Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

27.3.2019 | Mirek Mazal

Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.

Fiat v 80. letech vyvíjel novou sdílenou podvozkovou platformu. Základní komponent stavby automobilu vznikal zároveň pro sblíženou sesterskou Lancii a do party se přidal i Saab, který plánoval uvést na trh nový sedan. V Turíně tento základ využili pro zkonstruování hranatého pětidveřového liftbacku s modelovým označením Croma.

Design si vzal do parády od Giorgetto Giugiaro a podařilo se mu vytvarovat jednoduchou karoserii plnou zaoblených hran s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,32. Kabina byla prostorná a k posádce přívětivá. Řidič měl před sebou přehlednou přístrojovou desku plnou analogových ukazatelů a jednoduchý čtyřramenný volant, u verze s přeplňovaným motorem s červeným nápisem turbo. Vedle kormidla našla místo dokonce signalizace poruch, kterých u italských aut nikdy nebylo málo.

U Cromy, kterou vám ukážeme dnes, ale předsudky až tak neplatí. Základní technika zvládala každodenní provoz bez větších potíží, a protože rozměrově velký automobil vážil jen lehce přes tunu, držely i spotřební díly okolo zavěšení nebo podvozku. Nadměrnou trvanlivost šedého kusu z roku 1988 nejlépe dokládá způsob, jakým s ním jeho nizozemský majitel naložil - jezdí s ním dodnes.

Fiat Croma Turbo i.e. ještě na starých registračních značkách vypadá skvěle opticky a prý je na tom dobře mechanicky i jízdně. Bez údržby se to neobejde a syn majitele přiznává, že není snadné shánět některé díly. Ale jeho starosti pomáhají řešit členové fanouškovského uskupení okolo starých italských vozů. Například pokažené turbodmychadlo bylo nutné vyměnit za typ z Lancie Delty Integrale HF včetně úpravy vedení potrubí, ale jinak je 31 let starý Fiat ve výborné kondici.

U nás by se vůz mohl zařadit do evidence čerstvých veteránů a takovému využití se tento kus přiblížil i v rukou původního majitele, na denní ježdění už jej nepoužívá. Přesto je příjemným důkazem toho, že za volantem jednoho autem lze strávit většinu řidičského života, a to dokonce i tehdy, když sáhnete po zkazky o nespolehlivosti opředeném „Italovi” z 80. let...


Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 1 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 01Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 2 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 02Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 3 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 03Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 4 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 04Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 5 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 05
Už 31 let starý Fiat Croma Turbo i.e. vypadá jako nedloiho po přivezení z autosalonu. Prý stále jezdí jako zamlada, třebaže bez pravidelné péče se neobejde

Zdroj: Auto Junk

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše