Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku

Máte pocit, že tohle už jste jednou slyšeli? Nejde o déjà-vu, Evropská unie dál topí pod kotlem regulací a automobilkám z toho dobře není, znovu budou muset ořezat své nabídky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku

5.5.2019 | Petr Prokopec

Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máte pocit, že tohle už jste jednou slyšeli? Nejde o déjà-vu, Evropská unie dál topí pod kotlem regulací a automobilkám z toho dobře není, znovu budou muset ořezat své nabídky.

S posledním dnem loňského srpna je spojen i konec jedné automobilové éry. Čtvrtstoletí starý a realitu dávno nereflektující cyklus měření spotřeby zvaný NEDC byl nahrazen metodikou WLTP, která skutečný svět odráží o trochu více. Tento krok byl však spojen s novou homologací všech aut v prodeji, která výrobcům nadělala neskutečné problémy.

Dříve totiž stačilo protáhnout testem základní provedení té které motorizace a certifikace platila s dopočítanými odchylkami i pro veškeré deriváty. Nyní jsou ale úřady toho názoru, že je třeba zkoumat přesný vliv na spotřebu u každé drobnosti, která ji může ovlivnit. Každá odchylka, skutečně cokoli včetně třeba velikosti kol či rozsahu výbavy, si proto vyžádá kompletně nový homologační proces.

V kombinaci s nástupem nové emisní normy Euro, která mimo jiné vyžaduje filtry pevných částic u benzinových motorů s přímým vstřikem paliva, tak řada aut dočasně nebo natrvalo zmizela z trhu. Výrobci tyto vozy zkrátka znovu nehomologovali - obvykle šlo o příliš okrajové typy, aby mělo smysl je byť jen složitě homologovat, natož pak měnit jejich konstrukci. Že to odnesly hlavně výjimečné, typicky výkonné verze z okrajů nabídky, nemusíme připomínat.

Dnes se zdá být po bouři, byť některé automobilky se z šoku vzpamatovávají dodnes. Například BMW už rok nenabízí M3 a ještě asi rok ji nabízet nebude, nebo vám dodnes neprodá žádnou variantu M50i, Audi zrušilo většinu benzinových S a zkuste se zeptat na modely s písmeny RS ve znaku. Přesto si i za této situace můžeme říci, že nás čeká další hurikán.

Loňské čistky byly totiž jen jakýmsi prvním kolem. Letos v září bude uvedena v platnost jednak nová emisní norma Euro 6d-TEMP, především ale také druhá fáze WLTP. Kvůli té nabídka automobilek znovu pořádně prořídne, hlavně u těch výrobců, kteří mají rozsáhlé portfolio motorů a převodovek. EU totiž bude nově povinně vyžadovat EVAP, tedy test evaporace. Tato zkouška není úplně nová, nicméně dosud probíhala tím způsobem, že vůz byl na 24 hodin odstaven v kontrolovaném prostředí a poté bylo zjišťováno, kolik paliva se vypařilo z nádrže.

Nově je požadována 48hodinová lhůta, tedy dvojnásobně dlouhá doba. Pro samotné výrobce přitom není problémem ani tak skutečnost, že by se během dvou dnů z nádrže odpařilo velké množství paliva, které by následně bylo započítáno do udávané spotřeby. Obavy budí hlavně ona doba potřebná nově na absolvování testů. Dle automobilek se totiž nová homologace nezvládne vyřídit do dvou týdnů, realitou jsou spíše tři. Nepřekvapí tedy, že u VW Group technici momentálně jedou na tři směny, aby toho stihli co nejvíce.

I tak ovšem německý koncern přiznává, že nabídky jednotlivých značek budou opětovně čítat více děr než ementál. Za tento stav lze pak stoprocentně vinit Evropskou unii, která znovu dokázala, že ji vůbec nezajímá reálná proveditelnost jejích plánů. Pokud by totiž stála nohama na zemi, dala by výrobcům více času na realizaci nové homologace. Ti však dostali pouze deset měsíců, neboť regule byly definitivně schváleny na konci listopadu. Jak pak již bylo řečeno, platit začínají s počátkem letošního září.

Před laboratořemi se tedy nyní začínají tvořit fronty, pro výrobce však proces nekončí opuštěním testovacích areálů. Absolvovat musí také proceduru RDE, která spočívá v měření spotřeby paliva na reálných silnicích. I ta je nově delší než dříve, neboť trasa byla natažena z 11 na 23 kilometrů. Kromě toho došlo k navýšení maximálky ze 120 na 131 km/h, celkový průměr pak vzrostl ze 34 na 46 km/h. Vše přitom zabere půl hodiny čistého času, tedy dvakrát delší dobu než dříve. To je sice v rámci jednoho vozu krátká chvíle, nicméně třeba u koncernu VW se celé portfolio modelů počítá na tisíce jednotlivých provedení.

Ani letošek tedy nebude pro automobilky jednoduchý, připravovat se navíc musí na ještě tvrdší chvilky, které budou spojené se snížením limitu emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Je tak skutečně třeba se začít připravovat na dobu, kdy verze aut s vyšším výkonem jednoduše skončí. A pokud se vrátí, pak víceméně jen v hybridizovaném provedení či třeba jen v kombinaci s automatickou převodovkou nebo jinými omezeními. Pokud tedy máte zálusk na některou ze zajímavějších motorizací, bude dobré raději nakupovat rychle, stejně jako loni - nabídka aut letos v létě květnatá znovu nebude.


Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 1 - VW WLTP 2018 problemy 01Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 2 - VW WLTP 2018 problemy 02Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 3 - VW WLTP 2018 problemy 03Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 4 - VW WLTP 2018 problemy 04Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 5 - VW WLTP 2018 problemy 05Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku - 6 - VW WLTP 2018 problemy 06
Koncern VW byl kvůli členitosti svého portfolia zasažen novými homologacemi nejvíce. Letos ho čistky v nabídkách čekají nanovo, stejně jako ostatní výrobce

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše