Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie zjistila, jak moc nebezpečná jsou ve skutečnosti SUV pro své okolí
20.9.2019 | Petr Prokopec
Po nedávné tragické nehodě se v Německu znovu rozhořely debaty na téma zákazu SUV kvůli jejich nebezpečnosti pro okolí. Jaká je realita? Výsledky studie ukazují, že úplně jiná.
Možná jste zaznamenali, že na počátku září došlo v Berlíně k velmi tragické dopravní nehodě. Dvaačtyřicetiletý řidič v centru města srazil čtyři lidi včetně tříletého chlapce, přičemž nikdo z pěších nehodu bohužel nepřežil. Prakticky ihned poté se vyrojilo velké množství aktivistů, kteří bez jakéhokoli povědomí o pozadí tohoto případu měli o viníkovi jasno. Muž totiž seděl za volantem SUV, což byl dle organizací jako Deutsche Umwelthilfe důvod, proč byla nehoda tak tragická.
Tento názor může mít obecné opodstatnění, v konkrétním případě ale poněkud ztrácí půdu pod nohama. Inkriminované Porsche Macan totiž není žádným těžkotonážním monstrem, za jaké ho aktivisté mají. Pravda, hmotnost sice startuje na 1 865 kilogramech, nicméně pokud jej srovnáte třeba se sedany či kombíky o velikosti pětkového BMW, zjistíte, že na tom v závislosti na pohonné jednotce mohou být ještě hůře. Hmotnost totiž stoupá až ke dvěma tunám, následky srážky s takovým vozem by tak mohly být ještě horší, i když se o SUV nejedná.
Bohužel, jak se již mnohokrát ukázalo, aktivisty fakta nezajímají, podstatné je pro ně pouze jejich přesvědčení. Potvrzeno to bylo hned několikrát hlavně v rámci „honu na dieselové čarodějnice“. Tentokrát se tedy na mušce DUH, Greenpeace a dalších organizací objevila SUV, jimž by dle aktivistického názoru měl být zapovězen přístup do center měst. Že by přitom některý z těchto spolků zabředl do dopravních statistik, o tom si můžeme nechat jen zdát.
Tato práce zbyla na firmu Verivox, která vyhodnotila veškerá relevantní data spojená s SUV (tedy místo jejich výskytu, věkové skupiny, rozdílnost pohlaví, nehodovost či trestné body za dopravní přestupky) a přišel se zajímavými zjištěními. SUV totiž nelze považovat za „tanky měst“, jak tvrdí aktivisté, neboť v 50 největších německých metropolích představují pouze 8,7procentní podíl na celkovém vozovém parku. V menších městech a obcích pak sice podíl narůstá, ovšem pořád tvoří jen 11,4 %.
Mnohem podstatnější je ovšem skutečnost, že SUV nejčastěji řídí muži ve věku od 60 do 79 let. Pod třicet let ovšem najdeme mezi silnějším pohlavím vlastníků jen minimum, u žen je pak nejsilněji zastoupena kategorie od 60 do 69 let. Ti přitom tyto vozy volí hlavně kvůli zvýšené jízdní pozici, která jim usnadňuje nastupování a vystupování. Jak jsme již dříve naznačovali, typickým řidičem těchto aut není žádný „mladý blázen”, který by hned po nastartování zašlápl plynový pedál až na podlahu a nebral ohledy na nikoho a na nic.
To potvrzuje i pohled do databáze nehod, ze které lze vyčíst, že řidiči SUV jsou zodpovědní za méně nehod než řidiči hatchbacků, sedanů, kombíků či sporťáků. Na ně ztrácí 5 až 21 procent. Evidentně tedy neexistuje žádný objektivní fakt, který by ukazoval na to, že velká SUV začala ovládat německá města, způsobují tragické nehody a měla by být jakkoli omezována.
S tím ostatně nesouhlasí ani německá veřejnost. Dle průzkumu společnosti AutoScout24 totiž takový nápad aktivistů hned 57 procent odmítá, zatímco pouze 18 procent je pro. A pouze 32 procent lidí si myslí, že SUV by měla být zatížena vyššími daněmi. Znovu zde tak bylo rozpoutáno šílenství pouze několika spolky, kteří bez problémů ignorují jakákoliv faktická data. A protože jsou hodně ukřičení, politici jim bohužel naslouchají.
Závěrem pak lze dodat, že podle dosavadních zjištění měl řidiče zmíněného Macanu postihnout epileptický záchvat, což by pochopitelně bylo hlavní příčinou nehody. Oficiální závěr vyšetřování zatím nemá, pakliže se to ale potvrdí, bude zřejmé, že aktivisté jen využili velmi nešťastné shody okolností k nesmyslnému boji proti neexistujícím nepříteli.
Němečtí aktivisté volají po zákazu SUV, ačkoliv je řídí hlavně starší lidé, kteří způsobují relativně málo nehod
Vozy jako Porsche Macan se navíc na vozových parcích ve velkých městech nepodílí ani 10 procenty
Zdroje: Verivox, AutoScout24
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB