Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

Možná ani nevíte, že vzniklo, protože v Evropě je raritou na druhou. A aby bylo na prodej kousek od Česka? To je skoro unikátní příležitost. Tento vůz připomíná, že vývoj se vždy neposouvá vpřed tak rychle, jak se traduje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

10.2.2024 | Petr Miler

Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

/

Foto: Richard, publikováno se souhlasem

Možná ani nevíte, že vzniklo, protože v Evropě je raritou na druhou. A aby bylo na prodej kousek od Česka? To je skoro unikátní příležitost. Tento vůz připomíná, že vývoj se vždy neposouvá vpřed tak rychle, jak se traduje.

Pravidelně píšeme o tom, že i když auta při vývoji udělala různé úkroky stranou, na jedno se lze spolehnout - jsou stále rychlejší. Je celkem jedno, jestli se podíváme na obyčejné kompakty, jejich výkonné verze, sedany, sporťáky nebo SUV, všechny tyto vozy dnes obvykle dosahují dynamiky, která se z pohledu předchůdců starých byť jen dvě dekády zdá být jako z jiné planety. A to ani nemluvíme o tom, s jakým nadhledem ji moderní vozy zvládají. Občas se ale najde automobil, který i toto jinak korektní zhodnocení vývoje posledních dekád popírá.

Jakkoli to může znít absurdně, mezi sériově vyráběnými pick-upy už 33 let nevzniklo v případě akcelerace auto rychlejší než to, které můžete vidět na fotkách níže. Říká si příhodně Syclone (sic, se „s” na začátku) a jde o vysoce výkonnou verzi modelu Sonoma značky GMC. Ten se prodával od začátku 80. do začátku 90. let minulého století a v závěru jeho prodejního cyklu se firma rozhodla postavit na jeho základech nejrychlejší auto světa svého druhu. Dala tedy za vznik „syklónu” a utrhla se s ním ze řetězu tak moc, že ani moderní stroje jako RAM 1500 TRX s více jak 700 koňmi z kompresorem přeplňovaného motoru 6,2 V8 HEMI nejsou tak rychlé.

Pro srovnání - TRX zrychlí na stovku za 4,5 sekundy, Syclone na ní byl za 4,3 sekundy. Toto číslo navíc nebylo a není projevem přílišného optimismu výrobce, potvrdila jej i řada automobilových magazínů včetně respektovaného Car and Driver, který jej ve srovnávacím testu postavil proti tehdejším sporťákům. Dosáhnout takové akcelerace měly tehdy problém i supersporty značek jako Corvette nebo Ferrari, natož pak cokoli jiného.

Kdo by nyní čekal, že Američané v touze po světovém prvenství nacpali pod kapotou něco jako motor 12,7 V16, mýlil by se. Vsadili naopak na relativně skromný šestiválec 4,3, který osadili turbodmychadlem Mitsubishi, mezichladičem Garrett a řadou dalších dílčích modifikací, které motoru dovolily nucené plnění plně využít a zvládat. Oficiálně měl mít motor maximálně 280 koní, dobové zdroje ale říkají, že reálně musel být mnohem silnější. Jen tak ostatně mohl díky 4stupňové (znovu právě tak) převodovce a pohonu 4x4 dosahovat zmíněné akcelerace. Mimochodem, čtvrtmíli dával za 13,4 sekundy s koncovou rychlostí 158 km/h, opět podle Car and Driveru.

Může to znít zvláštně, ale nic tak dobře zrychlujícího v této třídě aut od té doby nikdo nepostavil - ani šílenosti jako Shelby F-150 nebo Dodge RAM SRT-10 nejsou tak schopné. Je to v podstatě nesmyslné auto, a tak mezi léty 1991 a 1992 vzniklo jen v 2 998 exemplářích, o to vzácnější ale každý z nich je. V Evropě jde pak o skoro neznámou věc, o to výjimečnější je pak fakt, že je tady nyní jedna taková na prodej. A když říkáme „tady”, nejsme tentokrát příliš optimističtí my.

K mání je přímo od soukromého majitele, který si jej s sebou přivezl z USA a bydlí v rakouské Vídni, tedy skoro co by kamenem dohodil od našich hranic. A je to přesně ten Syclone, jak si jej znalci vybaví - černý s červenými nápisy na bocích a zádi. Je originální a zachovalý, podle fotek vypadá skoro perfektně. A skromných 71 500 km na tachometru za 32 let jeho existence svědčí o jen občasném využití.

V prodeji je to velká vzácnost obecně, natož pak v Evropě, natož pak ve Vídni. Cena 35 000 Eur (asi 883 tisíc Kč) se tak nezdá být nepřiměřená, nakonec se stále jedná o nejrychlejší vůz světa svého druhu. Za sleeper bychom ho neoznačili, na to vypadá až moc vyzývavě, přesto tušíme, že leckomu vytřete zrak, až s tímto dekády starým pracantem vyrazíte z křižovatky a na stovku zrychlíte za 4,3 sekundy s pytlem cementu na korbě. Aktuální nové Audi RS3 chce ohromovat hodnotou 3,8 sekundy, o 30 let později...


Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 1 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 01Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 2 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 02Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 3 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 03Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 4 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 04Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 5 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 05Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 6 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 06Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 7 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 07Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 8 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 08Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 9 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 09Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 10 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 10Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 11 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 11
GMC Syclone je u nás skoro neznámá rarita, velmi vzácný vůz, který dodnes nebyl překonán jakýmkoli sériovým pick-upem v případě akcelerace. Nyní je tento kus ve velmi pěkném stavu na prodej ve Vídni. Foto: Richard, publikováno se souhlasem

Zdroj: GMC Syclone@Autoscout24

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.