Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc

Automobilky občas podlehnou přesvědčení, že jsou chytřejší než trh, že lidem nějakým způsobem „vnutí” typ auta, o který historicky nestojí. Naposledy si to myslel Jaguar s XF Sportbrake.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc

4.10.2020 | Petr Miler

Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc

/

Foto: Jaguar

Automobilky občas podlehnou přesvědčení, že jsou chytřejší než trh, že lidem nějakým způsobem „vnutí” typ auta, o který historicky nestojí. Naposledy si to myslel Jaguar s XF Sportbrake.

Ač se nám to jako Evropanům nemusí zdát, zdejší trh s auty má řadu specifik, která neplatí téměř nikde jinde na celém světě. Kupujeme tu vozy velmi malé, s velmi malými motory, prodává se tu výjimečně mnoho aut s manuálními převodovkami a přes pokračující ústup ze slávy pořád nebývale často volíme dieselové motory. Důvody jsou různé, od regulací v té či oné oblasti, přes historicky stísněnější centra měst nebo ceny paliv až po prosté zákaznické preference vyplývající z historických zvyklostí. Zejména jimi je dána místní masivní obliba kombíků, hlavně pak těch drahých.

Auta s tímto typem karoserie neznamenají nic velkého prakticky nikde jinde a pokud, tak jen v nižších segmentech trhu jako utilitární záležitost. Ne tak v Evropě. Z kombíku se tady stal jakýsi symbol životního stylu a čím výše jdete s cenou auta, tím více jsou paradoxně preferovány. Z takových Audi A6 je Avantů valná většina, spousta je i BMW 5 Touring a Mercedesů E kombi. Záplavu tvoří i kombíky nižších tříd těchto značek a spousta je též Passatů, Superbů nebo Mondeí kombi.

Už zmíněné Audi dokonce zašlo tak daleko, že modely RS vám obvykle s jinou karoserií než kombi neprodá. V USA nic takového neplatí. Tam jsou kombíky obecně na okraji zájmu, vládu dávno převzala SUV. Spojení „prémiový kombík” je tam skoro sprostá fráze, neboť lidé v USA vnímají kombi podobně jako my u nás MPV - neatraktivní auta pro otroky rodin bez životní perspektivy, s nadsázkou řečeno.

Přesto se čas od času někdo pokusí s kombíky v USA uspět. Letos za oceán vyrazilo Audi s novou RS6 a jen čas ukáže, jestli si ji nekoupí více než pár hladových nadšenců. V minulosti se o pokusilo třeba BMW s řadami 3 a 5 Touring, dnes už ve Státech neprodává ani jednu. V roce 2017 se pak do party přidal Jaguar a on i jeho dealeři toho mohou dodnes jen litovat.

Model XF jako takový není v USA zrovna hit, zvláště po příchodu SUV F-Pace. Za roky 2018 a 2019 se tak v Americe prodalo 3 495 XF, což je velká bída. A letošních 349 prodaných vozů situaci skutečně nevylepšuje. Představa Britů, že praktičtější verze prodeje zase nakopne, byla naprosto naivní a dealeři, kteří tyto vozy naskladnili, se jich už po léta neúspěšně zbavují. Například loni Jaguar prodával v celých Státech obvykle jen desítky XF měsíčně a byť prodeje Sportbraku nereportuje zvlášť, i jeden prodaný kus za každý měsíc by byl úspěch.

Někteří dealeři totiž dodnes neprodali ani auta naskladněná na sklonku roku 2017 a na inzertních webech v USA najdete řadu vozů z let 2017 až 2019, které na zákazníka marně čekají roky. A nemohou ho najít ani dnes, kdy jsou nabízeny se slevami typicky okolo 17 tisíc dolarů (bezmála 400 tisíc Kč), v extrému až 26 tisíc dolarů (600 tisíc Kč). To jsou jsou v případě nových aut v USA velké pobídky, ani tak se ale vozy nedaří prodat.

Jsme si celkem jisti, že Jaguar tento experiment nebude opakovat, stejně jako se před ním poučilo BMW. A ještě před ním Audi, které se možná znovu přesvědčí se zmíněnou RS6. Jen Mercedes - zdá se - drží prodeje kombíků v USA na alespoň nějak snesitelné úrovni. Těžko říci, proč si Britové mysleli opak, ale Američané zkrátka na drahé kombíky historicky neslyší, stejně jako většině z nich nevoní diesely. A malá auta jako VW Polo - v Evropě jeden z bestsellerů - se tam neprodávají vůbec téměř od žádné značky. Možná je načase vzít to jako fakt.


Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 1 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 44Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 2 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 45Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 3 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 46Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 4 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 48Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 5 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 49Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 6 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 50Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 7 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 26Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 8 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 27Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 9 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 28Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 10 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 30Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 11 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 31Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 12 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 32Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 13 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 33Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 14 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 35Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 15 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 36Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 16 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 41Pokus uspět v USA s evropskou libůstkou je propadák, nepomáhají ani slevy 400 tisíc - 17 - Jaguar XF Sportbrake 2017 oficialni sada 42
S tímto kombíkem se Jaguaru pokusil uspět v USA a dobře to nedopadlo. Až tři roky staré skladovky se nedaří prodat ani přes ohromné slevy. Ilustrační foto: Jaguar

Zdroj: Autotrader

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.