Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole

U nás se podobných statistik nedohledáte, v Americe ale přesně vědí, jak rychle jdou auta na odbyt. Která se ani neohřejí na skladě a co jsou ležáky?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole

11.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

U nás se podobných statistik nedohledáte, v Americe ale přesně vědí, jak rychle jdou auta na odbyt. Která se ani neohřejí na skladě a co jsou ležáky?

Americký trh s automobily je pro většinu výrobců velmi důležitý a zůstává také do značné míry specifický. Leccos v USA zkrátka funguje jinak než u nás v Evropě a vše začíná už u samotného objednání a dodání vybraného vozu. Mnoho z vás si již jistě prošlo procesem koupě zcela nového vozu, na jehož vyrobení a dodání jste v místních podmínkách obvykle museli čekat i dlouhé měsíce. Není to dáno neschopností výrobců, je zde zkrátka zvykem specifikovat si nové auto do posledního detailu dle vlastních preferencí a výroba takového „unikátu” nějaký čas trvá. A i pokud na přesné specifikaci netrváte, „svezete se” obvykle se zbytkem trhu, podle nějž mají výrobci nastavené své výrobní procesy - počkáte si nějaký ten kvartál a vůz je váš.

Za Atlantickým oceánem ale platí jiná pravidla. Pro většinu zákazníků je nové auto něco jako nové oblečení a je pro ně nemyslitelné, že by na jeho dodání měli čekat. Dealeři si tak drží mnohem více skladových aut v mnohem užší škále specifikací (ani němečtí výrobci proslulí tímto přístupem v Americe obvykle nenabízejí zvlášť široké možnosti individualizace - obvykle jde o pár výbavových balíčků) tak aby, mohli poptávku zákazníků okamžitě uspokojit. A pokud prodejce žádané modely nemá skladem, tak jednoduše neprodá, protože se netrpělivý zákazník otočí na patě a jde utratit své pracně vydělané dolary jinam.

Díky tomuto systému je možné měřit prodejní parametry, které na starém kontinentu sledovat jednoduše nelze. Jedním z nich je i průměrná skladová obrátkovost toho kterého modelu, tedy průměrného času potřebného od naskladnění automobilu po jeho prodej koncovému zákazníkovi. Jak za chvíli uvidíte, některé modely se u dealerů sotva ohřejí a putují dále, jiné stráví v garážích i skoro rok „života” a na svého zákazníka si musejí počkat opravdu dlouho.

Podívejme se tedy na to, jaké modely jsou ležáky, které si nikdo na sklad dobrovolně nevezme a jaká auta si dealeři nabírají „na krám” jako housky, neboť se u nich pomalu ani ani nezastaví. Pozor ovšem na to, abyste daný žebříček nepochopili jako absolutní čísla prodejnosti, kterým samozřejmě v žádném případě není.

Statistiky shrnují rychlost prodeje vozů v nedávno skončivším květnu, který mimochodem nebyl pro prodeje automobilů v USA zrovna zářným měsícem a došlo v něm k meziročnímu poklesu odbytu poprvé za posledních 8 měsíců. Bylo to ale způsobeno hlavně výpadky dodávek ze strany japonských výrobců a případně dodavatelů součástek, jistě nepomohla ani vyšší cena pohonných hmot a s tím vším související malé množství akčních nabídek ze strany automobilek a prodejců. Ale teď už ke zmíněné statistice.

Nejrychleji prodávané automobily v USA

Ve smyslu rychlosti „odchodu” ze skladu si mimořádně dobře vede Hyundai a jeho model Elantra (u nás mu přibližně odpovídá Hyundai i40), po kterém se pouze zapráší bez ohledu na provedení - na skladě vydrží v průměru pouhé tři dny ve verzi pro rok 2012 a sedm dní ve verzi letošní. Následuje poněkud překvapivě BMW X5, které je vyráběno v domácím Spartanburgu a další Hyundai, tentokrát větší Sonata. Antiskladovým hitem je také nový Ford Focus a Fordy vůbec.

Následuje přehled 20 „nejrychlejších”.

Model - obrátka ve dnech

Hyundai Elantra 2012 - 3
Hyundai Elantra 2011 - 7


Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 1 - Movers Loosers USA 2011-hyundai-avante-elantra-630

BMW X5 2012 - 8

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 2 - Movers Loosers USA bmw_x5_11_03

Hyundai Sonata Hybrid 2011 - 8

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 3 - Movers Loosers USA 5968-2011-hyundai-sonata-hybrid

Ford Focus (hatchback) 2012 -10

BMW X3 2011 - 10

Ford Explorer 2011 - 11

Ford Focus (sedan) 2012 - 12

Audi Q5 2011 - 12

Honda Civic (sedan) 2012 - 14

Porsche Cayenne 2011 - 14

Chrysler 300 2011 - 16

Audi A7 2012 - 17

Ford Fusion Hybrid 2011 - 17

Ford Mustang 2012 - 18

Chevrolet Camaro 2011 -19

Chevrolet Equinox 2011 - 19

Chrysler 200 2011 - 19

Toyota Prius 2011 - 20

Kia Optima 2011 - 21

Mini Countryman 2011 - 21

Nejpomaleji prodávaná auta v USA

Automobily, které se v autosalónech ohřejí více, než je zdrávo, reprezentují v tomto výběru hlavně Jaguary - čtyři místa z prvních šesti, to je opravdová bída. Méně úspěšné jsou i některé modely jinak dobře prodávaných značek. Nenadchl ani Hyundai Azera, který na komfortní limuzíny prostě nemá ani svým charismatem ani sílou značky. Překvapením je pro mne poněkud tristní výsledek BMW Z4.

Přidáváme přehled 10 „nejpomalejších”.

Model - obrátka ve dnech

Jaguar XKR Convertible 2011 - 212

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 4 - Movers Loosers USA 2011-jaguar-xkr

Infinity M56 2011 - 173

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 5 - Movers Loosers USA first_drive_2011_infiniti_m_images_017

Hyundai Azera 2011 - 165

Nejrychleji a nejpomaleji prodávaná auta v USA: Hyundai nahoře, Jaguar dole - 6 - Movers Loosers USA 2011_hyundai_azera_actf34_ns_21110_717

Jaguar XKR Coupe 2011 - 158

Jaguar XF Supercharged 2011 - 151

Jaguar XJL Supersport 2011 - 148

BMW Z4 2011 - 145

Volvo S80 2011 - 127

Saab 9-5 2011 - 126

Nissan Versa 2011 - 123

Žebříček se také zaměřuje pouze a jen na modelové řady automobilů 2011 a 2012. Dále byly vyřazeny různé speciální edice vozů a výkonné supersportovní vozy (je pak otázkou, zda tu má co dělat Jaguar XKR, který se snaží mnoha supersportům konkurovat), jejichž přítomnost by výsledky řádně zkreslila.

Podobný žebříček je samozřejmě jen jednou z informací do mozaiky prodejních dat, ale základní obraz o aktuální popularitě většiny zmíněných modelů jistě udělá.

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.