Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policie radí, jak zacházet s auty s bezklíčovým vstupem, kradou se čím dál víc
23.7.2021 | Petr Miler
Připusťme, že je to trochu zoufalá snaha o řešení problému, ale co zbývá, pokud žádné lepší neexistuje? Limity této technologie jsou dané a minimálně u již vyrobených aut si lidé musí pomoci hlavně sami.
Ačkoli krást se bude vždy a všude, případů odcizení aut přibližně od začátku 90. let v civilizovaných zemích začalo postupně ubývat. Do vozů se tehdy začaly propracovávat moderní technologie zabezpečení, které bylo stále složitější překonat. Zatímco v 80. letech šlo spoustu vozů docela snadno mechanicky otevřít a následně i spojením patřičných drátků vedoucích ke spínací skříňce i nastartovat, s příchodem imobilizérů a pokročilých forem obrany proti vylomení zámků už to chtělo kumšt.
Jistě, krádežím to nezabránilo, učinilo je to ale tak složitými, že se zloději stále více orientovali jinam. Pro jednou to nebyl zločin, co bylo o krok napřed, zloději byli ve vleku dějin a jejich výbava obvykle stačila na odcizování jen starších aut. Což - přiznejme si - není tak finančně zajímavé. Kdeže ale tyto sněhy jsou.
V posledních letech se v autech stále intenzivněji rozšiřuje technologie bezklíčového vstupu a startu, která najednou obrátila hru. Pro zloděje je dnes v případě naprosté většiny nových aut bezprecedentně jednoduché se do vozu zcela nepozorovaně dostat, zcela nepozorovaně jej nastartovat a stejným způsobem s ním i odjet. Prostě stačí prodloužit signál klíče technikou prodávanou na internetu za stokoruny a auto i okolí si budou myslet, že vám vůz prostě patří.
Situace zašla už tak daleko, že pojišťovny někde odmítají tyto vozy pojistit, neboť riziko krádeže je neúměrně vysoké. Jak se nyní ukazuje, nejsou to jen pojišťovny, které se uchylují k neobvyklým krokům. Se svou trochou do mlýna nyní přišla i britská policie, která se s vědomím limitů této technologie snaží přimět majitele, aby maximu krádeží zabránili sami.
I ve Velké Británii jsou totiž zloději při chuti. Předběžné údaje hovoří o tom, že letos v květnu a červnu počet krádeží motorových vozidel stoupl meziročně o 3,1 %, a to z už tak vysokých, léta rostoucích čísel. Policie hovoří o tom, že „pořádný kus z tohoto nárůstu mají na svědomí krádeže přes bezklíčový vstup”, neboť organizované skupiny prostě využijí toho, že většina lidí po příchodu domů odloží klíč od vozu v předsíni na poličce či někde na stole v domě. A prodloužit v tu chvíli jeho signál až k autu je velmi, velmi jednoduché.
Co s tím? Uložit doma klíč do kovových nádob či zvláštních pouzder, která šíření signálu zabrání, radí britská národní rada policejních ředitelů. Není to jistě nejelegantnější způsob, osobně ale přes noc či v momentě, kdy jsem bez auta mimo domov, dávám klíč do malého kovového trezoru, který signál nepropustí a zabrání i (alespoň snadnému) fyzickému odcizení. Není to zase tak moc práce, tak proč zlodějům zjednodušovat život?
Asistentka nejvyššího šéfa britské policie Jenny Sims k tomu dodala: „Zatímco rychlý vývoj technologií dovolil dramaticky zlepšit pocity řidičů, dovolil také zločincům zneužívat slabin elektronického zabezpečení. Pracujeme s výrobci aut na tom, abychom vytlačili zločin skrze další vývoj i za pomoci předávání zkušeností a zabaveného vybavení.”
Už z dřívějších oznámení výrobců víme, že nové systémy zabezpečení jsou vyvíjeny a nasazovány a ukrást tímto způsobem alespoň část úplně nově vyrobených aut je složitější či prakticky nemožné. Miliony a miliony dříve vyrobených vozů je ale třeba chránit a můžete tomu pomoci i sami.
Dobrý sluha, ale zlý pán, tím jsou stále více systémy bezklíčového vstupu a startu. Jsou docela snadno zneužitelné a i policie radí, že lepší je doma nechávat klíče v obalu, který jejich signál dále nepropustí. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 3 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 6 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva