Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Po českých silnicích jezdí stále starší auta. Je to ale opravdu takový problém?
26.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Statistiky jasně ukazují, že český automobilový park loni opět zestárl. Znamená to ale nutně, že je Česko jedno velké pojízdné vrakoviště?
Motorová vozidla v České republice stárnou. To je zpráva, která se v posledních letech opakovala rok co rok a ani za uplynulých 12 měsíců se na tomto trendu nic nezměnilo. Dle dat Svaz dovozců automobilů (SDA) činilo k 31. prosinci 2017 průměrné stáří osobního auta registrovaného v českých luzích a hájích 14,62 roku, přičemž v roce 2016 to bylo 14,48 roku. Celkově registrovaných aut také stále přibývá - ke stejnému datu jich bylo celkem 5,593 milionu kusů, což je o 224 tisíc více než v předchozím roce.
Základní fakta známe, ale věk roste nejen českým osobním vozům. Lehká užitková vozidla v tuzemsku zestárla na průměr 12,09 roku, autobusy na 14,49 let, kategorie nákladních automobilů vykázala rovněž věk vyšší než o rok dřív čili 18,84 roku a všechny traktory průměrně zestárly na 31,86 roku. A ani ostatní motorová vozidla kategorie L s věkem 32,8 let nezaostávají za společným trendem. Sečteno a podtrženo napříč kategoriemi se na konci roku 2017 nacházelo v registru celkem 7,656 milionu kusů vozidel (o 274 tisíc kusů více než v roce 2016) s průměrným stářím 17,54 roku.
Průměrný věk se zdá být tragický a jeho vývoj ještě horší, však jsme v souvislosti s těmito čísly pravidelně zavalování zprávami o „vrakovišti Evropy”. Pozitivnější myšlení může vyvolat skutečnost, že v roce 2017 padl rekord registrací nových osobních automobilů, pozoruhodné ovšem je, že ani přes tento fakt průměrné stáří aut nezamířilo opačným směrem. Však si představte, kolik relativně starých aut muselo být dovezeno, aby ani statisíce nových vozů nezvrátily dosavadní trend. Takže opravdu vrakoviště? Je to spíše věc úhlu pohledu.
Důležité je uvědomit si, co dnes znamená 15 let staré auto a co totéž znamenalo dříve. Auta ušla za poslední dekády ohromný kus cesty a mnohem méně se dnes potýkají s problémy, které je dříve nemilosrdně posílaly na vrakoviště. Řeč ze zejména o korozi, která sice není zcela vymýceným jevem, také je ale opravdu výjimečné, aby vůz vyrobený v posledních dekádách podstatně korodoval. Podobně můžeme hovořit o technice - motory, převodovky, podvozkové díly, elektronika a další drahé součásti byly na přelomu milénia už na takovém stupni vývoje, že snadno odolávají desítkám let stáří i statisícům najetých kilometrů.
Zatímco před 14,5 roky bylo takto staré auto Škoda Favorit, dnes je totéž třeba BMW řady 3 generace E46 na vrcholu své slávy. Věk je prostě jen číslo na papíře, které v průběhu času mění svůj význam - 15leté auto dnes a 15leté auto v roce 1980 jsou dvě úplně jiné věci. A je tu ještě jeden podstatný faktor - nová auta se vzdalují zákazníkům jako nikdy dříve kvůli tomu, jak moc musí brát ohledy na všemožné regulace. Není pak divu, že si někdo raději koupí ojetou Škodu Rapid 1,2 TSI místo toho, aby běžel pro novou verzi s ne až tak povedeným tříválcem 1,0 TSI. Tohle možná s průměrným věkem tolik nezahýbe, ale platí to i dále do minulosti - lecjaký fanda více ocení trojkové BMW s řadovým šestiválcem bez turba než nový model s čtyřválcovým dvoulitrem. Koupil by si nové, má na něj, ale nechce ho. Tak si doveze třeba z Německa pěkný ojetý kus, klidně 10 či 15 let starý.
Že jsou auta starší zkrátka ještě neznamená, že jsou horší. Však si vedle sebe dejte zemi plnou 15letých Škod 120 v roce 2000 a zemi plnou 15letého... čehokoli v roce 2018. Autopark může být formálně starší, ale to je celé - evoluce se postarala, že jezdíme stále lepšími vozy navzdory tomu, že papírově stárnou. A nakonec i kvůli tomu nemáme důvod kupovat pořád nová. Pokud má někdo dnes zachovalý VW Golf IV z konce 90. let, je to 20 let starý vůz. Ale pokud s ním najezdí pár tisíc kilometrů za rok, může mu sloužit další dekádu bez problémů.
SDA říká, že potíž je v tom, že počet prodaných nových vozů sice roste, ale zároveň neroste množství vyřazených starých aut. Ani to ale není tak úplně problematické - že si někdo staré auto nechá ještě neznamená, že s ním bůhvíjak intenzivně jezdí. Prostě se jej nezbavuje, co je na tom špatného? Navíc je třeba dodat, že tohle má na svědomí i nevítaná ekologická daň, která podporuje zvyk motoristů dojíždět stará auta do úplné smrti. Nepříliš movití lidé by si jistě koupili alespoň o trochu novější ojeté auto, ale pokud je jeho cena zatížena dalším poplatkem, raději si nechají to své...
Máme zkrátka pocit, že i když český autopark vypadá na papíře čím dál tragičtěji, jeho realita zase tak tragická není. Že když se podíváme kolem sebe, nevidíme záplavu vraků - naprostá většina aut v reálném provozu jsou relativně nové vozy, které nejsou nebezpečné jejich řidičům, jiným řidičům, ani okolnímu prostředí. Věk nevěk, kdo by pohrdl BMW M3 CSL? Právě tohle auto je v tuto dobu auto akorát 14,5 roku staré a k vraku má opravdu hodně, hodně daleko...
Takto vypadá vývoj počtu registrovaných aut v ČR a jejich stáří v posledních letech
BMW M3 E46 CSL dnes ani mladší než 14-15 let být nemůže. Je na něm něco špatného?
Zdroj: SDA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva