Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU

Tyto motory vznikly v podstatě jen jako úlitba Evropské unii bez podstatného zájmu zákazníků o ně. Přesto jsou i ty se spotřebou příliš vysoko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU

24.1.2020 | Petr Prokopec

Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tyto motory vznikly v podstatě jen jako úlitba Evropské unii bez podstatného zájmu zákazníků o ně. Přesto jsou i ty se spotřebou příliš vysoko.

S novým rokem odstartovala nová automobilová éra. Pro výrobce již definitivně není prioritou design, výkon či třeba konektivita, nýbrž emise CO2. Kdo totiž nesplní limity dané novými pravidly, vystavuje se riziku pokut tak vysokých, že zájem či nezájem zákazníků o samotné vozy v jeho konečném účtování nebude hrát rozhodující roli.

Evropská unie přitvrdila limity i způsoby jejich vymahatelnosti a od letoška požaduje průměrnou spotřebu paliva prodaných vozů odpovídající emisím 95 gramů CO2 na kilometr. Zatím toto číslo musí splnit 95 procent z prodaných vozů, nicméně i tak jde pro automobilky o nemalý problém. Víceméně ani jedna se pod čáru nezvládá dostat, i když z Bruselu přišla menší úlitba.

EU totiž přistoupila na námitky výrobců, jejichž portfolio tvoří hlavně velké, těžké a luxusní vozy. Z toho důvodu sice platí onen limit 95 gramů na kilometr, ovšem zároveň do hry vstoupila i obvyklá hmotnost, jejíž překročení limit zvýší. Stěžejní je v tomto ohledu hodnota 1 379,88 kilogramů - pokud jej nějaké auto překročí, limit se zvyšuje. Každých dodatečných 100 kg se jednoduše vynásobí koeficientem 0,0333, což stanoví dodatečnou povolenou výši emisí.

Jinými slovy, pokud máte vůz vážící 1 479,88 kilo, znamená to, že nemusí dosahovat oněch 95 gramů CO2 na kilometr, ale může emitovat ještě dodatečných 3,33 g/km. I proto je třeba pro takové BMW konečným cílem za celé portfolio průměr 102 gramů, zatímco Fiat, jehož portfolio je tvořeno hlavně malými vozy, se musí dostat na 92 g/km. EU bude tuto kalkulaci používat až do roku 2024.

I přes tyto drobné úlevy je ovšem více než jisté, že příchod nových emisních pravidel neskutečnou měrou zamává s nabídkami výrobců. Stačí si vzít pod drobnohled třeba BMW 116d, tedy vůz, který by asi nikdo nenazval zrovna trhačem asfaltu či škodlivým vozem. Jeho hmotnost navíc činí 1 440 kg, tudíž tu máme jisté zvýhodnění, díky kterému je hatchbacku povoleno produkovat 97 gramů. V normovaných testech ale dosahuje průměru 111 g/km.

Ač bychom tedy BMW 116d běžně nazvali velmi úsporným vozem skoro ušitým na míru emisním regulacím, dle nových pravidel EU tomu tak není a mnichovská automobilka se jen v případě prodeje tohoto modelu může připravit na platbu pokuty ve výši 1 330 Eur (cca 33 500 Kč) za jeden každý prodaný vůz. Za každý nadlimitní gram se totiž platí 95 Eur (2 390 Kč). Počítat s tím musí samozřejmě všichni, tedy i Volkswagen, jenž má v nabídce třeba litrový up! GTI. Jeho 120 gramů CO2 pak vede k pokutě 3 252 Eur (cca 82 000 Kč).

