Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte

Šířka bezmála 9 metrů, délka 14,5 metru a výška 7,4 metru - to jsou rozměry největších automobilů na naší planetě, které bez nákladu váží 230 tun a na své korbě uvezou náklad o velikosti tenisového kurtu vyhloubeného do 12 metrů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte

29.5.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šířka bezmála 9 metrů, délka 14,5 metru a výška 7,4 metru - to jsou rozměry největších automobilů na naší planetě, které bez nákladu váží 230 tun a na své korbě uvezou náklad o velikosti tenisového kurtu vyhloubeného do 12 metrů.

Představa, že byste tyto stavební stroje posadili na tříproudovou dálnici a odstranili všechny mosty, návěstidla a mýtné brány, by mohla přispět k tomu, abyste je mohli spatřit v běžném provozu. V běžném životě to znamená, že jejich velikost umožňuje využití pouze v nejrozlehlejších povrchových dolech planety. Jenže i tam, v podivném prostředí bez jakékoli možnosti porovnání s reálným světem, vypadají obrovsky stejně jako jejich pořizovací cena kolem 80 milionů korun.

Jejich nakládací prostor je kapitolou samou pro sebe. Ocelová korba váží padesát tun a lze ji dozadu sklopit do úhlu 45 stupňů během půl minuty. Z hlediska praktičnosti je na tom nejlépe Liebherr T282B, který uveze naráz až čtyři stovky tun nákladu. Konkurenti se rovněž snaží. Komatsu a Caterpillar produkují stroje podobné velikosti, nicméně Komatsu 930E-3 uveze 290 tun a Caterpillar 797B 345 tun. Čtvrtým monstrem v našem výběru je damper firmy Terex s označením MT 6300AC, který uveze také 400 tun.

O pohon těchto drobečků se starají přeplňované vidlicové motory s objemem kolem 90 litrů. A spotřeba? Do nádrží těchto aut se vejde 4,5 tisíce litrů paliva, které v průměru vydrží dvě směny, tedy 24 hodin. K naftě připočtěte dodatečné náklady na obutí (sada pneumatik vyjde na zhruba čtyři miliony korun a je potřeba ji měnit po každých 5 až 7 tisících hodin). Vývoj speciálního obutí pro tato monstra měla na starosti firma Michelin. Její obří pneumatika 59/80R63 XDR, která měří v průměru 4,03 metrů a na šířku 1,50 metru, váží více než 5 tun a maximální hmotnost připadající na jedinou pneu činí více než 100 tun. Michelin 59/80R63 XDR obsahuje 890 kilogramů oceli, tedy dost na to, aby se z ní vyrobily dva malé vozy. Kromě oceli obsahuje i 3850 kilogramů gumy, což by vystačilo na výrobu 600 kusů pneumatik pro osobní automobily.


Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 1 - bigcars1Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 2 - bigcars2Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 3 - bigcars4Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 4 - bigcars6Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 5 - bigcars7Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 6 - bigcars8Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 7 - bigcars9Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte - 8 - bigcars5

Caterpillar 797B

Motor: vidlicový vznětový dvacetičtyřválec Zdvihový objem: 117 000 cm3 Největší výkon: 3550 koní Pohotovostní hmotnost: 307 tun Užitečná hmotnost: 380 tun

Komatsu 930E

Motor: vidlicový vznětový osmnáctiválec Zdvihový objem: 78 000 cm3 Největší výkon: 3500 koní Pohotovostní hmotnost: 235 tun Užitečná hmotnost: 320 tun

Liebherr T 282B

Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec Zdvihový objem: 90 000 cm3 Největší výkon: 3650 koní Pohotovostní hmotnost: 252 tun Užitečná hmotnost: 400 tun

Terex MT 6300AC

Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec Zdvihový objem: 90 000 cm3 Největší výkon: 3750 koní Pohotovostní hmotnost: 260 tun Užitečná hmotnost: 400 tun

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše