Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív

Pandemie koronaviru má pozoruhodné dopady a tento je jedním z nich. Už dříve zajímavé zboží je nyní žádané tak moc, že i jindy slušné firmy berou od koho mohou, jinak nemají šanci opravit auta svých zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív

6.5.2021 | Petr Prokopec

Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív

/

Foto: Škoda Auto

Pandemie koronaviru má pozoruhodné dopady a tento je jedním z nich. Už dříve zajímavé zboží je nyní žádané tak moc, že i jindy slušné firmy berou od koho mohou, jinak nemají šanci opravit auta svých zákazníků.

Pokud si dnes vyrazíte koupit nové auto, možná se budete divit, jak to probíhá. Ze všech stran slyšíme o nedostatku čipů, který způsobuje tak velká omezení na straně výroby aut, že je nových vozů přes omezenou poptávku málo. Je to fakt, jde ale jen o jeden aspekt, potíže jsou na mnoha úrovních.

Měli jsme nedávno tu čest asistovat při výběru jednoho nového BMW a byl to skutečně bizarní proces. Na jednu stranu je třeba kvitovat, že Mnichov umí vyrobit téměř všechny modely a relativně rychle, ovšem ne v obvyklé podobě. Chcete třeba parkovací asistent s 360° pohledem kolem vozu? Smůla, není a nebude, můžete mít jen základní asistent s obvyklou parkovací kameriu. Chcete masážní sedadla pro řadu 5? Nejsou. Chcete M-sportovní sedadla pro řadu 3? Nejsou. Chcete jiné než modré třmeny brzy pro eMkové modely? Nejsou a nebudou, letos zřejmě už vůbec. Tak lze pokračovat ještě chvíli a neděláme si iluze, že to u jiných značek vypadá jinak.

Některé tyto nedostatky jsou dány oněmi čipy, další ale nikoli, jde o nedostatek jiných dílů, kterých se z toho či onoho důvodu nevyrábí dost. Takové komponenty ale nechybí jen při výrobě nových aut, chybí i servisům a přesně to rozjelo novou éru krádeží dílů z aut. Poptávka po chybějících komponentech je velká a ochota servisů nakupovat i mimo oficiální kanály taktéž, což pochopitelně žene ceny nahoru a motivuje zloděje, aby „dodávali”, co je žádáno.

O rostoucí kriminalitě na tomto poli je slyšet z řady míst světa, naposledy od policistů z Eastpointe v americkém Michiganu. Ti oznámili, že jen na počátku tohoto týdne zaznamenali jedenáct telefonátů informujících o krádeži volantu, jde ale jen o jasněji zdokumentovanou špičku ledovce. Incidentů je daleko více právě z výše zmíněných důvodů - i airbagů se vyrábí málo a servisy opravující auta mají vůbec nedostatek, neboť výrobci preferují automobilky a ty pochopitelně výrobu nových vozů. I oficiální servisy se tak uchylují k výkupu použitých dílů za hotové bez dalších otázek.

Právě tyto praktiky vedly k navýšení četnosti krádeží, jejichž obětí se v USA stávají mimo jiné Chevrolety Malibu a Equinox. Proč si zloději berou na mušku právě tyto dva vozy, nebylo vysvětleno, dá se však předpokládat, že ve hře je jejich velké množství (každoročně se prodá souhrnně okolo půl milionu kusů jen ve Státech) i nižší úroveň zabezpečení. Oba vozy totiž patří mezi to nejlevnější, co Chevrolet nabízí. S tím pak ve výsledku koresponduje i chování zákazníků servisu a servisů samotných.

V případě levných aut totiž každý netouží po zcela novém originálním volantu, který včetně airbagu a veškeré elektroniky může vyjít i na několik tisíc dolarů. Řešením jsou kousky z druhé ruky, které jsou povětšinou k mání za nějakých 200 až 300 USD (4 300 až 6 500 Kč). Policie je přitom bezradná a lidem doporučuje, aby svá auta parkovali v garážích, pod světly nebo v blízkosti kamer.

Je přitom třeba dodat, že volanty se kvůli airbagům kradly vždy, už dosud si zloději měli jejich odcizováním vydělávat zhruba 50 milionů dolarů ročně (1,07 miliardy korun). Jejich nedostatek je ale evidentně přiměl k větší aktivitě, podle policistů násobně větší. Je pak zřejmě jen otázkou času, než dojde na další takto odcizitelné komponenty slušné hodnoty - kde je poptávka, vznikne i nabídka.


Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 1 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 01Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 2 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 02Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 3 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 03Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 4 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 04Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 5 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 05Pandemie rozjela novou éru krádeží dílů z aut, zloději mají žně jako nikdy dřív - 6 - Chevrolet Malibu 2016 a Equinox 2018 ilustracni foto 06
V USA se nyní kradou hlavně volanty z Chevroletů Malibu a Equinox. V obou případech se jedná o vozy ze spodního spektra nabídky značky, které tak mohou mít horší zabezpečení. Zvýšené riziko krádeže se ale týká prakticky všech aut, airbagů se nevyrábí dost. Foto: Chevrolet

Zdroj: Fox 2

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.