Je skutečně absurdní, že i takto malé a úsporné vozy poháněné agregáty, kterým by leckdo ani neřekl „motor”, jsou spojeny s tak vysokými pokutami. Více než co jiného to ukazuje, že EU před pár lety zkrátka stanovila cíl, který se ji zdál dostatečně ambiciózní, zcela bez ohledu na to, co je reálně dosažitelné. Výrobci udělali první poslední, aby jej splnili a značně odstřihli své produkty od preferencí vlastních zákazníků. Přesto nedosáhli pohledem EU prakticky ničeho - desetisícové pokuty spojené s prodejem i těch nejúspornějších aut na trhu to jasně ukazují.

Je přitom jasné, že pokud by výrobci začali přenášet pokuty na zákazníky, řada aut se stane zcela neprodejnými. Showroomy jsou tak stále více napěchovány hlavně základními motorizacemi, s těmi vrcholnými se naopak začínají prodlužovat dodací lhůty. Tedy za předpokladu, že je v nabídkách ještě najdete, dochází totiž i na nemalé čistky.

Dle společnosti JATO Dynamics zmizelo ve srovnání s listopadem 2018 z britského trhu hned 184 modelů. Oproti dříve nabízeným 7 345 variantám jde sice jen o malou kapku v moři, nicméně je třeba dodat, že úbytek je v posledních letech obecně neobvyklý a často jde o verze, po kterých motoristé touží nejvíce. A pokud nedosáhnou na nové, jen doufají, že si je za čas bude moci koupit jako ojetiny. Ty ale nově logicky nebudou vznikat, a tak se na trhu ojetin čeká růst cen podobných vozů.

Jen umělé regulace trhu ze strany automobilek ale rozhodně stačit nebudou, proto dojde k navýšení tlaku na hybridizaci a elektrifikaci. V tomto ohledu se mohlo zdát, že výrobci poněkud zaspali, ovšem faktem je, že dosud nikdo kromě Tesly neměl k uvedení alternativního pohonu do prodeje důvod. Zájem je mizivý a každý prodaný vůz je spojený se ztrátou.

Nyní jsou tu ale ony přísnější limity, elektromobily tak začínají být v kurzu. Spojena s nimi totiž není jen ona ztráta, ale také papírově nulové emise a dočasně i tzv. superkredity, které jsou v tomto ohledu stěžejní. Výrobci je tak ve výsledku budou ještě velmi rádi nabízet pod cenou, neboť v takovém případě jim hrozí menší prodělek, než kdyby museli platit pokuty EU. Budou tedy raději vyrábět auta nechtěná místo chtěných, a to pod tlakem Bruselu - slovo „absurdní” se znovu dere do úst.

Je tedy jednoduše nutné se připravit na fakt, že evropská automobilová mapa se od letoška zásadním způsobem promění. Řada vozů vypadne z nabídek, další se stanou obtížně dostupnými, jiné nám budou tlačeny, i když o ně nestojíme. Očekávat tak lze zejména zvýšení zájmu o některé ojetiny, neboť na trhu nových aut určité typy zkrátka nebudou nebo jich nebude dost. Kvůli tomu ovšem EU dosáhne pravého opaku toho, po čem touží - místo, aby se emise dále snižovaly, pokles se omezí. I kdyby ale náhodou zjistila, že toto je pravým dopadem, nečekejme sebereflexi, spíše ještě výraznější zásah do našich práv.


Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 1 - VW up GTI 2020 nova sada 01Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 2 - VW up GTI 2020 nova sada 02Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 3 - VW up GTI 2020 nova sada 03Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 4 - VW up GTI 2020 nova sada 04Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 5 - VW up GTI 2020 nova sada 05Pokuty spojené s emisemi i malých tříválců ukazují, jak absurdní jsou nová pravidla EU - 6 - VW up GTI 2020 nova sada 06
Při pohledu na motorový prostor Volkswagenu up! GTI, který je osazen litrovým tříválcem, by asi nikdo netipoval, že jde o vůz starající se o globální změny klimatu. Přesto automobilce za prodej jednoho každého exempláře hrozí pokuta přes 80 tisíc korun, spotřeba paliva odpovídající emisím 120 g CO2/km nedává jinou možnost

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše