Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí

Kázat vodu a pít víno k politice skoro neodmyslitelně patří, v určité míře jsme si ale zvykli to snášet. V případě vztahu k autům to ale pomazané hlavy poněkud přehání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí

14.2.2020 | Petr Prokopec

Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kázat vodu a pít víno k politice skoro neodmyslitelně patří, v určité míře jsme si ale zvykli to snášet. V případě vztahu k autům to ale pomazané hlavy poněkud přehání.

Ve druhé půli ledna se ve švýcarském Davosu konal mezinárodní summit, kde vrcholní politici a aktivisté diskutovali boj proti klimatickým změnám. Této akce se zúčastnil i britský princ Charles, který zde pronesl plamenný projev. Světu sdělil, že má posledních pár let na záchranu před záhubou, za což se dočkal bouřlivého potlesku. Mimo to se setkal také s Gretou Thunberg, kterou jistě velmi potěšil záměrem, že Velká Británie hodlá zcela zakázat prodej benzinových a dieselových vozů, a to již v roce 2035, tedy o pět let dříve, než bylo původně zamýšleno.

Jakkoliv ovšem princ Charles do Davosu dorazil v elektrickém Jaguaru I-Pace, čímž chtěl deklarovat touhu po snižování své vlastní uhlíkové stopy, své předchozí aktivity přítomným zcela logicky zamlčel. Následník trůnu totiž do Švýcarska přiletěl soukromým tryskáčem, který v přepočtu na jednu osobu při průměrném letu emituje hned 6 tun CO2. Nešlo navíc o jeho jediný letecký transfer, princ jen za jedenáct dní před summitem zvládl tři a urazil tak 26 tisíc kilometrů. Pokud tedy chcete k heslu „pokrytectví“ dodat nějakou tvář, zde máte prvního kandidáta.

Je ovšem fér říci, že vodu běžným lidem káže většina politiků, která si ovšem následně dopřává vína plnými doušky. Německý magazín Focus poukazuje na to, že i když jsou příjmy zákonodárců na jiné úrovni než u běžných daňových poplatníků, elektromobilem se nevozí skoro žádný z nich. Princi Charlesovi tedy „kryje záda“ jeho vlastní matka, královna Elizabeth II. Ta se mimo jiné vozí speciálně upraveným Bentley Arnage R, jenž oficiálně produkuje 465 gramů CO2 na kilometr. To je takřka pětinásobek toho, co je od letošního roku v Evropě v průměru na značku povoleno.

Za britským královským dvorem ovšem nezaostávají ani další politici. Jak bulharský premiér Boyko Borissov, tak i finská premiérka Sanna Mirella Marin a indonéský prezident Joko Widodo používají Mercedes-Benz S600. Nikoliv však pouze jeho základní verzi, která je trnem v oku ekoaktivistů kvůli dvanáctiválci pod kapotou, ale dokonce pancéřované provedení Guard z hlavní fotky. Emise CO2 tedy stoupají z běžných 370,5 gramů, jimiž Zemi zatěžuje německý prezident Frank-Walter Steinmeier, na ještě vyšších 421 gramů.

Nejde však pouze o emise, ale také skutečnost, že tyto vozy nejsou politiky nakupovány za jejich vlastní peníze. Místo toho je sáhnuto do kapes běžnému obyvatelstvu, a to samozřejmě formou daní. Britové by přitom již pomalu měli mít důvod ke vzpouře, neboť zmíněné královnino Bentley je vyšlo na 13 milionů Eur (cca 323 milionů korun). Za tyto své odvody se ale budou moci za 15 let rozloučit s možností koupě vozu se spalovacím ústrojím. Na to elektrické pak nedosáhnou mimo jiné proto, že musí podporovat vladaře.

Abychom však zákonodárcům pouze nekřivdili, je třeba uvést, že se najdou výjimky. Takový jihokorejský prezident Moon Jae-in užívá Hyundai Nexo, tedy elektrické SUV osazené palivovými články. Jde tak sice o dražší vůz, který navíc nepůsobí zrovna státnicky, ovšem přírodu i ovzduší skutečně zatěžuje méně. Ekologem je pak v podstatě i italský prezident Sergio Mattarella, jehož Lancia Thesis sice produkuje 323 gramů CO2, ovšem jde o levný vůz, který navíc již po léta nebyl obměněn.

Jak se tedy ukazuje, kde je vůle, tam se i politici mohou pohybovat úsporně, ať se již jedná o zásah do životního prostředí či do peněženek daňových poplatníků. Bohužel valná většina zákonodárců zůstala pouze u onoho kázání. Pokud se tedy německá kancléřka Angela Merkel stále diví, jak to že po tamních silnicích nejezdí slibovaný milion elektromobilů, měla by si uvědomit, že obyvatelstvu nejde se svou dvanáctiválcovou pancéřovanou limuzínou Audi A8L W12 Security zrovna příkladem.


Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 1 - Auta politiku vs tlak na elektromobily 01Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 2 - Auta politiku vs tlak na elektromobily 02
Politici sice káží vodu, ovšem v rámci dopravy pijí víno opravdu velkými doušky

Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 3 - Dopravni prostredky politiku 2020 nove foto 03Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 4 - Dopravni prostredky politiku 2020 nove foto 04Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 5 - Dopravni prostredky politiku 2020 nove foto 05Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 6 - Dopravni prostredky politiku 2020 nove foto 06Němci poukázali na pokrytectví politiků, srovnali co lidem kážou a s čím sami jezdí - 7 - Dopravni prostredky politiku 2020 nove foto 07
Přírodu i daňové poplatníky nejvíce ze všech zatěžuje britská královna Alžběta II. se svým zakázkovým Bentley

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše