Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

20.5.2019 | Mirek Mazal

Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.

Premiéra první generace Audi A8 se odehrála v roce 1994. O dva roky později došlo na výkonnou verzi S8, která ve své době představovala absolutní špičku nabídky značky. Měla být na jednu stranu dále velmi luxusní, současně ale velmi výkonná a rychlá, aby snadno překonávala dlouhé vzdálenosti na vysoké úrovni. Pod kapotou auta se skrýval velkoobjemový atmosférický motor, který svého času dopřával vozu úctyhodnou dynamiku, rychlé reakce na pedál plynu a plnotučný zvukový projev.

Vlajkovou loď Audi symbolizoval vidlicový osmiválec 4,2 V8 o výkonu 250 kW (340 koní) při 6 600 ot./min a 410 Nm vrcholící v 3 500 ot./min. Pohon všech kol mohl být sériově spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, nicméně více rozšířený zastaralý pětistupňový automat sliboval zrychlení 1 825 kg těžké limuzíny na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost už tehdy zůstala omezena na 250 km/h.

Proti dávnému vozidlu vládních flotil se nyní postavili mnohem obyčejnější, ale modernější sourozenci. Jednak šlo o kompaktní S3 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu jen dvou litrů, ale kompaktní rozměry pohonné jednotky nahradily skutečně dobré jízdní hodnoty. Výkon 228 kW (310 koní) graduje v rozmezí 5 500-6 500 ot./min a 400 Nm je k dispozici od 2 000 do 5 400 ot./min. Celých 1 540 kilogramů hmotnosti s automatem a pohonem 4x4 zrychluje na 100 km/h dle katalogu za 4,6 sekundy, omezovač naskočí při 250 km/h.

Do závodu čtyř kruhů se připletl ještě nejnovější model Audi A8 50 TDI s novým třílitrovým šestiválcem, který díky turbu poskytuje 210 kW (286 koní) od 3 750 ot./min a 600 Nm v rozpětí 1 250-3 250 otáček za minutu. Permanentní pohon obou náprav a osmistupňový automat rozpohybují 2 050 kg vážící auto na stovku v čase 5,7 sekundy, elektronika dovolí přesun rychlostí maximálně 250 km/h.

Čísla hovoří jasně a potvrdila se i při kočkování na letišti, kde se čtvrt míle dlouhou dráhu nejdříve pokořila S3 v čase 13,2 sekundy. Malý agresor ukázal záda velkým bratrům, kteří přejeli cílovou pásku v čase 13,6 a 13,9 sekundy ve prospěch 50 TDI. Stejný scénář se opakoval při porovnání pružného zrychlení na třetí převodový stupeň a dokonalou dominanci S3 završil test brzdového systému.

Žlutý kompakt s nejmenším motorem vzbuzoval pochyby vedle dvou dražších modelů, ale na konci jasně stál na nejvyšším stupni vítězů. Původní S8 je sice dodnes nejvýkonnější a svým osmiválcem budí respekt, ani slušný poměr výkonu a hmotnosti (auto je výrazně lehčí než moderní A6) v kombinaci s pohonem všech kol ale nestačí ani na slabší, těžší, ale modernější A6. O S3 ani nemluvě. Starší auta jsou zajímavá, čistě dynamicky s nimi ale dnes mnoho parády nenaděláte, ani když půjde o výkonnější a lehčí vozy, než je původní S8.


Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 1 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 01Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 2 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 02Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 3 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 03Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 4 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 04Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 5 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 05Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 6 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 06Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 7 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 07Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 8 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 08Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 9 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 09Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 10 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 10Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 11 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 11Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 12 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 12
Kdysi neohrožená špička nabídky Audi si dnes ani nemůže tykat s obyčejnější kompaktní S3 Sportback a ještě více obyčejnou dieselovou A6 sedan

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše