Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou

Kruhový objezd je už z podstaty svého jména obvykle kruhový, ve Francii ale přišli s inovací, která z něj dělá spíše objezd arašídový. Má usnadnit konstrukci i zvýšit bezpečnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou

14.1.2020 | Petr Prokopec

Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kruhový objezd je už z podstaty svého jména obvykle kruhový, ve Francii ale přišli s inovací, která z něj dělá spíše objezd arašídový. Má usnadnit konstrukci i zvýšit bezpečnost.


První kruhové křižovatky se objevily ještě před příchodem automobilu, už na sklonku 18. století. Záhy se staly velmi populárními, pročež je bylo možné najít v Německu, Francii i ve Spojených státech. Nicméně s příchodem dvoustopých dopravních prostředků a zejména poté, co došlo k navýšení jejich rychlosti, začala obliba tohoto typu křížení silnic rapidně klesat. Kruháče totiž byly pro automobily špatně řešeny, neboť buď umožňovaly vysokou nájezdovou rychlost či naopak bylo nutné úplně zastavit a poté prudce odbočit. Obojí šlo proti bezpečnosti i průchodnosti.

Od 60. let minulého století jsou ale kruhové křižovatky či kruhové objezdy zejména v Evropě opět v módě. Nájezdy a výjezdy jsou daleko plynulejší, jakkoliv samotný tvar se příliš nezměnil. Tedy až dosud, neboť minulý týden došlo po několikatýdenním zkušebním provozu ke slavnostnímu otevření kruhového objezdu, který už není kruhový.

Stalo se tak ve městečku Nozay ležícím nepřekvapivě ve Francii v departementu Loire-Atlantique, kde si kruhové objezdy oblíbil jako málokde jinde. Místní radnice nechala kousek od Nozay vystavět kruhový objezd ve tvaru arašídu a nápad si pochvaluje - podle ní výrazně navýšil bezpečnost provozu.

Dříve totiž v těchto místech docházelo k dvojímu klasickému křížení, které navíc bylo velmi těsně u sebe. To vedlo jak ke zpomalení dopravy a tvorbě dlouhých kolon, tak hlavně k častým dopravním nehodám. S obojím je ale nyní konec, neboť pomocí neobvyklého tvaru se povedlo propojit hned několik komunikací, které na sebe přímo nenavazovaly, bez nutnosti překládat samotné silnice. S obvyklým kruhovým tvarem by to šlo vzhledem k pozici jednotlivých komunikací těžko, proto byl zvolen oválný tvar. A ony výkusy po delších stranách? Ty jsou tu proto, aby řidiči nezrychlovali na příliš vysokou rychlost.

Město přišla stavba na 720 tisíc Eur (cca 18,15 milionu korun), což není zanedbatelná částka, je ale pořád nižší než jiná alternativní řešení. Při zkušebním provozu ale došlo je snížení počtu nehod a řidiči si jej údajně pochvalují - ti aktivnější v něm spatřují malý závodní okruh.

Tvar arašídu tedy bude využit v dalších částech země, stejně jako se o něm hovoří také v Americe. Konkrétně by takový objezd měl vyrůst v Beech Grove v Indianapolis, kde se již povedlo zajistit sumu ve výši jednoho milionu dolarů (25,2 mil. Kč). Ač tedy Státy nebudou první, nejspíše přijdou s něčím extra. Vznikne tedy uvnitř třeba fast food? To teprve zjistíme.


Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou - 1 - Kruhovy objezd ve tvaru arasidu 01Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou - 2 - Kruhovy objezd ve tvaru arasidu 02
Francouzské městečko Nozay se pyšní kruhovým objezdem ve tvaru arašídu. Podobným směrem mají nyní mířit další obce...

Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou - 3 - Kruhovy objezd ve tvaru arasidu 03Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou - 4 - Kruhovy objezd ve tvaru arasidu 04
...komplikace jím chce pomoci řešit třeba americké Beech Grove

Zdroj: Drive Tribe

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.