vládní zakázky. A jako takový by se zkrátka měl držet alespoň na veřejnosti od drog co nejdále, ať již jsou měkké či tvrdé.
Šéfa Tesly ale dnes znovu probírat nechceme. Místo toho se vrátíme ještě dále do minulosti, a sice do prosince 2014. V té době totiž v show Joe Rogana vystoupil Chris Harris. Ten si sice v závěru pořadu taktéž zapálil, ovšem pouze cigaretu. Pozdvižení tím tedy rozhodně nezpůsobil, o to více ale mohou zvláště nyní zapůsobit jeho slova. Ukazuje se totiž, že Harris není jedním z nejoceňovanějších automobilových novinářů jen tak z plezíru. Již před pěti lety totiž předpověděl, že Porsche vyrukuje s limitovaným manuálním vozem a dočká se enormního úspěchu.
Abychom tato slova mohli zasadit do lepšího kontextu, je třeba zmínit, že v roce 2014 bylo možné s manuálem spojit pouze základní nabídku značky ze Zuffenhausenu, nikoliv však verze GT3 či GT3 RS. Na automobilku se díky tomu ze všech stran sesypala kritika, jíž vnímal jak Rogan jakožto velký automobilový nadšenec, tak samozřejmě i Harris. Ten proto uvedl, že manuál považuje za určitou obdobu vinylových desek. I ty byly svého času naprosto běžné, poté je však nahradila cédéčka a ještě později digitální záznam. Nicméně zvuk z nich pozbyl svůj charakteristický ráz a vinyl se tak částečně vrátil jako relativně drahá specialita pro fajnšmekry.
Stejné to dle Harrise mělo být také s manuály, obzvláště pak u Porsche. Značka si v podstatě vytvořila trh, když ručně řazené převodovky na čas upozadila. Čelit sice v tu chvíli musela komentářům, že GT3 pouze s manuálem si nikdo nekoupí, tomu však nejspíše nevěřili ani ti, kdo daná slova pronášeli. Nicméně vedle nemalých prodejů zároveň budovala i značnou poptávku. A když již byl tlak neúnosný, rozhodla se zareagovat na hlas lidu, pročež se stalo přesně to, co řekl Harris v onom roce 2014.
„Pokud Porsche oznámí, že udělá limitovanou edici GT3 s manuálem, ale stát bude o 100 tisíc dolarů více než základní verze, a vznikne jich řekněme jen 500 kusů, pak je vyprodá během jediné noci,“ řekl v roce 2014 Harris. Přesně to se přitom stalo, v roce 2016 totiž automobilka vyrukovala s modelem 911 R, který dokonce vznikl v 991 exemplářích. Ač však jeho cena skutečně přesahovala GT3 s automatem, během veřejného debutu již každý kus měl svého majitele, takže to ani onu noc netrvalo. A jejich cena rostla i nadále, je to dnes jasně nejcennější moderní Porsche, třebaže jeho převodovka má k moderní daleko.
Harris tedy skutečně udeřil hřebíček na hlavičku a je třeba ocenit jeho cit pro věc, který v kontextu aktuálních událostí zjevně postrádá celá automobilka Jaguar Land Rover. Ta se před pár léty rozhodla též vrátit manuál do nabídky u sportovního F-Type, ale vzala to za špatný konec. Nabídla jej jen u relativně obyčejné šestiválcové verze, navíc šlo o dost mizerný manuál. To je přístup, který nemohl a nemůže fungovat, proto také nyní Jaguar F-Type s manuálem z nabídky vyřazuje - přinejmenším v USA, kde měl (pro některé možná paradoxně, ale je to tak) slavit největší úspěchy.
V čem je problém? Krom kvality onoho ručního řazení (znovu Harris před pěti léty říkal, že manuál pro fajnšmekry musí být dobrý, draze vyvinutý, nelze použít jen tak nějaký) jde o to, že nadšenec chce manuál, ale zároveň chce rychlé, špičkové auto. Obyčejnějších aut s ručním řazením je v nabídce pořád dost, chybí u těch nejlepších, nejrychlejších, která mohou být i bez automatické převodovky konkurenceschopná. Právě toto Porsche nabídlo - jeho 911 R a později GT3 s atmosféricky plněným čtyřlitrem o výkonu 500 koní je pořád jedno z nejrychlejších aut vůbec, Jaguar F-Type S působí spíše jako základní verze. Nabídnout Jaguar limitovaný F-Type R s přeplňovaným V8, špičkovým manuálem a klidně i pohonem 4x4, lidé mu utrhají ruce, bude to raketa pro fandy. Takto se stal pravý opak.
Harris před léty vyřkl i další zajímavá slova, která se týkají manuálů. Podle něj okolo nich vznikne jakýsi kult, proto jednoduše nevymřou. Jen se budou prodávat ještě dráže, než tomu bylo v případě Porsche 911 R. Stát za nimi ale již nebudou automobilky, které si je nebudou moci dovolit kvůli omezené zákaznické skupině, vysokým nákladům a vyšším emisím, místo toho přijde řada na specializované firmy.
Není to samozřejmě jediné téma, o kterém se Harris s Roganem rozpovídal, dále tato dvojice řešila třeba zvuk, ať již ten přirozený nebo vyumělkovaný, či třeba skutečnost, že Harris kdysi vlastnil Porsche 911 GT3 4.0, které však prodal, aby následně koupil daleko méně oceňované Ferrari 599. Na rozhovor si ovšem vyhraďte více času, nepřekvapivě se totiž roztáhl na dvě hodiny.
Chris Harris si stejně jako Elon Musk v show Joe Rogana zapálil, ovšem pouze cigaretu, nikoliv jointa. Mimo to předpověděl příchod Porsche 911 R a velmi citlivě promluvil o současnosti i budoucnosti ručního řazení
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva