Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h

Pozoruhodně bizarní následky má nedávná smrtelná nehoda na Ringu. Vyžádala si omezení rychlosti. Na okruhu. A jen pro závody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h

9.4.2015 | Petr Miler | 6 příspěvků

Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h

/

Pozoruhodně bizarní následky má nedávná smrtelná nehoda na Ringu. Vyžádala si omezení rychlosti. Na okruhu. A jen pro závody.

Nechceme nijak zlehčovat nedávnou smrtelnou nehodu na Nürburgringu, která připravila o život jednoho z diváků. Můžeme stokrát říci, že jak závodníci, tak přihlížející svou účastí na podobných akcích vědomě podstupují rizika s ní související a musí sami dospět k závěru, že jim za to stojí. Ani jednou to ale nezmírní náš stesk nad tím, že to tentokrát dopadlo špatně.

Je pochopitelné, že každá taková událost vyvolá debaty, co udělat pro to, aby se něco podobného příště neopakovalo. Všichni rozumní lidé jsou si nepochybně vědomi, že riziko zcela eliminovat nelze, za jeho omezení ale má smysl bojovat. A tak je pochopitelné také to, že Deutscher Motor Sport Bund (německá FIA, řekněme, zkráceně DMSB) po nehodě s okamžitou platností zakázal konání dalších závodů sérií GT3 a GT4, aby mohl v klidu prošetřit, co k nehodě vedlo a jak bránit jejímu opakování. Co už je pochopitelné, je závěr, ke kterému došel.

Cílem DMSB bylo jistě obnovit konání závodů tak, aby se vlk smrti nažral a koza závodění zůstala celá. Jak to dopadne s oním vlkem, netušíme, že z oné závodní kozy mnoho nezbylo, ale víme jistě. DMSB totiž právě pro závody zavedl nesmírně bizarní opatření, která nás vedou k závěru, že by bylo snad lepší, kdyby se žádné nekonaly.

Začněme ale tím smysluplnějším. Omezen byl přístup pro diváky k následujícím pasážím Severní smyčky:
- Flugplatz,
- Schwedenkreuz,
- Metzgesfeld a
- Pflanzgarten

Jsou to často velmi atraktivní části trati, dá se ale chápat, že pokud podle pořadatelů vyžadují úpravu míst pro sledování dění na okruhu, aby byly bezpečné, přístup k nim omezí. Co už se dá chápat hůře, je zavedení maximálních povolených rychlostí na následujících místech:
- Döttinger Höhe (250 km/h)
- Antoniusbüche (200 km/h)
- Flugplatz (200 km/h)
- Schwedenkreuz (200 km/h)

Ano, nejvyšší povolené rychlosti a nikoli jen v rámci veřejných dnů, kdy má okruh povahu veřejné silnice. Během těch dokonce žádný limit platit nebude, vztahovat se bude pouze pro závody. A pokud se ptáte, jak bude sledován, pak vězte, že všechna auta jsou už dnes vybavena GPS pro sledování dodržování povolené rychlosti 60 km/h v boxech, takže... velmi snadno.

Bude opravdu zvláštní sledovat jízdu téměř dokonale připravených závodních aut ve vláčku za omezené rychlosti na těchto místech, kde se o den později budete moci prohnat třeba s Mercedesem-AMG GT S rychlostí přes 300 km/h. A nejde jen o to, nesmysl to udělá i ze samotného závodění.

Sledování rychlosti přes GPS nikdy není dokonale přesné, takže pořadatelé budou muset tolerovat menší odchylky. Nastavení omezovačů pak bude probíhat jinak než přes GPS, a tak zřejmě budeme svědky sledování obdoby soubojů polských kamionů v dálničních stoupáních, kdy vůz jedoucí 201 km/h bude pozvolna zdolávat ten jedoucí 199 km/h. A oba si při tom budou moci ladit rádio, čím jiný také zabít čas. Jistě závodění, jak má být... A ještě můžeme dodat, že vozy kategorie GT3 čeká pro „závody” na Nordschleife umělé snížení výkonu o 5 %, snad aby se neřeklo.

Ačkoli někteří tvrdí, že raději toto než nic, my bychom snad dali přednost „ničemu”. Toto prostě není závodění a lepší než podobný kompromis by bylo počkat si na detailní vyšetření příčin zmíněné nehody a pokusit se o poněkud inteligentnější snahu o zjednání nápravy.

Závěrem dodejme, že tato nehoda (a ještě jedna, která se o minulém víkendu stala na novém okruhu a vážněji se při ní zranilo několik osob z řad posádek aut) rozvířila debaty o bezpečnosti Nürburgringu jako takového. Přidáme tedy už jen strohá statistická data: policie loni, tedy v roce 2014, vyšetřovala na Nordschleife 138 nehod, které se odehrály během veřejných dnů (Touristenfahrten), podobné statistiky pro uzavřené akce a závody nemáme k dispozici. Podrobnější čísla jsou dostupná naposledy pro rok 2009, kdy se odehrálo následující: 105 nehod, při nichž došlo k 77 zraněním (30 vážným) a jednomu úmrtí. Nehody se dotkly 98 aut a 77 motocyklů. Jak moc nebezpečné místo to je, posuďte sami...


Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 1 - Nordschleife pruvodce mapa 01Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 2 - Nordschleife pruvodce mapa 02Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 3 - Nordschleife pruvodce mapa 03
Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 4 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 015Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 5 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 027Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 6 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 031Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 7 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 034Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 8 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 048Nordschleife zavádí rychlostní limity, místy 200, místy 250 km/h - 9 - Nurburgring Nordschleife sraz Autoforum 094
Severní smyčka Nürburgringu je zase jednou výjimečná, jde snad o první okruh, kde budou závodit omezovače rychlosti...

Zdroje: =News&tx_news_pi1[action]=detail&cHash=4d99da18d38458f24c17d6fd96849194 DBSM], Polizei Rheinland-Pfalz

Petr Miler

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše