Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paradox: za manuály alespoň v pár autech vděčíme zemi, kde je skoro nikdo nechce
21.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ruční řazení bylo dříve u výkonnějších aut standardem, dnes zřídka dostanete něco jiného než automat. A nadšenci z Evropy za těch pár výjimek nemohou.
Ještě před 10 až 20 léty bylo skoro nemyslitelné, aby sportovní auto nenabízelo manuální řazení. Často nabízelo jen takové, kvůli zapojení řidiče do hry, úspoře hmotnosti, lepší výsledné dynamice, kde čemu. Automaty se ale od té doby staly citelně lepšími a leckdy i rychlejšími, začaly mít díky více kvaltům s dlouhými posledními převody nižší normovanou spotřebu a také lépe odolávaly neopatrnému zacházení zákazníků, a tak s nimi začalo být spojováno podstatně méně záručních oprav.
Zejména kvůli těmto faktorům je mnohé automobilky začaly silně preferovat a zákazníci protestovali jen z menšiny. Rychle se tak stalo, že ryze manuální BMW M začaly být primárně „automatická”, Ferrari postupně přešlo jen na automaty a nedávno jej následovalo i Lamborghini. Zdálo se, že stejnou cestu nastoupí i Porsche a manuální převodovky u svých aut vypustí i ono. Poté, co se manuál ztratil z nabídky 911 991 GT3, kdysi též ryze „manuálního stroje”, málokdo věřil, že se něco změní. Jenže trh ukázal, že se s tím nemíní spokojit a začal hnát ceny předchozích GT3 verzí do astronomických výšin.
Porsche zareagovalo Caymanem GT4 a 911 R, po kterých se jen zaprášilo. Také u modelu 911 GT3 vrátilo manuál do hry a navíc jej u verze Touring nabízí jen jako jedinou volbu. Říkáte si, že Porsche prostě nemohlo ignorovat skupinku nadšených řidičů, která nemá hluboko do kapsy? Ano, vlastně ano, pozoruhodné ale je, odkud se tito lidé primárně rekrutují.
Podobně jako v případě BMW, které ještě někde nabízí BMW M6 F13 s manuální převodovkou, přišel hlavní impuls pro změnu strategie ze zámoří, z USA. Američané všeobecně preferují automaty a znalost řízení aut se třemi pedály a „fofrklackem“ tam není úplně rozšířená. Jenže současně je tam velká skupina nadšenců, kteří to s manuály umí a také si auta s nimi - a jen s nimi - kupují. Potvrzuje to šéf tamního zastoupení Porsche Joe Lawrence. V USA je 20 až 25 procent Porsche 911 Carrera objednáváno s manuálem, u modelů 718 Boxster a Cayman je toto číslo ještě vyšší.
„V případě 911 R jsme zjistili, že Amerika kráčí v čele poptávky po manuálu. PDK je úžasnou záležitostí, každý ví, že na závodním okruhu je s touto převodovkou rychlejší, ale mezi nadšenci je stále skupina opravdových puristů požadujících manuální převodovku,“ říká Lawrence. A dodává, že ačkoliv PDK díky své rychlosti na čas potlačilo zájem o třípedálovou koncepci, ta se nyní opětovně vrací zpátky na výsluní.
Tento obrat je velmi dobrou zprávou pro všechny, kdo po manuálním Porsche touží. Díky opravdu početné americké klientele automobilka hodlá tuto převodovku i nadále ponechat ve své nabídce, ačkoliv to ještě před pár lety vypadalo na absolutní konec. Zejména kvůli evropskému publiku. Zájem o manuály u Porsche v Evropě klesl pod 10 procent, což z této převodovky činilo ohrožený druh.
Zlenivěli Evropané? Či již netouží po zábavě za volantem, jen po rychlých časech na okruhu? Ne až tak úplně, jde tu do značné míry o opačné společenské vnímání stejné věci. Manuální řazení má v Evropě většina aut (asi dvě třetiny), a tak pokud někdo chce ukázat, že „na to má”, připlatí si za automat. V Americe je u běžných aut naprosto dominující řazení samočinné (přes 95 procent), a tak pokud někdo chce ukázat, že „je víc”, že je fajnšmekr, volí ruční řazení. Manuál je v USA „status symbol”, je to znak toho, že majitel vozu umí řídit lépe než naprostá většina ostatních, a tak je u aut pro náročné řidiče vyhledáván i proto.
Jen díky Američanům je tak nyní podle Lawrence globální zájem o manuály na takové úrovni, že se vývoj a výroba těchto skříní značce znovu vyplácí a nehodlá s nimi přestat. „V dohledné budoucnosti s nimi budeme u dvoudveřových sportovních vozů nadále pokračovat,“ uzavírá. Díky za to, Ameriko, tohle bychom od tebe vážně nečekali...
Nejžhavější novinkou Porsche je 911 GT3 Touring - tedy model, který se pyšní pouze manuální převodovkou
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva