Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
OSI 20 TS Coupe je nejúchvatnější sporťák, o kterém jste nikdy neslyšeli
9.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka OSI měla spadat pod karosárnu Ghia, smrt jejího zakladatele však přervala plány hned v úvodu. Pár aut přesto vzniklo.
Čas od času se na internetu objeví na prodej vzácná auta. Některá obvykle znají jen opravdoví experti na automobilovou historii, jiná zase mají unikátní historii. Nedávno jsme si tak mohli představit Mercedes 320 Cabriolet B, konkrétně pak dokonce kus, ve kterém měl zemřít někdejší říšský protektor Reinhard Heydrich. Dnes se tak daleko do historie nepodíváme, namísto válečné doby totiž zakotvíme v 60. letech minulého století, kdy byla v italském Turínu založena značka OSI (Officine Stampaggi Industriali).
Za jejím zrodem stál někdejší šéf karosárny Ghia Luigi Segre, který doufal, že OSI bude nezávislou značkou spadající pod jeho bývalého chlebodárce. Nová automobilka přitom měla pokrývat zejména okrajové části trhu, k čemuž používala dárcovské vozy od Alfy Romeo, Fiatu a Fordu. Těm pak následně dodávala zejména unikátní karoserie, došlo ale rovněž na další komponenty.
Segre ale bohužel pouhé tři roky po založení značky zemřel, čímž firma OSI přišla o přímé vazby na karosárnu Ghia i automobilku Ford. K tomu přibyl pokles objednávek, který nakonec vedl roku 1966 k propuštění dvou tisíc dělníků. Vůbec poslední vůz značky pak vznikl v prosinci 1967, krátce na to došlo k uzavření továrny a designové centrum bylo sloučeno s Fiatem.
Existenci značky OSI bychom tedy mohli nazvat jepičí, ovšem rozhodně ne zapomenutou. I proto, že nám zde zůstalo několik výjimečných modelů, mezi něž patří 20M TS Coupe. To vzniklo přepracováním evropského Fordu Taunus 20M, přičemž pod vzhledem je podepsán Sergio Sartorelli, autor prvních skic k Volkswagenu Karmann Ghia či VW Type 3.
Všeobecně se přitom má za to, že OSI vyrobilo zhruba 2 200 exemplářů 20M TS Coupe, přesné číslo ale bohužel známé není. Stejně tak není jisté, kolik vozů se dožilo dnešních dní, odhady však mluví o pouhých 170 kusech. Momentálně jde tedy o nadmíru vzácný kousek, přičemž my si dnes konkrétně posvítíme na v pořadí 48. vyrobený exemplář.
Tento vůz měl podle majitele projít kompletní renovací, která se nezaměřila pouze na černý lak či dřevěné dekory a kožené čalounění v interiéru, ale rovněž na motorový prostor. Z něj byl vyjmut 2,3litrový řadový šestiválec, který dával k dobru pouhých 106 koní. Jízdní dynamika tedy logicky příliš strhující nebyla, sprint na stovku totiž zabral 14 sekund.
Nově je ovšem možné počítat s daleko brysknějším tempem, neboť zadní kola skrze pětistupňový manuál Tremec roztáčí osmiválec od Fordu. Ten navíc dostal čtveřici karburátorů Weber, což celkový výkon zvedlo na 400 koní. Akcelerace nebo maximálka tak budou lepší než u originálu, konkrétní data ovšem prodejce nezveřejnil.
Víme ovšem, že kupé dále dostalo stavitelný podvozek vpředu či zadní 8palcové kotoučové brzdy od Willwoodu. Nechybí ani rozsáhlé množství chromových detailů, vnitřek pak kromě zmiňovaného koženého čalounění zdobí také funkční vyhřívání kabiny či moderní audio systém.
Závěrem pak již jen dodáme, že internetové přihazování je u konce a OSI 20M TS Coupe změnilo svého majitele za 70 100 USD (cca 1 696 500 Kč). To je překvapivě nízká suma, nikoliv jen z pohledu historické výjimečnosti, ale také kvůli oné renovaci, jenž vyšla na 90 tisíc dolarů (2,178 mil. Kč).
OSI 20M TS Coupe vzniko přepracováním Fordu Taunus, nově pak dostalo do vínku namísto původních 106 hned 400 koní
Zdroj: eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva