Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

31.3.2015 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.

Automobilovým světem hýbe v posledních letech kromě downsizingu a snižování spotřeby, které se děje spíše na papíře, ještě jeden fenomén - obliba SUV a crossoverů. Jenže jako všechno ostatní, ani tento trend nejspíš nebude trvat věčně. Někteří ho dokonce označují za bublinu, jejíž splasknutí bude bolestivé ne nepodobně „bublině dot com” z počátku milénia či finanční krizi z let 2007 a 2008. Jako například Mihnea Radu z webu Auto Evolution.

Spousta automobilek na vývoj SUV vynakládá velkou část prostředků, a to podle něj leckdy i za cenu zanedbání vývoje hatchbacků a sedanů. Ovšem, nyní tento segment trhu velmi rychlým tempem roste, toto tempo ale není udržitelné napořád. SUV a crossovery jsou v mnoha ohledech praktičtější, zejména pokud v místech, kde se pohybujete, je na údržbu silnic nahlíženo ležérněji, ale stěží si pořídí SUV úplně každý zájemce o nové auto.

V současnosti jsou zejména na luxusních SUV obrovské marže, dosahující leckdy i více než 10 %. S touto vidinou se podle Radua do segmentu crossoverů vrhají další a další automobilky. Jen málokterá značka ale umí postavit auta schopná jako Porsche a ještě méně značek může svá auta prodávat za tak vysoké ceny jako Porsche. A čím víc bude na trhu crossoverů, tím menší budou marže.

Růst trhu SUV a crossoverů se tedy nevyhnutelně v budoucnu zpomalí, jak moc, je ale zatím otázkou. Mihnea Radu mluví o prasknutí bubliny, což by znamenalo skutečně velké problémy pramenící z nenávratnosti obrovských investic a zanedbaného vývoje automobilů jiných tříd a typů.

Ale tak velká pohroma to asi nebude - spíše se podle nás dá hovořit o postupném snižování zájmu, až se poptávka srovná s poptávkou po běžnějších automobilech. A pravděpodobně to automobilky nijak výrazně na existenci neohrozí, nevidí-li v crossoverech zázračný lék na své současné problémy.


Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 1 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 06Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 2 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 10Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 3 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 09Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 4 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 08Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 5 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 12Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 6 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 13Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 7 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 14Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 8 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 16Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 9 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 18Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 10 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 22Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne? - 11 - Renault Kadjar 2015 oficialni prvni 24
Spousta značek je dnes posedlá crossovery (ilustrační foto, Renault Kadjar)

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Diskuze 7 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.