Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu
7.10.2019 | Petr Miler
Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.
Každé auto je nové jen jednou a na rozdíl od vína postupem času nezraje. I když se starší vůz může ve světle modernější reality jevit lépe, než se kdysi jevil, pořád platí, že sám o sobě je postupem času stále horší. Čas a kilometry nedělají dobře ničemu - lak stárne, gumy puchří, silentbloky ztrácí své původní vlastnosti a ani ryzí mechanice léta stání či ujetá vzdálenost dobře nedělají.
Hřídele, ojnice, pístní kroužky, ventily, segmenty spojky, kolečka v převodovce, zuby v rozvodovce nebo kameny v poloosy stárnou stejně jako rytíři v reklamě na jednu antikorozní barvu a dělat s tím nedokáže nikdo nic. Je tak jen pochopitelné, že auto postupem času ztrácí své původní vlastnosti a po letech nedokáže nabídnout ani takové jízdní vlastnosti, ani takový výkon, jaký kdysi podávalo. To je jasné, ale jak velký tento rozdíl je?
Přesně tomu se chtěli podívat na zoubek nadšenci z LegitStreetCars, a tak na stejnou „motorovou brzdu” v krátkém časovém sledu postavili opravdu hodně jeté BMW M5 generace E39 s 658 tisíci km na tachometru a proti ní naopak velmi málo jetý kousek se 125 tisíci km na tachometru. To sice není zrovna garážová královna, na bezmála 20 let staré auto vyšší střední třídy je to ale opravdu mírná kilometráž.
Protože ojetější M5 byla lehce upravená (výfuk, odstraněný katalyzátor a jiný software řídicí jednotky), zatímco zachovalý kousek byl plně tovární, srovnání v tomto stavu by nedávalo smysl. Bylo tedy nutné dát oba vozy do stejného stavu a následně se podívat na výsledky. A ty jsou skutečně zajímavé.
Zatímco staršímu autu bylo naměřeno na kolech nejvíce 326,6 koně (zdůrazňujeme, že na kolech, od původního výkonu motoru 400 koní tedy při započtení ztrát během přenosu nebudeme daleko od továrního stavu), o hodně méně jetému 346,7 koně. To bude téměř jistě stále původní stav. Jinými slovy - za 533 tisíc kilometrů navíc přišla pětilitrová strojovna M5 pouze o 20 koní, což vůbec není mnoho.
Ukazuje se tak už poněkolikáté, že očekávání výrazného úbytku výkonu motoru s najetými kilometry je u moderních aut mýtem, který nedochází naplnění. Samozřejmě záleží na údržbě, neboť zanedbáním pravidelné péče lze zničit i mnohem méně jetý vůz, popsané zjištění nadšenců ale jen potvrzuje, že při hledání té správné ojetiny má větší smysl zaměřit se na údržbu než na najeté kilometry. Pochopitelně, ideální je nejméně jetý vůz s co nejlepší údržbou, ten ale obvykle bývá jasně nejdražší. Více „olítanému” modernímu stroji nemusí ani velmi vysoká kilometráž až tak ublížit, pakliže majitel věnoval pozornost tomu, čemu ji věnovat měl.
Srovnání dvou podobně starých, ale diametrálně odlišně ojetých BMW M5 E39 ukazuje, že vliv najetých kilometrů na pokles výkonu nemusí být vůbec dramatický
Zdroj: @Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 59 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva