Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

27.3.2019 | Mirek Mazal

Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.

Fiat v 80. letech vyvíjel novou sdílenou podvozkovou platformu. Základní komponent stavby automobilu vznikal zároveň pro sblíženou sesterskou Lancii a do party se přidal i Saab, který plánoval uvést na trh nový sedan. V Turíně tento základ využili pro zkonstruování hranatého pětidveřového liftbacku s modelovým označením Croma.

Design si vzal do parády od Giorgetto Giugiaro a podařilo se mu vytvarovat jednoduchou karoserii plnou zaoblených hran s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,32. Kabina byla prostorná a k posádce přívětivá. Řidič měl před sebou přehlednou přístrojovou desku plnou analogových ukazatelů a jednoduchý čtyřramenný volant, u verze s přeplňovaným motorem s červeným nápisem turbo. Vedle kormidla našla místo dokonce signalizace poruch, kterých u italských aut nikdy nebylo málo.

U Cromy, kterou vám ukážeme dnes, ale předsudky až tak neplatí. Základní technika zvládala každodenní provoz bez větších potíží, a protože rozměrově velký automobil vážil jen lehce přes tunu, držely i spotřební díly okolo zavěšení nebo podvozku. Nadměrnou trvanlivost šedého kusu z roku 1988 nejlépe dokládá způsob, jakým s ním jeho nizozemský majitel naložil - jezdí s ním dodnes.

Fiat Croma Turbo i.e. ještě na starých registračních značkách vypadá skvěle opticky a prý je na tom dobře mechanicky i jízdně. Bez údržby se to neobejde a syn majitele přiznává, že není snadné shánět některé díly. Ale jeho starosti pomáhají řešit členové fanouškovského uskupení okolo starých italských vozů. Například pokažené turbodmychadlo bylo nutné vyměnit za typ z Lancie Delty Integrale HF včetně úpravy vedení potrubí, ale jinak je 31 let starý Fiat ve výborné kondici.

U nás by se vůz mohl zařadit do evidence čerstvých veteránů a takovému využití se tento kus přiblížil i v rukou původního majitele, na denní ježdění už jej nepoužívá. Přesto je příjemným důkazem toho, že za volantem jednoho autem lze strávit většinu řidičského života, a to dokonce i tehdy, když sáhnete po zkazky o nespolehlivosti opředeném „Italovi” z 80. let...


Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 1 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 01Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 2 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 02Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 3 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 03Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 4 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 04Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem - 5 - Fiat Croma Turbo i.e. 1988 foto 05
Už 31 let starý Fiat Croma Turbo i.e. vypadá jako nedloiho po přivezení z autosalonu. Prý stále jezdí jako zamlada, třebaže bez pravidelné péče se neobejde

Zdroj: Auto Junk

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.