Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem
27.3.2019 | Mirek Mazal
Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.
Fiat v 80. letech vyvíjel novou sdílenou podvozkovou platformu. Základní komponent stavby automobilu vznikal zároveň pro sblíženou sesterskou Lancii a do party se přidal i Saab, který plánoval uvést na trh nový sedan. V Turíně tento základ využili pro zkonstruování hranatého pětidveřového liftbacku s modelovým označením Croma.
Design si vzal do parády od Giorgetto Giugiaro a podařilo se mu vytvarovat jednoduchou karoserii plnou zaoblených hran s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,32. Kabina byla prostorná a k posádce přívětivá. Řidič měl před sebou přehlednou přístrojovou desku plnou analogových ukazatelů a jednoduchý čtyřramenný volant, u verze s přeplňovaným motorem s červeným nápisem turbo. Vedle kormidla našla místo dokonce signalizace poruch, kterých u italských aut nikdy nebylo málo.
U Cromy, kterou vám ukážeme dnes, ale předsudky až tak neplatí. Základní technika zvládala každodenní provoz bez větších potíží, a protože rozměrově velký automobil vážil jen lehce přes tunu, držely i spotřební díly okolo zavěšení nebo podvozku. Nadměrnou trvanlivost šedého kusu z roku 1988 nejlépe dokládá způsob, jakým s ním jeho nizozemský majitel naložil - jezdí s ním dodnes.
Fiat Croma Turbo i.e. ještě na starých registračních značkách vypadá skvěle opticky a prý je na tom dobře mechanicky i jízdně. Bez údržby se to neobejde a syn majitele přiznává, že není snadné shánět některé díly. Ale jeho starosti pomáhají řešit členové fanouškovského uskupení okolo starých italských vozů. Například pokažené turbodmychadlo bylo nutné vyměnit za typ z Lancie Delty Integrale HF včetně úpravy vedení potrubí, ale jinak je 31 let starý Fiat ve výborné kondici.
U nás by se vůz mohl zařadit do evidence čerstvých veteránů a takovému využití se tento kus přiblížil i v rukou původního majitele, na denní ježdění už jej nepoužívá. Přesto je příjemným důkazem toho, že za volantem jednoho autem lze strávit většinu řidičského života, a to dokonce i tehdy, když sáhnete po zkazky o nespolehlivosti opředeném „Italovi” z 80. let...
Už 31 let starý Fiat Croma Turbo i.e. vypadá jako nedloiho po přivezení z autosalonu. Prý stále jezdí jako zamlada, třebaže bez pravidelné péče se neobejde
Zdroj: Auto Junk
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda