Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly

Musíte se posadit za volant smetánky současných supersportů, abyste okusili akceleraci na stovku okolo 3 sekund. Už v 80. letech ale dodnes nepřekonaný muž rozjel auto za podobný čas na 647 km/h, a to na pouhé čtvrtmíli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly

25.5.2021 | Petr Miler

Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly

/

Foto: Bugatti

Musíte se posadit za volant smetánky současných supersportů, abyste okusili akceleraci na stovku okolo 3 sekund. Už v 80. letech ale dodnes nepřekonaný muž rozjel auto za podobný čas na 647 km/h, a to na pouhé čtvrtmíli.

V případě dynamiky aut jsou obvykle sledovány dva údaje, z nichž každý má své příznivce. Jedním je maximální rychlost a druhou akcelerace. Po dekády se ten pravý hon odehrával na poli prvního zmíněného, maximálka zkrátka fascinuje - však kolik z nás jelo aspoň 300 km/h? A to dnes zvládne klidně i rozsáhleji modifikovaný hot hatch s odstraněným omezovačem.

Akcelerace stála v pozadí a byť se v ní soutěžilo též, měla limity dané primárně řadou jiných faktorů. Auta měla po dekády hlavně přední nebo zadní pohon, pneumatiky nebyly zdaleka tak sofistikované jako dříve, vozy s hlavně manuálními předovkami měly problémy s odolností spojek a jejich řidiči s rychlostí řazení... A nakonec výsledkem bylo třeba 4,6 s, co to komu řekne? Krom toho je vždy trochu problém, když platí, že menší číslo je lepší. Jednak to nepůsobí tak dobře a člověk podvědomě vnímá, že tenhle boj má konečnou - nulu, třebaže reálně samozřejmě nedosažitelnou. V případě maximálky jde posouvat limity dál a dál ještě dlouho, než se dostaneme na čísla pro člověka zcela nepředstavitelná.

Přesto se už i v tomto ohledu boj dostal hodně daleko, problémem je ovšem spíše v tom, že stále více šešněrovávaný západní svět už ani neví, co to je vysoká rychlost v autě a je posouvána do stále více negativních souvislostí. Němci si ještě mohou užít neomezených Autobahnů, ale jinak si zkuste vzpomenout, jak vypadaly české silnice před 20 léty a jak vypadají dnes? Narazit na někoho, kdo jede více než 120 km/h na silnici první třídy a více jak 160 km/h na dálnici, je dnes rarita. Neříkáme, že je to špatně, ale je to zkrátka tak.

Akcelerace se tak dostala do popředí, a to i kvůli obratu na poli všeho výše zmíněného - auta jsou nejen stále výkonnější, ale mají stále častěji pohon 4x4, pneumatiky přenesou kde co a „odpálit” z místa vůz s elektronicky řízeným startem a rychlým automatem zvládne i vaše babička. A pochopitelně, i když na dálnici platí limit 130 km/h, nikdo neříká, za jak dlouho můžete takové rychlosti dosáhnout. 2 sekundy? Proč ne, akcelerace je rázem v kursu.

Možná i proto se až teď pořádné pozornosti dostává člověku jménem Sammy Miller, skutečným jménem Samuel Miller Junior. Nepleťte si jej s britským motocyklovým závodníkem, tento Sammy byl americký byznysmen a showman a automobilový nadšenec. Dejte si tyto tři faktory dohromady a snáze pochopíte, jak se dostal k tomu, že začal na sprinterských kláních jezdit rychleji než kdokoli jiný na celém světě, dodnes. Stálo to peníze, byla to legrace a byla to legrace v autech, to bylo něco pro něj.

Jakkoli tedy mnohé rychlostní rekordy padají a padají, nejlépe akcelerujícím mužem světa je dodnes Samuel Miller Jr., který v roce 1984 na britské dráze v Santa Pod zdolal čtvrtmíli za 3,58 sekundy. Tak alespoň praví Guinessova kniha, jenže Miller dokázal být i rychlejší, jen u toho nebyla správně certifikovaná časomíra. Byla u toho ale kamera.

Níže si tak můžete prohlédnout vůbec nejrychlejší kdy natočenou akceleraci auta, znovu z 80. let. Pochopitelně nejde o silniční auto, ale dragster poháněný raketovými motory o výkonu odpovídajícím 28 tisícům koní spalovací jednotky. Oh la la. Auto znovu v Evropě, na okruhu v Zandvoortu vypálí z místa až nepřirozeným kalupem a během 3,22 sekundy na pouhé čtvrtmíli dosáhne 647 km/h. Co k tomu dodat? Tohle bere dech, až šálí smysly, vypadá to jak z jiného světa.

Miller byl na tomto poli aktivní až do roku 1995 a získal si velkou přízeň fanoušků, po sedmileté pauze se pak v roce 2002 na sprinterské dráhy vrátil. Bohužel nakrátko - ten samý rok, přesně 29. října byl zabit při nehodě paradoxně nikoli automobilové, ale pracovní. Když dělal to, co celý život živilo jej, jeho manželku, pět dětí a jeho největší zálibu, tedy pracoval pro svou firmu Applied Force na texaských ropných polích, došlo k explozi, která dva lidi zabila a osm dalších zranila. Bylo mu teprve 57 let a nic dalšího ve světě dragsterů nepředvedl. Jeho životní výkony ale zůstávají a jistě ještě dlouho zůstanou nezapomenuty, jako ten na videu níže.


Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly - 1 - Bugatti Chiron Hermes Manny Khoshbin hotove 01Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly - 2 - Bugatti Chiron Hermes Manny Khoshbin hotove 02Nejrychlejší kdy natočená akcelerace auta z 0 na 647 km/h za 3,22 s bere dech, šálí smysly - 3 - Bugatti Chiron Hermes Manny Khoshbin hotove 08
Bugatti Chiron je extrémně rychlé auto, čtvrtmíli ale zvládne za 9,4 sekundy s koncovou rychlostí 254 km/h. Stroj na videu níže je ještě nesrovnatelně rychlejší, žádnou lepší akceleraci auta nikdo nikdy nenatočil. Ilustrační foto: Bugatti

Zdroj: Motor1

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše