Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Než udeřil dowsizing, dalo se koupit tohle, kompaktní rodinné auto s motorem 2,0 V6. A dá se koupit i teď
29.12.2021 | Petr Miler
Představa šestiválce v kompaktním autě dnes vyvolává buď pláč a nebo výsměch - to podle toho, jestli vzpomínáte na to, co bylo, nebo se někdo neznalý směje něčemu, co mu přijde nemožné. Ještě před pár dekádami ale nic nebylo nemožné, ani dvoulitrový šestiválec.
Do aut nižší střední třídy se malé tříválcové motory montují už dlouho. Takový je po léta k dispozici i pro relativně velkou Škodu Octavia a i když s ním jede lépe, než by člověk čekal, pořád je to bruselský výsměch zdravému rozumu. V podstatě nejde až tak o samotné tříválce či malé motory obecně, ty si své zákazníky najdou. Vadí nám hlavně fakt, že takové pohonné jednotky větší motory nedoplňují, nýbrž nahrazují. Důvod přitom nikdy nebyl v zákaznických preferencích, nýbrž v pokutách za nadlimitní produkci CO2. Ty jsou tak vysoké, že automobilky nezřídka postupují i přímo proti přání zákazníků, proto také dnes tolik tlačí elektrická auta. Nechce je téměř nikdo, bruselským normám spatřujícím jejich emise CO2 jako absolutně nulové bez ohledu na cokoli se ale líbí tuze.
Lepší časy přitom nejsou tak dalekou minulostí, jak se může zdát. Ještě před pár léty byla velkých a často i atmosférických motorů v nabídce automobilek dost. A neuběhlo ani čtvrtstoletí od chvíle, kdy se ještě dala jako nová koupit Mazda 323F generace BA. Byl to pětidveřový hatchback, ale měl bezrámová okna a leckdo si ho pletl s kupé, bylo to ve své době poměrně elegantní auto. Dnes je na něm věk samozřejmě vidět, přece jen vznikalo na začátku 90. let. Pro nádech sportovnosti je 323F často považována spíš za sporťák, ale to je nesmysl - Mazda 323 je rodinný vůz, nakonec si na některých trzích říkala Familia, snad netřeba překládat.
Pod kapotou se dají čekat čtyřválce - byla tu patnáctistovka, šestnáctistovka a osmnáctistovka. Také se sem ale dostal dvoulitrový vidlicový šestiválec. Čtete správně, ještě v roce 1998 se prodávalo jako nové auto nižší střední třídy auto s objemově tak malým motorem o šesti válcích, protože... byl prostě lepší než ten čtyřválcový a fajnšmekři ho chtěli. Měl označení KF-DE, který produkoval 146 koní a 179 Nm. Původně pocházel z modelů Xedos a montoval se do různých aut Mazdy v 90. letech, včetně např. MX-6, kde byl k mání také ve 2,5litrové variantě.
Šestiválce s objemem okolo dvou litrů nejsou úplně běžné, ale ani zas tak unikátní, ačkoliv člověk spíš zná řadové verze - např. v BMW 320i E46 nebo v Lexusu IS 200 první generace. Šestiválce Mazdy K-series jsou zajímavé svým sáním, které má systém VRIS - Variable Resonance Intake System. Je to v podstatě systém proměnlivé délky sání, ale funguje na principu Helmholtzovy rezonance - stejného principu, podle kterého vzniká zvuk, když fouknete do hrdla prázdné láhve.
V sání jsou tři komory, z nichž je každá naladěna na jinou rezonanční frekvenci. Nemá to ale nic společného se zvukem, počítač přepíná mezi jednotlivými komorami tak, aby bylo dosaženo co nejvyššího výkonu v celém spektru otáček. A to je u tohoto motoru poměrně široké - červené pole otáčkoměru začíná na 7 tisících, ale omezovač zasahuje až v 7 500 až 7 800 otáčkách.
