Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude

V reakci na Dieselgate chce PSA zveřejnit, kolik jeho auta spotřebují „v reálném světě”. I tak ale bude muset použít nějak standardizovanou metodiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude

27.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V reakci na Dieselgate chce PSA zveřejnit, kolik jeho auta spotřebují „v reálném světě”. I tak ale bude muset použít nějak standardizovanou metodiku.

Peugeot Citroën Automobiles zveřejní reálnou spotřebu některých svých modelů. Koncern to uvedl na konferenci pořádané v Paříži. Vozy těchto dvou značek podle oficiálních slov koncernu nikdy nepoužívaly podvodný software při zkouškách. Bude zveřejněna reálná spotřeba „hlavníc” modelů" těchto značek, dozvídáme se také, a měla by být na světě na jaře roku 2016.

Tento krok lze vnímat jako snahu marketingově zužitkovat kauzu Dieselgate, třebaže tato aféra už v éteru pomalu přestává rezonovat. Tím spíš ale je vidět krok PSA. Důvod, proč budeme na ona reálná čísla čekat několik měsíců, je ten, že automobilka nyní zkoumá, jaký testovací cyklus pro získání skutečné spotřeby použije.

Pochopitelně totiž nemůže postavit auta na silnici, změřit nějakou spotřebu v reálném světě a tu zveřejnit - je tu příliš mnoho proměnných, které do spotřeby paliva promlouvají. Proto se také jak testy NEDC, tak i chystané WLTP vždy provádějí v laboratoři, jinde nezajistíte přesně stejné podmínky pro všechny.

Právě WLTP si dovolíme odhadnout na horkého kandidáta pro tohle měření. Tento cyklus je totiž označován za „bližší reálnému světu”, ovšem v něm naměřené hodnoty spotřeby nejsou výrazně odlišné od výsledků měření dle NEDC. Zejména auta s většími a silnějšími motory si ve WLTP často vedou lépe než v NEDC, jak ukázalo srovnání.

Druhou variantou je něco na způsob pokusu, který Peugeot provedl s modelem 208 1,6 BlueHDi 100. Tento vůz ujel na jednu 43litrovou nádrž 2 152 kilometrů a nikoliv v laboratoři, nýbrž na asfaltu. Znamená to spotřebu asi 2 litry na 100 km a nikoli laboratorní. Jenže to nebyl asfalt běžné silnice, nýbrž testovací okruh Peugeotu, po kterém jezdci kroužili přes 38 hodin průměrnou rychlostí ani ne 60 km/h. Jak je takto dosažená hodnota spotřeby směrodatná pro reálný život každého z nás, si asi dovedete představit.

PSA tedy může udělat něco na tento způsob, najmout Gerharda Plattnera a nechat jej korzovat Francií. I tehdy bude vypovídací hodnota minimální, o reálnou spotřebu ale půjde. Samozřejmě, může také postavit svá auta na silnici, najezdit s nimi třeba 1 000 kilometrů a z množství spotřebovaného paliva vypočítat průměrnou spotřebu paliva, jenže to téměř jistě neudělá. Už proto, že by se také mohlo stát, že by naměřená čísla byla třeba o 50, třeba o 70 % výše než u současných tabulkových hodnot a takovými čísly by se PSA asi těžko chlubilo.

Pozoruhodné na každý pád je, že se máme údajně dozvědět čísla spotřeby a emisí CO2, nikoliv oxidů dusíku, které jsou v rámci Dieselgate tím hlavním a které patří k nejvíce škodlivým emisím naftových motorů. Zatím ale není známo, jestli toto nové měření podstoupí jen dieselové nebo i benzínové motory.

Na výsledky nového měření si zatím počkejme. Výsledky můžeme odhadovat do okolí současných tabulkových čísel, jak stojí i výše, a asi nebudeme moc daleko od pravdy, ale přesto si počkejme na vývoj. Může být zajímavý.


Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude - 1 - peugeot bluehdi logo 01Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude - 2 - peugeot bluehdi logo 02Peugeot a Citroën zveřejní reálnou spotřebu svých aut. Zase tak reálná ale nebude - 3 - peugeot bluehdi logo 03
Peugeoty s motory BlueHDI mají velmi nízkou tabulkovou spotřebu paliva a nové měření to těžko změní


Motory BlueHDI používají k redukci NOx močovinu, tedy AdBlue

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.