Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší

Když dnes srovnáte skoro jakýkoli nový vůz s více jak 13 let starým, obvykle nebude vůbec co řešit. Jenže původní Maybachy byly vyvinuty s tak mimořádnou pečlivostí, že oslovit dokážou i dnes, a to dokonce vedle nového nástupce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší

31.8.2020 | Petr Prokopec

Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší

/

Foto: Throttle House@YouTube

Když dnes srovnáte skoro jakýkoli nový vůz s více jak 13 let starým, obvykle nebude vůbec co řešit. Jenže původní Maybachy byly vyvinuty s tak mimořádnou pečlivostí, že oslovit dokážou i dnes, a to dokonce vedle nového nástupce.

Na sklonku 90. let minulého století došlo k pozoruhodné situaci v superluxusním segmentu. BMW s Volkswagenem se hádaly o práva ke značce Rolls-Royce, kterou nakonec uzmula mnichovská skupina. „Lidový vůz“ se tak zaměřil na Bentley a obě britské značky s novými majiteli za zády představily své novinky v roce 2003. Jak Phantom, tak i Continental GT byly na trhu úspěšné, a tak sláva obou britských souputníků začala stoupat do nebes. Dělo se tak navzdory skutečnosti, že již od roku 1997 vystrkovala růžky jejich extrémně propracovaná německá konkurence, která nové sériové modely nabídla o rok dříve. Přesto propadla.

Tím třetím vzadu byla německá značka Maybach, na níž Mercedes-Benz získal práva již v roce 1960. Ovšem až o sedmatřicet let později došlo na její vzkříšení při prezentaci konceptu na tokijském autosalonu. Jelikož se vůz dočkal potlesku, odstartovala o necelých pět let později sériová výroba. Třícípá hvězda přitom počítala s tím, že ročně by se mělo prodat zhruba dva tisíce exemplářů. Nic takového se ovšem nestalo, místo toho se celkově do roku 2013, kdy byla činnost značky ukončena, prodáno méně než tři tisíce kusů. Tedy ani ne roční produkce Rolls-Roycu.

Jak nyní naznačují James a Thomas z kanadského Throttle Housu, neúspěch leží hlavně na bedrech třícípé hvězdy. Zatímco BMW a Volkswagen odstartovaly znovuvzkříšení britských automobilek na čistém papíru, Mercedes se rozhodl využít platformy třídy S generace W140. To na první pohled vypadalo jako dobrý nápad, neboť šlo o vůz prošpikovanými různými inovacemi, mezi něž patřilo třeba hlasové ovládání, čtyřzónová automatická klimatizace, na sonaru založený parkovací systém nebo dnes zcela běžné ESP. Kromě toho automobilka měla k dispozici také dvanáctiválec.

Problémem však byla ta skutečnost, že generace W140 dorazila na trh již v roce 1991, přičemž o osm let později předávala žezlo novému provedení W220. Mercedes nicméně znovuzrozený Maybach postavil na stárnoucí platformě, nikoliv na té nové. Když tedy modely 57 a 62 pojmenované dle své délky dorazily do výroby, většina lidí z luxusního segmentu již byla okouzlena spíše vymoženostmi nové třídy S, která se tou dobou úspěšně prodávala. I když byl tedy Maybach v každém ohledu dotažen na maximum a představoval ve výsledku mnohem více než jakýkoli Mercedes té doby, veškeré snahy Němců byly zmařeny.

Je přitom třeba dodat, že Maybachu do jisté míry uškodila i reputace, či spíše její nedostatek. Rolls-Royce byl a stále je pojmem, stejně jako Bentley. O díle Wilhelma Maybacha však většina publika neměla ani tušení, zvláště proto, že většina stop končila před druhou světovou válkou. Vlastně tak není divu, že jí luxusní segment začal ukazovat spíše záda. Pro potenciální majitele šlo o málo známou značku, která navíc vzešla ze stárnoucí techniky. Kromě toho byla ověnčena podivnými designovými prvky a šílenou startovní cenou.

Dnes je možné pořídit Maybach 57 za ceny okolo 1,5 milionu Kč, což jsou na více než dekádu starou ojetinu stále nemalé peníze. Zvláště když čas jen umocnil podivný vzhled čelních i zadních světel, stejně jako vnějších zpětných zrcátek. Nicméně vyjma toho si na Maybach budete stěžovat jen stěží, neboť vůz je opravdu robustní, pevný v kramflecích, výkonný a plný prvků, které naznačují jeho nadřazenost nad zbytkem automobilové produkce.

Něco takového u novinky budete hledat jen stěží, i znak na čelní kapotě totiž naznačuje, že tentokráte již jde „pouze“ o vyšší úroveň výbavy pro třídu S, než zcela samostatnou značku. Díky tomu samozřejmě letěla dolů i cena - jako nové stojí současné Maybachy asi polovinu těch někdejších. A jelikož vůz vždy vychází z odpovídající generace, nikoliv z té předchozí, je technologicky vždy na výši. Kromě toho navíc nepředstavuje noční můru ve chvíli, kdy se cokoliv porouchá. Ceny náhradních dílů totiž již nejsou astronomické.

Jenže jako ojetina přijdou původní Maybachy na polovinu toho, co současné nové modely a i když Thomas s Jamesem vítěze jmenovitě nezmiňují, je z jejich slov patrné, že z 13 let starého auta vyzařuje více výjimečnosti, která je v tomto segmentu možná tím úplně nejdůležitějším. Tak či onak je pozoruhodné, že 13 let starý „Mercedes” dokáže být vedle toho úplně nového v lecčem lepší. Ale vzhledem k tomu, že třícípá hvězda na každém prodaném Maybachu ze začátku milénia prodělala přes 388 500 USD (asi 8,5 mil. Kč), to nakonec není až tak překvapivé.


Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 1 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 01Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 2 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 02Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 3 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 03Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 4 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 04Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 5 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 05Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 6 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 06Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 7 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 07Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 8 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 08Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 9 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 09Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 10 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 10Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 11 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 11Nadšenci srovnali nový Maybach s 13 let starou ojetinou, v lecčem je pořád lepší - 12 - Maybach 57 versus Mercedes-Maybach S560 2020 videoscreen 12
Více než dekádu starý Maybach 57S má i dnes co nabídnout, a to dokonce i vedle nového Mercedesu-Maybach S560. Ten je dnes asi dvakrát dražší, na druhou stranu není servisní noční můrou a technologicky odpovídá aktuální třídě S. Foto: Throttle House@YouTube

Zdroj: Throttle House@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.