Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software

Na číslo udávající dojezd bude prý možné se více spolehnout, započítá profil trasy i hustotu dopravy. Ještě více ale ukáže rozdíly mezi normami a realitou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software

4.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na číslo udávající dojezd bude prý možné se více spolehnout, započítá profil trasy i hustotu dopravy. Ještě více ale ukáže rozdíly mezi normami a realitou.

Jeden z důležitých rozdílů mezi jízdou elektromobilem a konvenčním vozem je ten, že s elektromobilem musíte volit trasu podle toho, kam může reálně dojet. Rychle dotankovat jej nelze a i onen dojezd je obvykle velmi malý, zvláště pokud se pohybujete v prostředí nebo volíte styl jízdy vyžadující více energie. Oproti tomu autu se spalovacím motorem můžete doplnit energii ve formě benzínu či nafty v podstatě kdekoliv, během chvíle a na jedno doplnění ujedete násobně větší vzdálenost.

Není tedy divu, že uživatelé elektromobilů trpí tzv. „range anxiety” neboli úzkosti z omezeného dojezdu. A není to psychický problém, je to obava z faktického nedostatku ve srovnání s tím, na co tito lidé jsou či byli zvyklí. Tuto potíž by dozajista vyřešil větší dojezd nebo kratší dobíjení akumulátorů, ale jak víme, obojí je staletí v nedohlednu.

Všechny elektromobily - a nejen ony - mají už dnes v palubním počítači odhad dojezdu. Ani u konvenčních aut se na toto číslo nedá moc spolehnout, a to i pokud pomineme fakt, že u jednoho auta znamená nula na displeji skutečně nulu, zatímco u jiných ještě klidně ujedete 50 km. U elektromobilů jsou tyto rozdíly ještě větší a především - případná chyba pramenící z nesprávného údaje má ještě podstatně složitější řešení než doběhnutí s kanystrem k nejbližší čerpací stanici.

Výzkumníci z univerzity v americkém státě Severní Karolína tak pracují na zlepšení přesnosti těchto odhadů - přesněji řečeno, vyvinuli nový systém určování dojezdu, který je podle nich z 95 % přesný. „Stávající technologie určují zbývající dojezd na základě průměrné spotřeby energie na nějaké ujeté vzdálenosti, třeba posledních 20 kilometrů. Náš software do toho přimíchává cíl cesty zadaný do navigace, hustotu dopravy po cestě, jestli pojedete městem nebo mimo něj, stoupání silnice a další proměnné,” říká Dr. Habiballah Rahimi-Eichi, hlavní autor publikace vydané k tomuto projektu. „Tento prediktivní přístup je velký krok kupředu a snižuje chyby v odhadech dojezdu na pouhých několik kilometrů. Byli jsme schopni se dostat na přesnost 95 %,” dodává.

Výsledky snahy amerických výzkumníků tedy nebudou v tom, že elektromobily dojedou dále, řešení je to čistě softwarové. Auta tedy nedojedou dále ani o metr, jen budou lépe informovat o tom, co svedou. Přesto ale bude jejich práce přínosná, protože na displeji přesněji uvidíte, zda se do cíle dostanete svým vozem anebo pojedete posledních 20 kilometrů autobusem. Ještě víc tak ale bude vidět rozpor mezi tím, co je napsáno na papíře, a tím, co elektromobily skutečně dokážou, neboť odhad dojezdu u nich bývá obvykle příliš optimistický. Ostatně, opačný stav by nevedl k problémům, které zmínění výzkumníci řeší...


Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 1 - 2015 vw e-golf us 01Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 2 - 2015 vw e-golf us 02Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 3 - 2015 vw e-golf us 03Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 4 - 2015 vw e-golf us 04Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 5 - 2015 vw e-golf us 05Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 6 - 2015 vw e-golf us 06Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 7 - 2015 vw e-golf us 07Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 8 - 2015 vw e-golf us 08Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 9 - 2015 vw e-golf us 08aObavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 10 - 2015 vw e-golf us 09Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 11 - 2015 vw e-golf us 10Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 12 - 2015 vw e-golf us 11Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 13 - 2015 vw e-golf us 12Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software - 14 - 2015 vw e-golf us 13
Americká varianta Volkswagenu e-Golf má dle norem dojezd skoro o třetinu menší, než ta evropská. Za jakých podmínek dosáhne odhad provedený novým způsobem normovaného čísla?

Zdroj: Motoring

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.