Není to jediný motor, který používá v sání Helmholtzova principu, a sání ani není jediné místo v autě, kde se tenhle princip využívá. Také ho najdeme v sání např. u desetiválce Dodge Viper a běžně se používá u výfuků, kde se pomocí něj dosahuje žádoucího zvuku, a za stejným účelem je na něj myšleno i u ozvučnic reproduktorů a subwooferů.
Tenhle dvoulitr v Mazdě 323F je žádoucí i z jiných důvodů a přední je ten, že je jeho projev opravdu návykový. Výkon 146 koní a točivý moment 179 Nm dnes není žádné terno, ale motor má opravdu krásný zvuk a lační po otáčkách. Spousta lidí s ním tedy jezdila odpovídajícím způsobem, čemuž musela odpovídat i údržba - pokud tomu tak nebylo, motory trpí nadměrnou spotřebou oleje.
Narazit dnes na hezkou Mazdu 323F s šestiválcem je i proto (a také kvůli tomu, že vůz trápí koroze jako snad všechny Mazdy) obrovská rarita, dlouho jsme čekali na alespoň trochu pěkný vůz, který se objeví v prodeji. A jednoho jsme se nyní dočkali - najeto má tedy už 176 tisíc kilometrů za 23 let provozu, takže to není žádná voňavka ze sbírka nadšeného „mazdisty”, velmi pěkně udržovaný vůz ze samého konce výroby to ale je. A dosud byl provozován ve Švýcarsku, což je obvykle zárukou slušného zacházení - za rychlou jízdu se tam div nestřílí.
Jeho stav je na poměry 323F BA opravdu hezký. A vůz není nějak zvlášť drahý drahý, přijde na 3 500 CHF, tedy cca 82 tisíc korun. Za takhle starou 323F to je obecně docela hodně, jenže tenhle kus opravdu vyčnívá z řady. A představte si, až s ním budete stát vedle souseda s Octavií s motorem 1,0 TSI R3 - pod kapotou bude mít přesně polovinu toho, co vy, přesně polovinu...

















Tahle Mazda 323F by mohla stát za to, po dlouhé době je to perspektivně vyhlížející kousek s motorem 2,0 V6. Dnes je to skoro absurdně působící připomínka ne zase tak dávné minulosti. Foto: Zürcher Automobile, publikováno se souhlasem
Zdroj: Carforyou
Bleskovky
Vedoucí muž šampionátu F1 při závodu historiků naboural nedocenitelnou formuli Nikiho Laudy
dnesAuto létající v běžném provozu rychlostmi okolo 270 km/h nemusí stát miliony, jedno takové se ukázalo v akci
12.5.2022Je čas zahájit odpočítávání, doba nových Škod za 2 miliony Kč je už jen 6 688 korun daleko
11.5.2022
Nové na MotoForum.cz
- Jezdecké rošády u Pederciniho 12:00
- MotoE: Vyhráli Casadei a Aegerter 10:00
- Salač si připsal jeden bod včera 20:57
- Vítězný letošní hattrick pro «Bestiu» včera 14:43
- Moto2 vyhrál ve Francii Augusto Fernandez, 15. Salač včera 12:58
Nejčtenější články
K mání je skoro nejetá Škoda Octavia Combi se 160 koňmi „po dědovi”, i se slušnou výbavou je levná
17.4.2022Pokládáním těchto otázek si fandové elektromobilů utahují z majitelů spalovacích aut, co jim odpovědět?
17.4.2022V jakých továrnách v Rusku se stále vyrábí auta? Je to velmi krátký, ale pozoruhodný seznam
17.4.2022Tesla zakázala prodej veškerých aut svým zákazníkům na konci leasingu, jde jí pochopitelně jen o peníze
17.4.2022Francouzské luxusní koráby 90. let dávno sežrala rez a nespolehlivost, ani zachovalé dnes nestojí moc
17.4.2022