Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Obavy z malého dojezdu elektromobilů vyřeší... nový software
4.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na číslo udávající dojezd bude prý možné se více spolehnout, započítá profil trasy i hustotu dopravy. Ještě více ale ukáže rozdíly mezi normami a realitou.
Jeden z důležitých rozdílů mezi jízdou elektromobilem a konvenčním vozem je ten, že s elektromobilem musíte volit trasu podle toho, kam může reálně dojet. Rychle dotankovat jej nelze a i onen dojezd je obvykle velmi malý, zvláště pokud se pohybujete v prostředí nebo volíte styl jízdy vyžadující více energie. Oproti tomu autu se spalovacím motorem můžete doplnit energii ve formě benzínu či nafty v podstatě kdekoliv, během chvíle a na jedno doplnění ujedete násobně větší vzdálenost.
Není tedy divu, že uživatelé elektromobilů trpí tzv. „range anxiety” neboli úzkosti z omezeného dojezdu. A není to psychický problém, je to obava z faktického nedostatku ve srovnání s tím, na co tito lidé jsou či byli zvyklí. Tuto potíž by dozajista vyřešil větší dojezd nebo kratší dobíjení akumulátorů, ale jak víme, obojí je staletí v nedohlednu.
Všechny elektromobily - a nejen ony - mají už dnes v palubním počítači odhad dojezdu. Ani u konvenčních aut se na toto číslo nedá moc spolehnout, a to i pokud pomineme fakt, že u jednoho auta znamená nula na displeji skutečně nulu, zatímco u jiných ještě klidně ujedete 50 km. U elektromobilů jsou tyto rozdíly ještě větší a především - případná chyba pramenící z nesprávného údaje má ještě podstatně složitější řešení než doběhnutí s kanystrem k nejbližší čerpací stanici.
Výzkumníci z univerzity v americkém státě Severní Karolína tak pracují na zlepšení přesnosti těchto odhadů - přesněji řečeno, vyvinuli nový systém určování dojezdu, který je podle nich z 95 % přesný. „Stávající technologie určují zbývající dojezd na základě průměrné spotřeby energie na nějaké ujeté vzdálenosti, třeba posledních 20 kilometrů. Náš software do toho přimíchává cíl cesty zadaný do navigace, hustotu dopravy po cestě, jestli pojedete městem nebo mimo něj, stoupání silnice a další proměnné,” říká Dr. Habiballah Rahimi-Eichi, hlavní autor publikace vydané k tomuto projektu. „Tento prediktivní přístup je velký krok kupředu a snižuje chyby v odhadech dojezdu na pouhých několik kilometrů. Byli jsme schopni se dostat na přesnost 95 %,” dodává.
Výsledky snahy amerických výzkumníků tedy nebudou v tom, že elektromobily dojedou dále, řešení je to čistě softwarové. Auta tedy nedojedou dále ani o metr, jen budou lépe informovat o tom, co svedou. Přesto ale bude jejich práce přínosná, protože na displeji přesněji uvidíte, zda se do cíle dostanete svým vozem anebo pojedete posledních 20 kilometrů autobusem. Ještě víc tak ale bude vidět rozpor mezi tím, co je napsáno na papíře, a tím, co elektromobily skutečně dokážou, neboť odhad dojezdu u nich bývá obvykle příliš optimistický. Ostatně, opačný stav by nevedl k problémům, které zmínění výzkumníci řeší...
Americká varianta Volkswagenu e-Golf má dle norem dojezd skoro o třetinu menší, než ta evropská. Za jakých podmínek dosáhne odhad provedený novým způsobem normovaného čísla?
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva