Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německá naftová krize nabrala překvapivý obrat, Čechy nejspíš moc nepotěší
16.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jestli něco v poslední době opravdu nemá na růžích ustláno, pak jsou to dieselové motory v Německu. Situace se ale vyvíjí a nejnovější trendy ukazují zajímavý obrat.
Dieselová auta od konce února, kdy německý spolkový soud rozhodl, že města mohou zakázat vjezd „producentům sazí“ do center, neprožívají u našich západních sousedů zrovna zlaté časy. Přestože jejich vliv na ovzduší je často menší, než si politici představují, jsou pro ně snadným terčem a je víceméně jisté, že omezení se budou dále rozšiřovat. Zatím došlo krom dvou hamburských ulic i na celé centrum Stuttgartu, a tak není divu, že zájem o diesely v posledních měsících výrazně upadá.
Člověk by čekal, že tento vývoj může pokračovat jen stejným směrem, data německé automobilové asociace DAT z prvního letošního půlroku ale naznačují, že počáteční panika zákazníků je minulostí. Zatímco v prvních čtyřech měsících letošního roku se Němci dieselů převážně zbavovali a ty nové nekupovali, od května zájem o ně sílí. Platí to i o ojetiných, přičemž nejpatrnější je to u aut plnících emisní normu EU5 - v květnu bylo prodáno 61 085 ojetin, tedy více než v dubnu (58 150 kusů). V rámci průzkumu DAT navíc bylo zjištěno, že hned 13 procent lidí plánujících koupi nového vozu by zvolilo diesel. Dané číslo je sice neskutečně nízké, nicméně ještě v březnu šlo o 11 procent.
Tento růst je o to zajímavější, že probíhá pod tlakem rozšiřujících se zákazů vjezdu dieselových aut. Pokud by tato hrozba vůbec nebyla ve hře, pak by již diesel požadovalo 30 procent dotázaných (v březnu to bylo jen 26 %). A kdyby průzkum probíhal jen u stávajících majitelů dieselových aut, bylo by pro jejich opětovnou koupi hned 53 procent respondentů.
I přes tento posun je ale evidentní, že dříve značně dieselová země se aktuálně mění na hlavně benzinovou. Auta s benziny zůstávají v bazarech v průměru 82 dní, v případě dieselů je čekací doba o čtyřiadvacet dní delší. Je třeba dodat, že v obou případech jsou květnová data horší než ta dubnová, souvisejí ale hlavně s vozy plnícími normy Euro 1 až 4.
Pokles obav z nepříjemných dopadů oněch zákazů vjezdu není podle analytiků jediným důvodem, proč se diesely vrací zpátky do obliby. Mimo jiné za tím stojí i rostoucí ceny pohonných hmot, díky nimž se vlastnictví „producentů sazí“ začíná vyplácet již při ročním nájezdu pouhých 10 tisíc kilometrů. I to je vlastně příčina, proč třetina lidí, jež se hodlala staršího dieselu zbavit, nyní s rozhodnutím začíná otálet.
Lze již jen dodat, že dle průzkumu je nemalých 41 procent německých majitelů starších dieselů ochotno investovat do jejich technologického přepracování, aby byly ohleduplnější vůči životnímu prostředí. V tomto kontextu pak nepřekvapí, že roste zájem i o ty zcela nové vyhovující normě EU6d TEMP. Po těchto autech by aktuálně sáhlo 31 procent dotázaných, vůbec poprvé od konce roku 2016 tedy byla překročena třicetiprocentní bariéra.
Pro šetřivé české zákazníky to nejsou úplně dobré zprávy, neboť místní data o prodejích ojetin ukazují, jak moc u nás německý odpor zvýšil zájem o ojeté diesely. Pokud Němci nyní zase stojí o ojeté vozy plnící normy Euro 5 a 6, jejich ceny logicky přestanou být tak atraktivní a na výhodný vývoz zbudou už jen stroje plnící nanejvýš normu Euro 4. A to není žádný zázrak - půjde obvykle o 10 a více let stará auta...
Zájem o diesely v Německu začíná opětovně stoupat. Platí to jako o vozech staršího data, tak především o těch zcela nových
Zdroj: DAT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda