Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem
27.3.2019 | Mirek Mazal
Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.
Fiat v 80. letech vyvíjel novou sdílenou podvozkovou platformu. Základní komponent stavby automobilu vznikal zároveň pro sblíženou sesterskou Lancii a do party se přidal i Saab, který plánoval uvést na trh nový sedan. V Turíně tento základ využili pro zkonstruování hranatého pětidveřového liftbacku s modelovým označením Croma.
Design si vzal do parády od Giorgetto Giugiaro a podařilo se mu vytvarovat jednoduchou karoserii plnou zaoblených hran s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,32. Kabina byla prostorná a k posádce přívětivá. Řidič měl před sebou přehlednou přístrojovou desku plnou analogových ukazatelů a jednoduchý čtyřramenný volant, u verze s přeplňovaným motorem s červeným nápisem turbo. Vedle kormidla našla místo dokonce signalizace poruch, kterých u italských aut nikdy nebylo málo.
U Cromy, kterou vám ukážeme dnes, ale předsudky až tak neplatí. Základní technika zvládala každodenní provoz bez větších potíží, a protože rozměrově velký automobil vážil jen lehce přes tunu, držely i spotřební díly okolo zavěšení nebo podvozku. Nadměrnou trvanlivost šedého kusu z roku 1988 nejlépe dokládá způsob, jakým s ním jeho nizozemský majitel naložil - jezdí s ním dodnes.
Fiat Croma Turbo i.e. ještě na starých registračních značkách vypadá skvěle opticky a prý je na tom dobře mechanicky i jízdně. Bez údržby se to neobejde a syn majitele přiznává, že není snadné shánět některé díly. Ale jeho starosti pomáhají řešit členové fanouškovského uskupení okolo starých italských vozů. Například pokažené turbodmychadlo bylo nutné vyměnit za typ z Lancie Delty Integrale HF včetně úpravy vedení potrubí, ale jinak je 31 let starý Fiat ve výborné kondici.
U nás by se vůz mohl zařadit do evidence čerstvých veteránů a takovému využití se tento kus přiblížil i v rukou původního majitele, na denní ježdění už jej nepoužívá. Přesto je příjemným důkazem toho, že za volantem jednoho autem lze strávit většinu řidičského života, a to dokonce i tehdy, když sáhnete po zkazky o nespolehlivosti opředeném „Italovi” z 80. let...
Už 31 let starý Fiat Croma Turbo i.e. vypadá jako nedloiho po přivezení z autosalonu. Prý stále jezdí jako zamlada, třebaže bez pravidelné péče se neobejde
Zdroj: Auto Junk
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva