Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji

Elektromobily si hledají místo na trhu obecně obtížně a výjimkou zjevně nejsou ani dodávky. Pokus Volkswagenu o elektrický náklaďák dne startuje na 1,6 milionu Kč, ani za 900 tisíc ale jako lehce jetý na dračku nejde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji

27.4.2020 | Petr Prokopec

Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily si hledají místo na trhu obecně obtížně a výjimkou zjevně nejsou ani dodávky. Pokus Volkswagenu o elektrický náklaďák dne startuje na 1,6 milionu Kč, ani za 900 tisíc ale jako lehce jetý na dračku nejde.

Spousta lidí si sice elektromobily spojí pouze s Teslou, pohonu aut elektřinou se ale už léta věnují prakticky všechny automobilky. A nezůstávají pouze u osobních aut, stranou jejich zájmu nezůstávají ani ta nákladní. Výjimkou není ani Volkswagen, který v roce 2017 přišel s druhou generací dodávky Crafter. Na té již nespolupracoval s Mercedesem jako v případě předchůdce a její výrobu přesunul do Polska a po dvoulitrovém turbodieselu nabídl tento vůz v roce 2018 také v elektrickém provedení.

Právě Volkswagenu e-Crafter se dnes podíváme na zoubek. Tato verze se totiž hojně objevuje i v nabídkách obchodníků s ojetinami, což je s ohledem na jeho velmi krátkou kariéru poněkud překvapivé. Při bližším zkoumání všech inzerátů je sice zjevné, že jde hlavně o předváděcí vozidla, která mají najeto jen několik málo tisíc kilometrů, ovšem i tak jde o pozoruhodný krok. Aut je hodně, kilometrů málo, ceny o desítky procent nižší a přesto se nabídka jen rozšiřuje. Tohle auto zájem evidentně míjí dalekým obloukem.

Elektrické provedení totiž hodně zaostává i za levnější dieselem a jen dokazuje, že minimálně ve chvílích, kdy potřebujete naložit větší náklad, a ten dovézt alespoň na střední vzdálenost, není adekvátní náhradou. Do verze se spalovacím ústrojím je možné naložit až 3 026 kilogramů, přičemž 75litrová palivová nádrž je zárukou nemalého dojezdu. I při plném zatížení byste totiž aspoň 500 kilometrů měli zvládnout bez většího sebezapření. Dotankování se pak odehraje v řádu minut.

Stačí ale přesednout do e-Crafteru a rázem se můžete těšit maximálně jen deklarovanou ochranou životního prostředí. Na praktičnost dieselového sourozence ovšem stoprocentně zapomeňte, neboť vůz vládne pobrat maximálně 1,72 tuny nákladu. A jelikož nakonec nedostal ani baterie o kapacitě 43 kWh, jakými se pyšnil koncept z roku 2017, nýbrž pouze 35,8kilowatthodinové, rázem tu máme dojezd pouze 173 km. To je však udávané maximum, jež navíc nepočítá s plnou zátěží.

Reálně se tedy dá počítat spíše se zlomkovým dojezdem, však baterie mají třetinu kapacity akumulátorů nejlepších osobních Tesel. O bůhvíjaké provozní efektivitě také nemůže být řeč, neboť Volkswagen ve snaze o zjednodušení vůz neosadil regenerativními brzdami. Spolehnout se tak můžete maximálně na rychlodobíjení, které vám dočerpá 80 procent kapacity za 45 minut. Ani pak si ale moc nesjedete nebo nejvyšší rychlost je omezena na 90 km/h.

Při pohledu na tyto parametry, vedle kterých se skví cena startující na 1,6 milionech korun, vlastně není vůbec překvapivé, že o e-Crafter není zájem a špatně si hledá zákazníky i jako ojetina. Auto tak velmi rychle klesá na ceně - auta s méně než 5 000 km lze pořídit od 900 tisíc korun, vyobrazený pár měsíců starý exemplář s 3 100 km pak již na hodnotě ztratil přes 400 000 Kč. Ani ten ale z nabídky prodejce ne a ne zmizet.


Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 1 - VW e-Crafter jako ojetina 01Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 2 - VW e-Crafter jako ojetina 02Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 3 - VW e-Crafter jako ojetina 03Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 4 - VW e-Crafter jako ojetina 04Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 5 - VW e-Crafter jako ojetina 05Pokus VW o elektrickou dodávku je propadák, nikdo ji nechce ani o statisíce levněji - 6 - VW e-Crafter jako ojetina 06
Volkswagen e-Crafter se neprodává a i předváděcí kusy v bazarech velmi rychle padají na ceně. Při jeho omezených schopnostech to není až tak překvapivé

Zdroj: Marktsplaats.nl přes Autoblog.nl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše