Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly

Reklamy vysílané během finále americké NFL jsou mimořádně sledované stejně jako Super Bowl samotný. Automobilky do nich často investují obrovské peníze, aby ukázaly, jak jim něco jde. Kritik Tesly tentokrát mocně investoval do toho, aby ukázal, jak jí něco nejde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly

12.2.2023 | Petr Miler

Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly

/

Foto: Euro NCAP, tiskové materiály

Reklamy vysílané během finále americké NFL jsou mimořádně sledované stejně jako Super Bowl samotný. Automobilky do nich často investují obrovské peníze, aby ukázaly, jak jim něco jde. Kritik Tesly tentokrát mocně investoval do toho, aby ukázal, jak jí něco nejde.


Americký Super Bowl, finále tamní fotbalové ligy (bavíme se o americkém fotbalu, pro jistotu) je už tradičním svátkem nejen sportu, ale i marketingové kreativity. Mimořádně sledovaný zápas (jen v USA šlo v minulosti až o 114 milionů lidí u televizních obrazovek) je pochopitelně šancí oslovit ohromné publikum, takže velké firmy nemají problém investovat mimořádné částky, aby se této šance chopily.

Letošní 30sekundový spot stojí 7 milionů dolarů (asi 156 milionů Kč) a podobné sumy leckdy padají i na výrobu samotné reklamy, aby byla sama o sobě zajímavá. Jejím smyslem je tedy obvykle něco prodat, přinejmenším alespoň budovat image, a jednotlivé spoty bývají před i po této události středem mediální pozornosti. Letošní Super Bowl nebude výjimkou, nad všemi více či méně typickými spoty ale bude čnít jeden, který má k typickému hodně daleko.

Americký milionář Dan O'Dowd už dříve vytáhl se svým The Dawn Project proti tzv. Plně autonomnímu řízení Tesly (Full Self Driving, FSD), které je vším možným, jen ne tím. Pomocí reklamní kampaně ukazuje v podstatě jen to, jak moc v některých situacích tento systém nefunguje a jak ošidné je svěřit se mu nebo do jeho rukou vkládat životy lidí kolem. Nejde o nic než fakta, FSD jsme viděli selhat v nespočtu případů - nic jako plně autonomní řízení dnes nemůže v běžném silničním provozu v nejširším významu těchto slov fungovat, a tak FSD prostě nefunguje.

Přesto je legální jej v betaverzi, která sama svým označením neslibuje stoprocentní fungování, alespoň v USA a Kanadě nabízet a používat. Přesně proti tomu O'Dowd brojí a nyní zašel tak daleko, že si zaplatil onen 30sekundový spot právě pro Super Bowl 2023. Vidět jej můžete v předstihu níže a mezi letošními automobilovými bude nepochybně tím nejpeprnějším.

V podstatě není zas tak kreativní, ukazuje reálná kritická selhání FSD v běžném provozu či v simulovaných situacích a na závěr se ptá, kdy už tohle úřady konečně zakážou. Nejsme přáteli regulací, ale když Tesla nemá dost soudnosti a odpovědnosti sama o sobě, někdo jiný ji bude muset ukázat, kde leží hranice.


Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly - 1 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 01Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly - 2 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 04Nejpeprnější reklamou letošního Super Bowlu bude ta zachycující kritická selhání „Plně autonomního řízení” Tesly - 3 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 13
Tesla Model 3 je jedním z těch aut, která jsou s FSD v akci k vidění pravidelně. Často jde o dost tristní představení, některá z nich můžete vidět níže ve spotu, který bude odvysílán během letošního Supr Bowlu. Foto: Tesla

Zdroj: Dan O'Dowd@Twitter

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.