Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Otevřen byl první kruhový objezd ve tvaru arašídu, řeší hned dva problémy najednou
14.1.2020 | Petr Prokopec
Kruhový objezd je už z podstaty svého jména obvykle kruhový, ve Francii ale přišli s inovací, která z něj dělá spíše objezd arašídový. Má usnadnit konstrukci i zvýšit bezpečnost.
První kruhové křižovatky se objevily ještě před příchodem automobilu, už na sklonku 18. století. Záhy se staly velmi populárními, pročež je bylo možné najít v Německu, Francii i ve Spojených státech. Nicméně s příchodem dvoustopých dopravních prostředků a zejména poté, co došlo k navýšení jejich rychlosti, začala obliba tohoto typu křížení silnic rapidně klesat. Kruháče totiž byly pro automobily špatně řešeny, neboť buď umožňovaly vysokou nájezdovou rychlost či naopak bylo nutné úplně zastavit a poté prudce odbočit. Obojí šlo proti bezpečnosti i průchodnosti.
Od 60. let minulého století jsou ale kruhové křižovatky či kruhové objezdy zejména v Evropě opět v módě. Nájezdy a výjezdy jsou daleko plynulejší, jakkoliv samotný tvar se příliš nezměnil. Tedy až dosud, neboť minulý týden došlo po několikatýdenním zkušebním provozu ke slavnostnímu otevření kruhového objezdu, který už není kruhový.
Stalo se tak ve městečku Nozay ležícím nepřekvapivě ve Francii v departementu Loire-Atlantique, kde si kruhové objezdy oblíbil jako málokde jinde. Místní radnice nechala kousek od Nozay vystavět kruhový objezd ve tvaru arašídu a nápad si pochvaluje - podle ní výrazně navýšil bezpečnost provozu.
Dříve totiž v těchto místech docházelo k dvojímu klasickému křížení, které navíc bylo velmi těsně u sebe. To vedlo jak ke zpomalení dopravy a tvorbě dlouhých kolon, tak hlavně k častým dopravním nehodám. S obojím je ale nyní konec, neboť pomocí neobvyklého tvaru se povedlo propojit hned několik komunikací, které na sebe přímo nenavazovaly, bez nutnosti překládat samotné silnice. S obvyklým kruhovým tvarem by to šlo vzhledem k pozici jednotlivých komunikací těžko, proto byl zvolen oválný tvar. A ony výkusy po delších stranách? Ty jsou tu proto, aby řidiči nezrychlovali na příliš vysokou rychlost.
Město přišla stavba na 720 tisíc Eur (cca 18,15 milionu korun), což není zanedbatelná částka, je ale pořád nižší než jiná alternativní řešení. Při zkušebním provozu ale došlo je snížení počtu nehod a řidiči si jej údajně pochvalují - ti aktivnější v něm spatřují malý závodní okruh.
Tvar arašídu tedy bude využit v dalších částech země, stejně jako se o něm hovoří také v Americe. Konkrétně by takový objezd měl vyrůst v Beech Grove v Indianapolis, kde se již povedlo zajistit sumu ve výši jednoho milionu dolarů (25,2 mil. Kč). Ač tedy Státy nebudou první, nejspíše přijdou s něčím extra. Vznikne tedy uvnitř třeba fast food? To teprve zjistíme.
Francouzské městečko Nozay se pyšní kruhovým objezdem ve tvaru arašídu. Podobným směrem mají nyní mířit další obce...
...komplikace jím chce pomoci řešit třeba americké Beech Grove
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 40 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 40 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 5 hodinami