Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie zjistila, jak moc nebezpečná jsou ve skutečnosti SUV pro své okolí
20.9.2019 | Petr Prokopec
Po nedávné tragické nehodě se v Německu znovu rozhořely debaty na téma zákazu SUV kvůli jejich nebezpečnosti pro okolí. Jaká je realita? Výsledky studie ukazují, že úplně jiná.
Možná jste zaznamenali, že na počátku září došlo v Berlíně k velmi tragické dopravní nehodě. Dvaačtyřicetiletý řidič v centru města srazil čtyři lidi včetně tříletého chlapce, přičemž nikdo z pěších nehodu bohužel nepřežil. Prakticky ihned poté se vyrojilo velké množství aktivistů, kteří bez jakéhokoli povědomí o pozadí tohoto případu měli o viníkovi jasno. Muž totiž seděl za volantem SUV, což byl dle organizací jako Deutsche Umwelthilfe důvod, proč byla nehoda tak tragická.
Tento názor může mít obecné opodstatnění, v konkrétním případě ale poněkud ztrácí půdu pod nohama. Inkriminované Porsche Macan totiž není žádným těžkotonážním monstrem, za jaké ho aktivisté mají. Pravda, hmotnost sice startuje na 1 865 kilogramech, nicméně pokud jej srovnáte třeba se sedany či kombíky o velikosti pětkového BMW, zjistíte, že na tom v závislosti na pohonné jednotce mohou být ještě hůře. Hmotnost totiž stoupá až ke dvěma tunám, následky srážky s takovým vozem by tak mohly být ještě horší, i když se o SUV nejedná.
Bohužel, jak se již mnohokrát ukázalo, aktivisty fakta nezajímají, podstatné je pro ně pouze jejich přesvědčení. Potvrzeno to bylo hned několikrát hlavně v rámci „honu na dieselové čarodějnice“. Tentokrát se tedy na mušce DUH, Greenpeace a dalších organizací objevila SUV, jimž by dle aktivistického názoru měl být zapovězen přístup do center měst. Že by přitom některý z těchto spolků zabředl do dopravních statistik, o tom si můžeme nechat jen zdát.
Tato práce zbyla na firmu Verivox, která vyhodnotila veškerá relevantní data spojená s SUV (tedy místo jejich výskytu, věkové skupiny, rozdílnost pohlaví, nehodovost či trestné body za dopravní přestupky) a přišel se zajímavými zjištěními. SUV totiž nelze považovat za „tanky měst“, jak tvrdí aktivisté, neboť v 50 největších německých metropolích představují pouze 8,7procentní podíl na celkovém vozovém parku. V menších městech a obcích pak sice podíl narůstá, ovšem pořád tvoří jen 11,4 %.
Mnohem podstatnější je ovšem skutečnost, že SUV nejčastěji řídí muži ve věku od 60 do 79 let. Pod třicet let ovšem najdeme mezi silnějším pohlavím vlastníků jen minimum, u žen je pak nejsilněji zastoupena kategorie od 60 do 69 let. Ti přitom tyto vozy volí hlavně kvůli zvýšené jízdní pozici, která jim usnadňuje nastupování a vystupování. Jak jsme již dříve naznačovali, typickým řidičem těchto aut není žádný „mladý blázen”, který by hned po nastartování zašlápl plynový pedál až na podlahu a nebral ohledy na nikoho a na nic.
To potvrzuje i pohled do databáze nehod, ze které lze vyčíst, že řidiči SUV jsou zodpovědní za méně nehod než řidiči hatchbacků, sedanů, kombíků či sporťáků. Na ně ztrácí 5 až 21 procent. Evidentně tedy neexistuje žádný objektivní fakt, který by ukazoval na to, že velká SUV začala ovládat německá města, způsobují tragické nehody a měla by být jakkoli omezována.
S tím ostatně nesouhlasí ani německá veřejnost. Dle průzkumu společnosti AutoScout24 totiž takový nápad aktivistů hned 57 procent odmítá, zatímco pouze 18 procent je pro. A pouze 32 procent lidí si myslí, že SUV by měla být zatížena vyššími daněmi. Znovu zde tak bylo rozpoutáno šílenství pouze několika spolky, kteří bez problémů ignorují jakákoliv faktická data. A protože jsou hodně ukřičení, politici jim bohužel naslouchají.
Závěrem pak lze dodat, že podle dosavadních zjištění měl řidiče zmíněného Macanu postihnout epileptický záchvat, což by pochopitelně bylo hlavní příčinou nehody. Oficiální závěr vyšetřování zatím nemá, pakliže se to ale potvrdí, bude zřejmé, že aktivisté jen využili velmi nešťastné shody okolností k nesmyslnému boji proti neexistujícím nepříteli.
Němečtí aktivisté volají po zákazu SUV, ačkoliv je řídí hlavně starší lidé, kteří způsobují relativně málo nehod
Vozy jako Porsche Macan se navíc na vozových parcích ve velkých městech nepodílí ani 10 procenty
Zdroje: Verivox, AutoScout24
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 11 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 4 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 5 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 7 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 8 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 21:11 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch